דו”ח אמנסטי: הפרות זכויות האדם נמשכות במתקן גואנטנמו

אמנסטי אינטרנשיונל מפרסמת דו”ח חדש המדגיש הפרות מתמשכות והיסטוריות של זכויות אדם במתקן המעצר שבמפרץ גואנטנמו, כאשר המעצרים שם נמשכים זו השנה ה-20, בשעה שנשיא חדש צפוי להיכנס לבית הלבן.   

“מדובר פה ביותר מאשר 40 האנשים שעדיין מוחזקים בגואנטנמו – מדובר גם בפשעים על פי החוק הבינלאומי שבוצעו ב-19 השנים האחרונות ובהמשך ההתחמקות מאחריות בגינם. מדובר גם בעתיד, בעודנו קרבים ליום השנה ה-20 למתקפת 11 בספטמבר, תוך שאיפה לצדק אמיתי שיעמוד במבחן הזמן”, אמרה דפנה אביתר, מנהלת תוכנית זכויות אדם וביטחון באמנסטי אינטרנשיונל ארה”ב.

הדו”ח, “ארה”ב: תקנו את המעוות – זמן ההכרעה של גואנטנמו” מתעד מגוון של הפרות זכויות האדם של העצירים במחנה, שבו מוחזקים קורבנות עינויים שזוכים טיפול רפואי לקוי, ללא הגבלת זמן וללא משפט הוגן. העברת המוחזקים אל מחוץ למתקן עוכבו, וכך גם אלה ששחרורם הובטח נותרו כלואים במשך שנים ארוכות. 

המעצרים בגואנטנמו החלו כתוצאה מההחלטה למסגר את תגובת ארה”ב למתקפת 11 בספטמבר כ”מלחמה עולמית בטרור”, תוך עקיפת הגנות על זכויות האדם לטובת איסוף מודיעין. פשעים תחת החוק הבינלאומי, כגון עינויים והעלמה בכפייה, בוצעו כלפי עצירים שהוחזקו במכוון מחוץ לתחומי הביקורת השיפוטית, במתקנים סודיים שמופעלים על ידי סוכנות הביון המרכזית (CIA) במדינות אחרות, או בגואנטנמו. 

דו”ח זה קורא לחדש את תחושת הדחיפות בנושא, לצד מחוייבות אמיתית לאמת, לנטילה באחריות ולפעולה מתקנת, כמו גם להכרה בכך כי אין לאפשר יותר את המשך המעצרים הבלתי-מוגבלים בזמן בגואנטנמו.

“אלו מעצרים הכרוכים באופן שאינו ניתן להתרה בשכבות רבות של התנהלות ממשלתית בלתי-חוקית במהלך השנים – העברות סודיות, חקירות בבידוד, הזנה כפויה של שובתי רעב, עינויים והעלמה בכפייה, וכן היעדר מוחלט של הליך הוגן. 

בנאומו בכנס מינכן לביטחון ב-2009, סגן הנשיא דאז, כעת הנשיא הנבחר, ג’ו ביידן, אמר לקהל: “אנו נשמור על זכויותיהם של אלה שאנו מביאים לדין. ואנו נסגור את מתקן המעצר במפרץ גואנטנמו”. הוא הדגיש כי “האמנות והארגונים הבינלאומיים שאנו בונים מוכרחים להיות אמינים ויעילים”. תריסר שנים מאוחר יותר, בעודו מתכונן להיות נשיא, יש לו הזדמנות לעמוד במילתו. עליו לנצל את ההזדמנות הזו.