אמנסטי: משטרת ישראל פעלה באופן מפלה במעצרים, ביחס בלתי הולם ועינויי עצורים ובשימוש מופרז בכוח כלפי פלסטינים בישראל ובירושלים המזרחית, וכשלה בהגנה עליהם, במהלך סבב הלחימה האחרון ובמבצע המעצרים שלאחריו

זוהי הודעה מורחבת לעיתונות מבוססת על מחקר. לא מדובר בדו”ח מלא על סבב הלחימה האחרון. אנו בודקים את מכלול האירועים הקשורים לסבב הלחימה האחרון ופרסמנו בזמן אמת גם תגובות לאירועים, לרבות המהומות בתוך הערים המעורבות בישראל שכללו מתקפות של אזרחים זה על זה שחלקן הגיעו לכדי מעשה לינץ’, על הפרות החוק הבינלאומי החמורות בהפצצות בעזה ובירי הרקטות אל תוך ישראל וכן הלאה. הבחירה לפרסם כעת את ההודעה המורחבת ולא להמתין לדו”ח ארוך ומלא, מוקדם ככל שניתן מרגע שזיהינו את הדפוס וביססנו אותו, נועדה לעצור את דפוס הפעולה המפלה והסלקטיבי שנמשך גם בימים אלה. ההודעה מכילה אך ורק מקרים שאמנסטי הצליחה לאשש ולבסס באופן עצמאי, בין היתר באמצעות מחקר בשטח ובאמצעים טכנולוגיים ודיגיטליים של מעבדת מצבי המשבר של אמנסטי אינטרנשיונל. פנינו למשטרת ישראל ולמשרד לביטחון פנים לקבלת מידע ולתגובה על הטענות ואנו מקדמים את הסוגייה בערוצים המקובלים.

משטרת ישראל ביצעה הפרות רבות של זכויות האדם של פלסטינים אזרחי ישראל ותושבי ירושלים המזרחית, כשהובילה מבצע דיכוי נרחב ומפלה, שכלל מעצרים נרחבים, שימוש בכוח בלתי חוקי ומופרז נגד מפגינים בלתי אלימים, ובמהלכו עצירים ומעוכבים זכו ליחס בלתי הולם ואף עונו, במהלך סבב הלחימה האחרון ובעקבותיו. כך הודיעה אמנסטי אינטרנשיונל הלילה (ה’).

משטרת ישראל אף כשלה בהגנה על האוכלוסיה האזרחית הפלסטינית – הן בישראל והן בירושלים המזרחית – ממתקפות מתוכננות של קבוצות חמושות של פעילי עליונות יהודית, גם כשהתוכניות פורסמו מבעוד מועד והמשטרה ידעה או אמורה היתה לדעת על קיומן. 

“הכשלונות החוזרים ונשנים של המשטרה בהגנה על פלסטינים מפני מתקפות מאורגנות של קבוצות חמושים פעילי עליונות יהודית, והיעדר הטלת האחריות בגין מתקפות אלו, הם מבישים ומפגינים את הזלזול של הרשויות בחייהם של פלסטינים”, אמרה מולי מלקאר, מנכ”לית אמנסטי אינטרנשיונל ישראל. “העובדה שאזרחים ישראלים יהודים, כולל אישי ציבור בולטים, קיבלו רשות להסית לאלימות נגד פלסטינים באופן מופגן ופומבי, מבלי שיישאו באחריות לכך, מדגישה את היקף האפליה הממסדית שעמה מתמודדים הפלסטינים ואת הצורך הדחוף להגן עליהם”, הוסיפה. 

“הראיות שאמנסטי אינטרנשיונל אספה מציירות תמונה עגומה וחד משמעית של אפלייה ושימוש חסר רחמים ומופרז בכוח על ידי משטרת ישראל כלפי פלסטינים בישראל ובירושלים המזרחית הכבושה”, אמר סאלח חיג’אזי, סגן מנהל אזור המזרח התיכון וצפון אפריקה באמנסטי אינטרנשיונל. 

“על המשטרה חלה החובה להגן על כל בני האדם שתחת שליטתה של ישראל, בין אם הם יהודים, פלסטינים או כל זהות אחרת. במקום למלא חובה זאת, רוב רובם של המעצרים בפשיטות המשטרתיות בעקבות התפרצות גל האלימות הבין-קהילתית – היו מעצרים של פלסטינים. כמו כן, מעט האזרחים הישראלים היהודים שנעצרו זכו ליחס יותר מקל. בתוך כך, פעילי עליונות יהודית מוסיפים לארגן הפגנות בשעה שפלסטינים ניצבים בפני דיכוי מחאות”, הוסיף. 

חוקרי אמנסטי אינטרנשיונל שוחחו עם 11 עדים ומעבדת מצבי המשבר של אמנסטי אינטרנשיונל אימתה 45 סרטונים ועוד צורות רבות של מדיה דיגיטלית על מנת לתעד יותר מ-20 מקרים של הפרות זכויות אדם שביצעה המשטרה בין 9 במאי ל-12 ביוני 2021. מאות פלסטינים נפצעו בפשיטות המשטרתיות ונער בן 17 נורה למוות.