ארגוני זכויות אדם לבית הדין הבינלאומי הפלילי בהאג: חקרו בכירי חברות נשק אירופיות ואת האחראים לרשיונות ייצוא ביטחוניים באירופה בגין חשד למעורבות בפשעי מלחמה בתימן

אמנסטי אינטרנשיונל ושורת ארגוני זכויות אדם הצטרפו לבקשה הרשמית שהגיש המרכז האירופי לחוקה ולזכויות אדם (ECCHR) הבקשה הרשמית, בת 300 עמודים, הוגשה לבית הדין, ועיקריה מוצגים כעת במסיבת עיתונאים בהאג שבהולנד.

על התביעה של בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג לפתוח בחקירה לגבי תפקידם של בכירים בחברות נשק אירופיות ושל הגורמים הרשמיים האחראים לרשיונות הייצוא הביטחוניים באירופה, בגין חשד למעורבות בהפרות זכויות אדם חמורות שעשויות להגיע לכדי פשעי מלחמה בתימן. כך הודיעה אמנסטי אינטרנשיונל, במסיבת עיתונאים בהאג שבה הצטרפה לפניית המרכז האירופי לחוקה ולזכויות אדם (ECCHR), יחד עם ארגוני זכויות אדם אחרים, שהוגשה לבית הדין הפלילי הבינלאומי. 
המרכז האירופי לחוקה ולזכויות אדם הגיש את הפנייה בת 300 העמודים, שכוללת ראיות ועדויות רבות, בדרישה לבחון את האחריות הפלילית של הגורמים המסחריים והרגולטוריים באירופה בגין אספקת נשק וייצוא ביטחוני שבו השתמשה קואליציית המדינות שהובילה סעודיה במלחמה בתימן, ונעשה בהם שימוש לפשעי מלחמה פוטנציאליים. הפנייה מצביעה על 28 מקרים ספציפיים של תקיפות מהאוויר שבהן נהרגו או נפצעו אזרחים בניגוד לחוק הבינלאומי, ובהן נפגעו או נהרסו מבני בתי ספר, בתי חולים או מבנים מוגנים אחרים. 

“חקירה של בית הדין האירופי תהיה צעד היסטורי לקראת הטלת אחריות על בכירי החברות הביטחוניות בגין החלטותיהם העסקיות. המציאות היא שכל המעורבים במכירת נשק לקואליציה בהובלת סעודיה נושאים במידה של אחריות לאופן שבו נעשה שימוש בנשק הזה. הדבר כולל לא רק את בכירי החברות, אלא גם את הגורמים הרשמיים בממשלות שאישרו את רישיונות המכירה והייצוא”, אמר פטריק ווילקן, חוקר בתחום פיקוח על הנשק באמנסטי אינטרנשיונל. 
“על התביעה בבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג להעביר מסר ברור לפיו שחקנים תאגידיים יישאו באחריות אם הם מעורבים בפשעים החמורים ביותר”, הוסיף ווילקן. “כל בכיר בכל חברה יכול לקרוא את העיתון ולהבין שהגורמים הממשלתיים באירופה כשלו בהערכת הסיכון להפרות זכויות אדם באופן קטסטרופלי. היה להם די זמן וגישה למידע אמין רב כדי להעריך מחדש את החלטותיהם לספק לקואליציה נשק לאור האירועים המחרידים בתימן. לא מספיק להתחבא מאחורי החלטות פגומות של ממשלות. כעת הם עשויים לעמוד בפני אישומים פליליים בבית הדין הבינלאומי”. 

קואליציית הארגונים שהצטרפו לבקשת ECCHR מורכבת מאמנסטי אינטרנשיונל, Mwatana for Human Rights, Campaign Against Arms Trade (CAAT), Centre Delàs and Rete Disarmo
הפנייה לבית הדין הפלילי מתמקדת בחברות מספרד, גרמניה, צרפת, איטליה ובריטניה – יצואניות הנשק האירופיות הגדולות ביותר לקואליציה בהובלת סעודיה בתימן. הפנייה מבוססת על אמנת רומא.