פעילות: עוני וזכויות אדם

מטרות :

להכיר את רעיון הזחכ”ת, להבין את הקשרים ההדוקים בין עוני וזכויות אדם.
משך : 50 דק’.

עזרים :

פתקיות, גלגל של חוט עבה, מחשב נייד ומקרן.

מהלך :

תוכן

חלק וזמן

· צפייה בסרטון המתאר מאבק למען זכויות חברתיות כלכליות ותרבותיות. (זחכ”ת)

מידע כללי.

5 דק’.

– בעקבות הסרטון שראינו, לבקש מחברי הקבוצה לכתוב את האסוציאציות שלהן למושג על פתקיות דביקות ולהדביק על הלוח. (כל אחד כותב 3 פתקיות).
(להוסיף פתקיות כלליות– “השתקה”, “הפחדה”, “מידור”).

– יושבים במעגל, מסתכלים על הלוח ומנסים למצוא נקודות חיבור בין האסוציאציות השונות, הפרות הזכויות השונות והזכויות עצמן. המשתתף הראשון מחזיק גלגל של חוט שיעבור ממנו הלאה. כל רכז צריכה למצוא בתורו את הקשר לזכות הבאה ולהעביר למשתתף שכתב את הזכות הזו את גלגל החוט.

– בנוגע לאסוציאציות, יש לבקש שיכתבו בעיקר זכויות וסיטואציות של הפרות. שלא יכתבו אסוציאציות של “כל אחד הוא אור קטן וכולנו אור איתן”, כדי שהדיון יתפתח למקום משמעותי של חיבורים מעניינים ומאתגרים בין האסוציאציות.

(זכויות אדם ככלל וזחכ”ת בפרט, הן כמו קורי עכביש צפופים – אי אפשר לנתק אותן זו מזו, אחרת יאבדו את ערכן ותכליתן).

– לקטלג יחד על הלוח את האסוציאציות שהן העלו לתוך זכויות רשמיות (דיור, חינוך, בריאות, התאגדות, מים ומזון, ביטחון אישי וכו’).

כורי-זכויות.

35 דק’.

· האם זחכ”ת ברורות לכן?

· איפה זחכ”ת פוגשות אותנו בחברה הישראלית?

· האם יש לנו כח להפר / לשמור על זחכ”ת?

· איך נוכל להיאבק בעוני בצורה הטובה ביותר? במה צריך לטפל?

דיון מסכם.

10 דק’.