זכויות ילדים וההכרזה האוניברסלית

מטרות:
· הכרות עם הכרזת זכויות האדם האוניברסאלית (UDHR).

זמנים: 45 דק’

עזרים:
· פוסטר ידיים של אמנסטי
· רקע על ה- 10 בדצמבר והכרזת זכויות האדם של האו”ם (נספח א’).
· תמונות ילדים + הסברים עליהם (נספח ב’).
· עותק של הכרזת זכויות האדם הבינלאומית בשפה פשוטה

מהלך:

פעילות:

זמן

מהי “סולידאריות”?
תלו את פוסטר “הידיים” בחזית החדר.
התבוננו בפוסטר יחד עם הקבוצה וערכו סיעור מוחין:
· מה אתם רואים?
· מה המשמעות של היד הגדולה? ושל הידיים הקטנות?
· מה הקשר ביניהם?
· הציגו בפני הקבוצה את המושג “סולידאריות” האם היא מתקיימת בחברה שלנו, איך?
– עם בוגרים ניתן לשלב את המושג סולידאריות חברתית, ולדון על משמעויותיה של אחריות חברתית. (ניתן לקשר לשביתה הכללית במשק- והאחריות של עובד אחד כלפי האחר!)
– עם צעירים – המשיגו מהי סולידאריות? (אחריות חברתית). מתי אנחנו נתקלים בחיינו בסולידאריות? מתי חסרה לנו סולידאריות?

10 דק’

מהן זכויות אדם, והכרזת זכויות האדם של האו”ם?
גזרו את ההסברים מהתמונות (על יד כל תמונה נמצא הטקסט), ושמרו אצלכם.
חלקו את הקבוצה לקבוצות קטנות ותנו לכל קבוצה תמונה.
5. בקשו מהמשתתפים לכתוב מי הילד/ה בתמונה? מה שמם? איפה הם חיים? מה סיפור החיים שלהם? מאיפה הם באו? מה יקרה כשהרגע הזה יחלוף?
חלקו את הסיפור האמיתי של הילדים מהתמונות, ובקשו מהם לחשוב אילו הפרות של זכויות אדם/ילדים בוצעו בכל אחד מהסיפורים.
· האם ניתן לשייך את הזכויות שציינו גם לזכויות אדם וגם לזכויות ילדים?

– הסבירו שהאמנה לזכויות הילד (1989) מבוססת על האמנה לזכויות האדם (1948).

חלקו עותק של הכרזת זכויות האדם בשפה פשוטה כך שהקבוצות יוכלו להסתכל על הטקסט בזמן שאתם מסבירים על ההכרזה.

תנו רקע על יום זכויות האדם הבינלאומי 10/12 והכרזת זכויות האדם של האו”ם. (דף מידע בנושא זה מצורף לפעילות – ראו מסמך א’).

20 דק’

מה הקשר בין סולידאריות והכרזת זכויות האדם של האו”ם?
8. ערכו דיון: (אפשר בקבוצות)
· מה הקשר בין “סולידאריות” והכרזת זכויות האדם של האו”ם? האם היא מופיעה שם? (לכאורה לא, אבל סולידאריות היא עיקרון מרכזי בשפת זכויות האדם, והכרזת זכויות האדם מבוססת על העיקרון הזה כמוטיב מרכזי)***

5-10 דק’

סיכום:
-מה אתם לוקחים מהפעילות?
-עשינו היכרות עם ההצהרה הבינלאומית בדבר זכויות האדם. הכרנו את המושג סולידאריות כעיקרון בסיסי בעולם זכויות האדם

5 דק’

*** כאן (סעיף 8) אתם יכולים לתת הסבר קצר על אמנסטי כדי להעביר את עקרון הסולידאריות בעולם זכויות האדם באופן ברור יותר:
אמנסטי אינטרנשיונל הינו ארגון מתנדבים א-פוליטי ובלתי תלוי, הפועל למניעת כמה מן ההפרות החמורות ביותר של זכויות האדם. הארגון נוסד בשנת 1961 ומטרתו לקדם את כלל סעיפי ההכרזה האוניברסאלית של האו”ם בדבר זכויות האדם. חברי אמנסטי אינטרנשיונל מהווים קהילה גלובלית של מגיני זכויות אדם שעקרונות הפעולה שלהם הם: סולידאריות בינלאומית, פעולה אפקטיבית למען קורבנות, אוניברסאליות של זכויות האדם, הגינות וחוסר תלות, דמוקרטיה וכבוד הדדי.