רוחות לא רגועות: מה קורה בסודאן?

עומאר אל-בשיר עלה לשלטון בסודאן בשנת 1989 ושלט במדינה הצפון-מזרח אפריקאית למשך כ-30 שנה. תקופתו של אל-בשיר התאפיינה בפגיעה קשה בזכויות האדם במדינה. במהלך השנים הוא נחקר על-ידי ארגוני זכויות אדם רבים, בהם אמנסטי אינטרנשיונל, בחשד לביצוע הפרות זכויות אדם קשות בחבל דארפור בפרט ובמדינה כולה. 

בשנת 2009 הוציא בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג צו מעצר רשמי נגד אל-בשיר באשמת רצח עם, פשעים נגד האנושות ופשעי מלחמה חמורים. אמנסטי אינטרנשיונל קראה למעצרו פעמים רבות והסבירה “למה אסור לאפשר לאל-בשיר לחמוק מצדק משפטי“. 

ב-11 באפריל 2019 הודח אל-בשיר בהפיכה צבאית אשר החלה בעקבות מחאות עממיות ברחבי המדינה עקב עוני עמוק וחוסר שיווין זכויות קיצוני. הגנרל עבד אל-פתאח אל-בורהאן, לקח לידיו את השלטון, ולאחר שהאזרחים פתחו בגל מחאות נוסף, חתם אל-בורהאן על הסכם פוליטי עם המפגינים אשר זכו לייצוג במועצת הריבונות של סודאן – ביחסי כוחות של חמישה קצינים בצבא אל מול ארבעה אזרחים.

בשנתיים האחרונות מאז חתימת ההסכם, אמנסטי אינטרשיונל דיווחה על התקדמות זהירה במצב זכויות האדם בסודאן במספר היבטים: ראשית, הרגעת הרוחות בחבל דארפור – הקואליציה הצבאית-אזרחית הובילה לצמצום יחסי של ‘כוח המשימה לשמירה על השלום של האו”ם’ באזור בו מתחולל רצח עם משנת 2003. נוסף על כך, הממשלה בחרטום הקצאתה שטחים לממשלת חבל דארפור בכדי לקדם שירותים חברתיים בריאותיים וחינוכיים לטובת הקהילות המקומיות.

שנית, הממשלה הובילה לביטול חוקי “הסדר הציבורי” – במשך עשרות שנים, חוקים אלו אשר נכתבו תחת הנהגתו של אל-בשיר, משטרו את הנוכחות וההתנהגות החברתית של נשים במרחבים הציבוריים בסודאן; הם שללו מנשים רבות את הזכות להתאגד, למכור בשווקים, ואפילו לרקוד בחתונות. בעקבות החוקים נשים היו חשופות לפשעי שנאה, התעללות ואלימות.

עם זאת, בשבועות האחרונים הרוחות בסודאן שוב סוערות. בעקבות מחלוקות פוליטיות, הצבא בראשות הגנרל אל-בורהאן הוביל הפיכה צבאית נוספת בחודש שעבר אשר שמה קץ לקואליציה האזרחית בממשלה. מנהיגי הצבא כלאו את ראש הממשלה עבדאללה חמדוק ביחד עם עוד שבעה מנהיגים פוליטים בכירים אחרים, הגבילו את הגישה לאינטרנט, תקפו מפגינים, פירקו את הממשלה והטילו במדינה מצב חירום. מאז 2019, היו כמה נסיונות כושלים להפיכה בסודאן – האחרון שבהם היה באוקטובר 2021, באותו חודש שההפיכה הצליחה לבסוף.

נוסף על המתיחות הפוליטית, כלכלת סודאן נמצאת במשבר עמוק, עם אינפלציה גבוהה ומחסור במזון, דלק ותרופות, והמצב במדינה נראה בנקודת רתיחה מסוכנת. בעקבות ניסיון ההפיכה והמצב הקשה יצאו עשרות אלפי מפגנים בערים שונות בסודאן למחות על ההשתלטות הצבאית והכרזת מצב החירום במדינה. בשבוע החולף ראש הממשלה המודח שוחרר למעצר בית ודווח כי הוא נמצא בביתו של הגנרל אל-בורהאן.

צפו בסרטון אודות ההפיכה הצבאית:

מאז פרצה ההפיכה הצבאית, היו עדויות מרובות על הפעלת כוח קטלני מצד הרשויות בסודאן כנגד מפגינים. ב-25 באוקטובר אמנסטי אינטרנשיונל דיווחה כי 140 מפגינים נפצעו מירי אש חיה ע”י כוחות הביטחון בבירת המדינה, ושישה בני אדם נוספים נהרגו. אמנסטי הוציאה הודעה רשמית וכתבה: “על מנהיגי הצבא בסודאן, ובראשם הגנרל אל-בורהאן, לא לטעות: העולם כולו צופה במתרחש ולא יסבול שפיכות דמים נוספת”.

דפרוזה מוצ’נה, המנהל האזורי של אמנסטי במזרח ודרום אפריקה פרסם קריאה דחופה לשלטונות בסודאן ואמר כי: “המעצרים השרירותיים והפרות זכויות האדם כיום מנוגדים לשאיפותיה של סודאן לעתיד שבו זכויות האדם של כולם מכובדות והן נחשבות לבגידה בתקוותיהם של האזרחים הסודנים”.

אמנסטי אינטרנשיונל קוראת לשחרור מיידי של כל האסירים הפוליטים בסודאן ומתנגדת לשימוש באמצעים צבאיים אלימים שיובילו לשפיכות דמים נוספת. אנו קוראים לקידום של פתרון מבוסס זכויות אדם כחלק מתהליך אשר יוכל להוביל את סודאן לעבר עתיד טוב יותר.