אמנסטי ישראל: בית המשפט משמש – שוב – כחותמת גומי לחיסיון של משרד הביטחון להפרות זכויות אדם, הפעם באמצעות מוצרי NSO; “התעלמות מהר הראיות, הטענות והעדויות”

אמנסטי אינטרנשיונל ישראל מסרה בתגובה לפסק הדין של בית המשפט המחוזי בתל אביב שהותר לפרסום: 

אנחנו מקבלים בצער את החלטת בית המשפט המחוזי בתל אביב, שלתפישתנו היא מבישה, אם כי אינה מפתיעה: משרד הביטחון מעניק חסינות להפרות של זכויות אדם כבר שנים רבות ובית המשפט משמש כחותמת גומי לחסינות זו. פסק הדין, שמתעלם מהר הראיות שהגשנו להפרת זכויות האדם באמצעות מוצרי הריגול של NSO, מצטרף לשורה של החלטות ולמדיניות ארוכת שנים של ממשלות ישראל להיות שותפה לפשע, באמצעות ייצוא נשק למשטרים חשוכים, תחת מעטה של “ביטחון המדינה ויחסי החוץ שלה”. 

כאילו לא נשואות עיניים ברחבי העולם לעבר בית המשפט, פסק הדין מעניק צל”שים חסרי כל בסיס למשרד הביטחון ומתעלם לחלוטין מהטענות, מהראיות ומהעדויות שהגשנו לו. בשום נקודה המדינה לא טענה שפתחה בחקירה לגופן של הטענות, אף על פי שקבוצת NSO טענה שיש לה רשימה של הלקוחות מהתקופה המדוברת. משרד הביטחון רק טען – ולא הוכיח – כי הוא “עוקב באופן קפדני, צמוד, ורגיש אחר רישיונות הייצוא הביטחוני”, ולפי השופטת – “במיוחד כשמדובר בהפרות זכויות אדם”. זו טענה תמוהה שמתעלמת מהטענות ומהראיות ומהעדויות ההפוכות בכל רחבי העולם, הן בהקשר של NSO והן בהקשר של הייצוא הביטחוני הישראלי בכללותו.

בכך, בית המשפט הטיל בפסיקה המביכה הזו נטל הוכחה בלתי אפשרי על החברה האזרחית: להביא פירוט מדויק וספציפי של הקשר בין חברות ביטחוניות הפועלות באישור ובחיסיון משרד הביטחון לבין משטרים שמפירים זכויות אדם. כלומר, משתמע שבית המשפט דורש מהחברה האזרחית להציג את רישיון הייצוא הספציפי, שנתון תחת חיסיון ביטחוני גורף. בשל אותו החיסיון הגורף של משרד הביטחון הדבר הפך לנטל שרק בית המשפט יכול לשאת בו ובדיוק זו הסיבה שבעתירתנו ביקשנו מבית המשפט שהוא זה שיברר את הסוגיה ברמת הדיוק הספציפית הזו. 

יתר על כן, פסק הדין מעניק רוח גבית לחברה פרטית להמשיך לגרוף רווחים עצומים ממשטרים מדכאי זכויות אדם. חברת NSO עצמה והעומדים בראשה עושים לכיסם ולרווחתם. אבל כשמשרד הביטחון נותן לחברה זו גושפנקא רשמית, הוא הופך את כל אזרחי ישראל שותפים לרדיפה של אינדיבידואלים מסעודיה ועד מקסיקו, ממרוקו ועד הודו, פעילי זכויות אדם שעומדים באומץ מול משטרים שוללי חופש הפרט וחירות האדם.

מנכ”לית אמנסטי אינטרנשיונל ישראל מולי מלקאר אמרה: “כאזרחית ישראל וכעותרת, פסק הדין מגלה את אוזלת ידה של מערכת המשפט בסירובה לקרוא למשרד הביטחון ולאפ”י (אגף הפיקוח על הייצוא הביטחוני) לאחריותיות ולשקיפות, הנדרשת בכל מדינה שוחרת חוק. מקריאת פסק הדין עולה כי בית המשפט, מקבל שוב ושוב את גרסת משרד הביטחון, מבלי שנבדקה, תוך התעלמות מכל הטענות, הראיות והעדויות שמהוות תשתית ראייתית משמעותית”. 

אמנסטי אינטרנשיונל בישראל וברחבי העולם, יחד עם מומחים, עיתונאים ופעילי זכויות אדם ימשיכו לחשוף את פעילותה של החברה, שצברה מוניטין מפוקפקים באופן מוכח. אנו קוראים לציבור לתמוך ביוזמה לשינוי חוק הפיקוח על הייצוא הביטחוני הישראלי, שישווה את החקיקה בארץ לזו המקובלת באירופה ובארצות הברית וימנע את ניצול בית המשפט כחותמת גומי לעסקאות מפוקפקות בחסות חיסיון משרד הביטחון.