תמונה: נוקי שריר
בשל החקיקה הקיימת במדינה אמנסטי אינטרנשיונל ישראל ממילא לא יכולה להצטרף לקריאה לאמברגו נשק. עם זאת, גם מעבר למגבלות החוקיות, קריאה לאמברגו נשק על ישראל בעת הזו – או על כל מדינה אחרת החווה איומים צבאיים – צריכה להיות מנוסחת בזהירות רבה.
אמנסטי ישראל מאמינה, ברמה העקרונית, כי כשמדינה היא בה בעת מדכאת אך גם חשופה לסיכונים קשים כלפי האוכלוסייה האזרחית שלה מצד כוחות חמושים חיצוניים, על תנועת זכויות האדם לגבש המלצות מדיניות מורכבות הלוקחות בחשבון את כל ההיבטים הללו. כל המלצת מדיניות ראויה צריכה להתייחס גם לצורך הבוער להפסיק את הפרות זכויות האדם מצד אותה מדינה מדכאת וגם למזער את הסיכונים לחייהם ורווחתם של תושבי אותה המדינה.
אמברגו נשק על ישראל עשוי להיות מנוף לחץ כדי להביא אותה להפסיק הפרות של זכויות הפלסטינים, אך הוא גם יערער את יכולתה של ישראל – או של כל מדינה מאויימת אחרת – להגן על אוכלוסייתה.
במקרה הישראלי מדובר על איום מצד שחקנים כמו איראן, חיזבאללה וחמאס, שאם יתממש, צפוי להיתרגם להפרה חמורה של זכויות האדם של רבים בישראל – כפי שחווינו ב-07 לאוקטובר, בההתקפות של חיזבאללה על יישובים – יהודיים וערביים – בצפון, או במתקפה האיראנית על ישראל ב-14.04.24, שפצעה קשה ילדה בדואית-פלסטינית אזרחית ישראל. הדוגמאות הללו, לצד רבות אחרות, מדגימות כי לא מדובר רק באיומים תיאורטיים, אלא בהפרות ממשיות של הזכות לחיים ולביטחון. האיומים הללו אף עלולים להביא לעקירה בכפייה של תושבים רבים מהאזורים הנחשבים למסוכנים. לבסוף, אמברגו נשק אף עשוי להיות גורם שמעודד מתקפות מהסוג הזה.
לפיכך, כל קריאה ללחץ בינלאומי צריכה להיות מיושמת כך שהיא מרסנת את הצד המדכא מלבצע הפרות של זכויות אדם, אך לא מותירה את התושבים החיים בגבולותיו חסרי הגנה. כל קריאה ללחץ כזה צריכה להתייחס מפורשות למורכבות הזו ולהציע פתרונות פרקטיים.
האוניברסליות של זכויות האדם צריכה להשתקף בהמלצות המדיניות שאנו, כקהילת זכויות אדם, מפרסמים: קריאה לקהילה הבינלאומית להיאבק באופן אפקטיבי כנגד כלל ההפרות של זכויות האדם מצד כלל השחקנים הרלוונטיים, לשם שמירה על כלל תושבי האזור.
AI Israel’s position on arms embargo against Israel 2024
Due to local legislation, AI Israel can not call for an arms embargo on Israel. Yet, even beyond legal constraints, a call for an arms embargo on Israel at this time, or any other threatened state globally, should be crafted with great caution.
AI Israel believes, in principle, that in cases where a state is both an aggressor and\or oppressor and is simultaneously exposed to great risks – to its civil population – by other armed actors, we, as a human rights movement, need to craft complex policy recommendations. Any policy recommendation should address both the acute need to stop the human rights violation by the aggressor state and also the acute need to mitigate risks to life and well being of that state’s population.
An arms embargo on Israel may serve as a leverage to stop human rights violations against Palestinians, but would also undermine Israel’s ability – or any other threatened state – to protect its own civilian population.
In the Israeli case, threats by actors such as Iran, Hezbollah or Hamas, can easily translate into grave human rights violations of many Israelis, if they are actualized, as seen in October 7, attacks by Hezbollah towards Northern Israeli towns and villages – both Palestinian and Jewish – or the Iranian attacks of April 14 that critically injured a young girl, Palestinian citizen of Israel. These examples, among others, showcase that these threats are not just theoretical but manifest as real violations of the rights to life and security. Moreover, such threats by themselves may trigger internal displacement of civilians fleeing from areas that are deemed to be dangerous. In addition, an arms embargo may stand as an incentive to attack by such actors.
Any call for international pressure should be applied so that while one party is restrained from committing grave human rights violations, its own civilians are not left unprotected. The call should explicitly address this issue and suggest practical solutions.
The universality of human rights should be reflected in our policy recommendations – calling on the international community to effectively struggle against all human rights violations by all parties for the sake of safeguarding civilians and people living in the region.