אמנסטי: מסמכים שהודלפו ממיאנמר חושפים קשרים עסקיים חובקי עולם לפשעים צבאיים

חקירה של אמנסטי אינטרנשיונל חשפה את קשריהם של עסקים בינלאומיים למימון צבא מיאנמר, כולל יחידות רבות שנושאות באחריות ישירה לפשעים על פי החוק הבינלאומי ולהפרות זכויות אדם אחרות. מסמכים רשמיים שדלפו ונותחו על ידי אמנסטי אינטרנשיונל חושפים כיצד זוכה צבא מיאנמר להכנסות אדירות ממניותיו ב-Myanmar Economic Holdings Limited (MEHL), קונגלומרט סודי הפעיל במגזרי הכרייה, ייצור הבירה, הטבק, הביגוד והבנקאות. MEHL נמצא בשותפויות עם מגוון עסקים מקומיים וזרים, כולל יצרנית הבירה היפנית הרב-לאומית Kirin וענקית הפלדה הדרום-קוריאנית POSCO.

מרישומי בעלי המניות ב-MEHL עולה כי יחידות צבאיות, כולל חטיבות קרביות, מחזיקות בכשליש ממניות MEHL. כמו כן מפורטים ברישומים אלו גם קשרים בין MEHL לבין הפיקוד המערבי, המנהל את הפעילות במדינת ראקין, לרבות מעשי הזוועה שבוצעו נגד בני הרוהינגיה ומיעוטים אתניים אחרים. הדו”ח מספק גם מידע על תשלומי הדיבידנד המשמעותיים שקיבלו בעלי המניות מדי שנה מאז הקמת MEHL בשנת 1990.

“מסמכים אלה מספקים עדויות חדשות על האופן שבו צבא מיאנמר מרוויח מהאימפריה העסקית העצומה של MEHL ומבהירים כי הצבא ו-MEHL קשורים זה בזה בקשר בל-ינותק. אין מדובר כאן בארגון המממן הפרות של זכויות אדם מבלי ידיעתו – כל מועצת המנהלים של MEHL מורכבת מדרגים בכירים בצבא”, אמר מארק דאמט, ראש תחום עסקים, ביטחון וזכויות אדם באמנסטי אינטרנשיונל.

“בין אלה שנהנים מהפעילות העסקית של MEHL נמצאים כמה ממבצעי הפרות זכויות האדם החמורות ביותר בהיסטוריה הקרובה של מיאנמר – כך למשל, רמטכ”ל צבא מיאנמר, מין אונג הליינג (Ming Aung Hlaing) החזיק ב-5,000 מניות של MEHL בשנת 2011. לנוכח עדויות אלו שלא ניתן לערער על מהימנותן, עסקים המשתפים פעולה כיום עם MEHL מוכרחים לסיים את מערכות היחסים הללו כדי להפגין את אחריותם”.

קשרים עסקיים גלובליים

המחקר של אמנסטי אינטרנשיונל מוכיח קשר ישיר בין שותפיה של MEHL לעסקים לבין הפרות זכויות אדם. MEHL משתפת פעולה עם עסקים אלה בהקמת מיזמים משותפים או הסכמי חלוקת רווחים במיאנמר; הרווחים שמניבות פעולות אלה מועברים ל-MEHL כבעלת מניות. בשלב הבא מחלקת MEHL דיבידנדים לבעלי המניות שלה. אמנסטי כתבה לשמונה חברות הפועלות במשותף עם MEHL במיאנמר. חברות אלו הן: Ever Flow River Group Public Co., Ltd ((EFR, חברת לוגיסטיקה במיאנמר; קבוצת Kanbawza KBZ)), קונגלומרט במיאנמר הפעילה בכריית אבני ירקן (ג’ייד) ואודם; Kirin Holdings, חברת משקאות יפנית; קבוצת INNO, מפתחת נכסים מדרום-קוריאה; Pan-Pacific, יצרנית ויצואנית ביגוד דרום-קוריאנית; POSCO, יצרנית פלדה דרום-קוריאנית; RMH Singapore, קרן סינגפורית עם פעילות טבק במיאנמר; וכן Wanbao Mining, חברת כריית מתכות סינית.

