יותר מ-200 ארגונים בינלאומיים למועצת הביטחון של האו”ם: הטילו בדחיפות אמברגו נשק על מיאנמר

מועצת הביטחון של האו”ם חייבת להטיל בדחיפות אמברגו נשק מקיף על מיאנמר (לשעבר בורמה) על מנת לשים סוף להרג ההמוני של מפגינים – ברובם בלתי אלימים – על ידי כוחות הביטחון הבורמזים. כך קוראים יותר מ-200 ארגונים בינלאומיים מהחברה האזרחית, בהם אמנסטי אינטרנשיונל, במכתב משותף למועצת הביטחון.

“לגינויים בינלאומיים אין כל השפעה. הגיע הזמן שמועצת הביטחון של האו”ם תשתמש בכוח המיוחד שיש לה על מנת לכפות אמברגו נשק נרחב וגלובלי על מיאנמר, כדי לנסות לעצור את מסע ההרג של הצבא הבורמזי”, אמר לורנס מוס, נציג בכיר מטעם אמנסטי אינטרנשיונל במוסדות האו”ם.

מאז ההפיכה הצבאית ב-1 בפברואר 2021, לפחות 769 מפגינים נהרגו באופן בלתי חוקי על ידי הצבא, ואלפים נוספים נעצרו באופן שרירותי, לרבות ההנהגה האזרחית הנבחרת של המדינה, מגיני זכויות אדם, פעילים, עיתונאים ומבקרים אחרים של ההפיכה הצבאית.  

אמנסטי אינטרנשיונל כבר הודיעה בעבר, לאחר שבחנה עשרות סרטונים מהפשיטות האלימות על ההפגנות, כי צבא מינאמר, לרבות יחידות המעורבות בפשעים תחת החוק הבינלאומי נגד בני הרוהינגה ומיעוטים אתניים אחרים, משתמש בטקטיקות קטלניות יותר ויותר ובנשק קטלני שנראה על פי רוב בשדות קרב, לדיכוי הפגנות בלתי אלימות ולתקיפת עוברים ושבים בכל רחבי המדינה. ברבים מהמקרים ניתן להחשיב את התקיפות הללו להוצאות להורג ללא משפט. 

ב-10 במרץ 2021 נשיאות מועצת הביטחון פרסמה הודעה ש”מגנה בחריפות את האלימות כלפי מפגינים בלתי אלימים, לרבות נשים, ילדים ונוער”. כמו כן ההודעה “קוראת לצבא לפעול בריסון המקסימלי”. ב-24 באפריל מנהיגי איחוד מדינות דרום מזרח אסיה פרסמו הצהרה קונצנוסיאלית שבה קראו “להפסקת האלימות במיאנמר באופן מיידי”. 

מזכ”ל האו”ם אנטוניו גוטרש גינה גם הוא בחריפות את “התמשכות האלימות הברוטלית על ידי הצבא במיאנמר”, ואמר כי “המשך הפשיטה הצבאית (…) היא בלתי מקובלת ודורשת תגובה בינלאומית עוצמתית, מאוחדת ונחרצת”. השליחה המיוחדת מטעם מזכ”ל האו”ם, כריסטינה שרנר בורגנר, שכניסתה למיאנמר נאסרה על ידי הצבא, גינתה בחריפות את “המשך שפיכות הדמים במדינה בשעה שהצבא מתעלם בבוז מכל קריאה בינלאומית, לרבות זו של מועצת הביטחון, לגלות איפוק וריסון, לקיים דיאלוג ולכבד את זכויות האדם והחירויות הבסיסיות במדינה”.

באפריל 2021 מישל בצ’לט, נציבת זכויות האדם של האו”ם התריעה כי המצב במיאנמר מהדהד באופן ברור את המצב בסוריה בשנת 2011. “גם שם ראינו הפגנות בלתי אלימות מדוכאות בכוח בלתי נחוץ שהיה מופרז באופן מאוד ברור. הדיכוי הברוטלי והעקבי של המדינה את אזרחיה שלה הוביל אינדיבידואלים להתחמש – ובעקבות זאת הידרדרות מהירה ומסחררת לאלימות שמתפשטת לרחבי כל המדינה”. 

“צבא מיאנמר התעלם מכל הקריאות של מנהיגי הקהילה הבינלאומית לעצור את ההשתוללות הרצחנית. הגנרלים הבורמזים מפירים באופן מופגן את הדרישות החד משמעיות של מועצת הביטחון ומנהיגי מדינות דרום מזרח אסיה לעצור את שפיכות הדמים”, הוסיף לורנס מוס מאמנסטי אינטרנשיונל. “לו מועצת הביטחון של האו”ם הייתה אוכפת אמברגו נשק על סוריה לפני עשור, הכדורים והתחמושת היו כבר אוזלים שם. הפעם, מועצת הביטחון חייבת לפעול לפני שהמצב החמור במיאנמר יהפוך לקטסטרופה דומה”. 

בהתאם, אמנסטי אינטרנשיונל מחדשת את קריאתה למועצת הביטחון של האו”ם לאכוף אמברגו נשק, כחלק מהקואליציה הבינלאומית של יותר מ-200 ארגוני החברה האזרחית בעולם. בנוסף, אמנסטי קוראת למועצת הביטחון להפנות את המצב במיאנמר לבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג וכן להטיל סנקציות כלכליות אינדיבידואליות על ראש החונטה הצבאית של מיאנמר גנרל מין אונג הליינג ועל מנהיגים אחרים בצבא. 

אף על פי שכיום לא ידוע על סחר ביטחוני בין ישראל למיאנמר, בתחילת מרץ דווח בניו יורק טיימס כי נשק וטכנולוגיה צבאית מתוצרת ישראל – ומתוצרת מדינות אחרות בעולם – שימש את צבא מיאנמר בהפיכה הצבאית. צבא מיאנמר התרברב רבות בעבר ברכישת נשק וציוד ביטחוני מישראל, וכן שגריר מיאנמר בישראל הודה ב-2017 כי בתקופת כהונתו עוד התקיימו יחסים ביטחוניים בין המדינות – אחרי שכבר פורסמו מעשי הזוועה שם. כמו כן, צוות אמנסטי ישראל חשף שבכירים בצבא של מיאנמר ביקרו בתערוכות ביטחוניות בישראל למטרות רכש אף אחרי שישראל הכריזה על עצירת הסחר הביטחוני עם מיאנמר. כמה שנים קודם לכן – טרם ההכרזה הישראלית על עצירת הסחר – נפגשו ראשי הצבא של מיאנמר, ואף לחצו את ידיהם, של נשיא המדינה רובי ריבלין ועם הרמטכ”ל דאז גדי אייזנקוט.