בתשובתה הודיעה Pan-Pacific כי היא מסיימת את השותפות העסקית שלה עם MEHL בעקבות ממצאי אמנסטי ופרסום דו”ח כוח המשימה לבירור העובדות של האו”ם משנת 2019. KBZ ו-Kirin הצהירו כי הן בוחנות מחדש את מערכת היחסים שלהן עם MEHL, בעוד שחברות אחרות לא סיפקו התחייבויות כאלה או לא הגיבו כלל. עותקים מלאים של התגובות ניתן למצוא בנספח 1 לדו”ח. כל החברות הללו פועלות במשותף עם MEHL בפעילות במיאנמר. עם זאת, חלקן פעילות ברחבי העולם. Kirin היא אחת ממבשלות הבירה הגדולות בעולם, ומשקאותיה, וביניהם הבירות קירין, סאן מיגל, Lion ו-Fat Tire נמכרים בברים ובחנויות בכל רחבי העולם. POSCO, אחת מיצרניות הפלדה הגדולות בעולם, מייצרת מגוון מוצרי פלדה לתעשיות הרכב, הבנייה והמספנות.

הצצה למערכת יחסים חשאית

MEHL הוקמה על ידי המשטר הצבאי של מיאנמר בשנת 1990 והיא עדיין מנוהלת ומוחזקת ע”י אנשי צבא בעבר ובהווה. אין ספק שמערכת יחסים זו מספקת לצבא הכנסות משמעותיות מעבר לתקציבו הרשמי, אך האופי המדויק של יחסים אלו אפוף חשאיות.

לידי אמנסטי אינטרנשיונל הגיעו שני מסמכים שחושפים פרטים חדשים על האופן שבו MEHL מממנת את הצבא. המסמך הראשון הוא רשומת נתונים שהוגשה על ידי MEHL למִנהל ההשקעות והחברות של מיאנמר (DICA) בינואר 2020. במסמך מצוין כי MEHL מצויה בבעלותם של 381,636 בעלי מניות בודדים, כולם אנשי צבא משרתים או בדימוס, וכן 1,803 בעלי מניות “מוסדיים”, שביניהם “פיקודים אזוריים, אוגדות, גדודים, מחלקות, אגודות בוגרי מלחמה”. המסמך השני הוא עותק של דוח בעלי מניות סודי של MEHL משנת הכספים 2010-11. בנוסף למידע על זהות בעלי המניות של MEHL, בדוח מתועדים תשלומי הדיבידנד השנתיים הלא מבוטלים שקיבלו בעלי המניות בין השנים 1990-2011.

דו”ח בעלי המניות הועבר לאמנסטי אינטרנשיונל על ידי הארגון Justice for Myanmar (צדק למיאנמר), קבוצת פעילים למען צדק וענישה הולמת של אלה שביצעו פשעים נגד תושבי מיאנמר. תוכן הדוח מתפרסם באתר הקבוצה[1], שהגישה אליו במיאנמר נחסמה ב-1 בספטמבר על ידי משרד התחבורה והתקשורת. דובר המשרד מסר כי האתר מפיץ “חדשות מזויפות”. הארגון Justice for Myanmar הגיב באומרו כי זהו ניסיון להשתיק קולות ביקורתיים. הסכום הכולל של תשלומי הדיבידנד ששולמו במהלך 20 השנה הללו לכל בעלי המניות עולה על 107 מיליארד קיאט מיאנמרי (107,869,519,830) – כ-18 מיליארד דולר ארה”ב לפי שער החליפין הרשמי. מסכום זה העבירה MEHL 95 מיליארד קיאט – שווה ערך לכ-16 מיליארד דולר – ליחידות צבאיות.

שני המסמכים מאשרים כי בעלי המניות של MEHL כוללים גם יחידות צבאיות וקציני צבא בכירים המעורבים ישירות בפשעים על פי החוק הבינלאומי והפרות חמורות אחרות של זכויות אדם.

לדוגמה, בדו”ח 2010-11 מופיעות כבעלות מניות 95 יחידות צבא נפרדות הנמצאות בפיקוד המערבי, הפיקוד האזורי המכסה את הפעולות במדינת ראחין ומפקח עליהן. יחד החזיקו יחידות אלה ביותר מ-4.3 מיליון מניות וקיבלו תשלומים של יותר מ-1.25 מיליארד קיאט (208 מיליון דולר) בשנים 2010-11. פיקוד המערב רשום אף הוא כבעל מניות של MEHL במסמך DICA 2020.

מפקדות הגדודים מאוגדות חי”ר קל 33 ו-99 רשומות גם הן כבעלות מניות. אמנסטי אינטרנשיונל תיעדה את מעורבותן של אוגדות אלה בפשעים נגד האנושות שבוצעו כלפי בני הרוהינגיה, וביניהם מעשי טבח בנשים, גברים וילדים במדינת ראקין, ופשעי מלחמה בקצ’ין ובמדינת שאן בצפון מיאנמר.

דו”ח DICA מציין כבעלי מניות גם מפקדים צבאיים בכירים, כולל קצינים שפיקדו על חיילים המעורבים בפשעים על פי החוק הבינלאומי. הגנרל הבכיר מין אונג הליינג (Min Aung Hlaing), המפקד הראשי וראש לשכת המלחמה, מופיע בתור בעל מניות מס’ 9252. בשנת 2010-11, היו בבעלותו של מין אונג הליינג 5,000 מניות והוא קיבל תשלום דיבידנד בסך 1.5 מיליון קיאט (250,000 דולר ארה”ב). האו”ם קרא לחקור את מין אונג הליינג, שפיקד על המערכה האכזרית נגד בני הרוהינגיה בשנת 2017, ולהעמידו לדין בגין רצח עם, פשעים נגד האנושות ופשעי מלחמה.

“גורמים חיצוניים אינם יכולים לדעת כיצד היחידות הצבאיות משתמשות בדיבידנדים אלה, אך גודלם וסדירותם של התשלומים מצביעים על כך שהם משמשים למימון עלויות מבצעיות”, אמר מארק דאמט.

“באספקת מימון זה ליחידות צבאיות, MEHL מגדילה את משאביהן ומממנת את פעולותיהן הכוללות פשעים נגד האנושות ופשעי מלחמה. כל חברה שעושה עסקים עם MEHL מסתכנת בתרומה להפרות זכויות אדם אלה ועליה לנקוט צעדים דחופים לניתוק הקשרים”, הוסיף ידנר מונג (Yadanar Maung), דובר הארגון Justice for Myanmar. “קבוצת הפטרונים” של MEHL, המפקחת על הדירקטוריון, כוללת את אותם הקצינים האחראים לפשעים נגד האנושות ולהפרות אחרות של זכויות האדם, ולכן לא ניתן לסמוך על כך ש-MEHL תקדם רפורמה עצמית. יתרה מכך, MEHL לא הראתה כל נכונות לספק שקיפות בהתקשרויותיה עם שותפיה העסקיים כדי להוכיח שהיא יכולה לבצע רפורמה במבנה שלה.

“על השותפים העסקיים של MEHL מוטלת האחריות לכבד את זכויות האדם ולנסות למנוע או למתן השפעות שליליות על זכויות אדם הקשורות לפעילותם. לאור חוסר הרצון של MEHL לבצע רפורמה במבנה שלה, על השותפים העסקיים שלה להעריך את קשריהם עם MEHL ולנתק אותם בצורה אחראית. פירושו של דבר הוא הבאה בחשבון של הערכות אמינות שהתקבלו ביחס להשפעות שליליות על זכויות סוציאליות, זכויות כלכליות וזכויות אדם כמו גם נקיטת צעדים לתיקון המצב בעת ניתוק היחסים”, אמר מארק דאמט.

אמנסטי אינטרנשיונל קוראת לממשלת מיאנמר להתערב כדי לנתק את הקשרים בין הכוחות המזוינים לכלכלה. חלק מניתוק זה חייב להיות רפורמה יסודית בבעלות ובניהול של MEHL. כמו כן על הממשלה להשתמש ברווחי MEHL כדי להקים קרן לפיצוי נפגעי הפרות זכויות האדם שבוצעו על ידי יחידות צבאיות במימון MEHL או כבעלי מניות שלה.