חלק ב’ || הדו”ח השנתי של אמנסטי: זכויות נשים תחת מתקפה

בכל שנה אמנסטי אינטרנשיונל מפרסמת דו”ח שנתי אשר סוקר הפרות זכויות אדם ואזרח מסביב לעולם בשנה החולפת. בשבוע שעבר פרסמנו אודות הסטנדרט הכפול של הקהילה הבינלאומית והפגיעה בחופש הביטוי מסביב לעולם.

החלק השני של סקירת הדו”ח השנתי של אמנסטי עוסק בהפרות זכויות נשים ונערות, אשר חוו מתקפה חסרת תקדים מצד ממשלות רבות בעולם במהלך שנת 2022:

מזרח תיכון ישן – נשים וילדות תחת מתקפה

Schoolgirls in Iran protesting against the regime © Private

באיראן, השלטונות המשיכו להתייחס לנשים כאזרחיות סוג ב’ בכל תחומי החיים: נישואין, גירושין, משמורת ילדים, תעסוקה, ירושה, משרות פוליטיות ועוד. גיל הנישואין החוקי לבנות נותר על 13 שנים, אך אבות יכולים לבקש אישור בכדי לחתן את בנותיהם בגיל צעיר יותר.

מאז החלה המחאה הנרחבת נגד המשטר, בעקבות מותה של מהסא אמיני על-ידי משטרת הצניעות, נשים ונערות היו חלק אינטגרלי מההפגנות. נערות וילדות איראניות רבות השתתפו והובילו הפגנות במהלך השנה האחרונה, כאשר חלק מהתלמידות אף הסירו את הרעלה כשהן במדי בית הספר והעלו תמונות לרשתות החברתיות (התמונה למעלה).

המשטר האיראני הגיב ביד קטלנית לכל ניסיון של התנגדות עממית. מאז החלו המחאות באיראן, נשים ונערות הפכו למטרה של המשטר, וזכויות אדם בסיסיות נשללו מהן: הזכות לחינוך, לבריאות ולחיים של מיליוני תלמידות בבתי ספר באיראן נמצאות בסיכון כבד על רקע פעולות המחאה שלהן.

בחודש אפריל האחרון, אמנסטי הוציאה הודעה דחופה על כך שמאז נובמבר 2022, תלמידות באיראן הותקפו על-ידי חומרי גז כימיים אשר כוונו נגד בתי ספר לבנות. עד כה, אלפי תלמידות בבית ספר הורעלו ואושפזו בעקבות המתקפות.

הרשויות לא הצליחו לחקור ולשים קץ למתקפות הכימיות על בתי הספר ואף ניסו להשתיק קריאות ציבוריות המבקרות ומאשימות את המשטר. הורים, מורים, עיתונאים והתלמידות עצמן היו נותנים לאלימות משטרית, מסעות הפחדה ומעצרים בשל הביקורת אשר השמיעו. אמנסטי אינטרנשיונל קבעה כי ככל הנראה, ההרעלות הן קמפיין מתואם של המשטר על מנת להעניש את תלמידות בית ספר על פעולות המחאה שלהן.

מצפון לדרום – הפרות זכויות נשים באמריקות

Argentinian women protesting for the legaliztion of abortion © Amnesty International (Photo:Tomás Ramírez Labrousse)

בארגנטינה, מספר מעשי האלימות על בסיס מגדרי זינקו והפוגעים ממשיכים לזכות לחסינות. רציחות רבות של נשים והתקפות נגד קהילת הלהטבא”ק לא נחקרו כראוי: על פי נתונים שנאספו על ידי ארגונים לא ממשלתיים, במהלך 2022 היו 233 מקרי רצח על בסיס מגדרי בארגנטינה, מתוכם 91% התרחשו בתוך המשפחה. בממוצע, כל 38 שעות תועד רצח על בסיס מגדרי במדינה.

למרות העובדה שהאיסור על הפלות בוטל בארגנטינה, הגישה להפלות בטוחות נותרה מוגבלת בחלקים רבים של המדינה. המקרה של אנה, אישה בת 30 שעברה הפלה טבעית, מוכיח עד כמה ארגנטינה רחוקה מהבטחה של הפלה חוקית ובטוחה: לאחר ההפלה, אנה הואשמה ברצח בנסיבות מחמירות ונכלאה. לאחר שמונה חודשים בבית הכלא, היא שוחררה.

Demonstrators in New York marching agianst the US Supreme Court decision on abortion © YUKI IWAMURA/AFP/Getty Images

בארצות הברית, מאז ביטול פסק הדין רו נגד ווייד על-ידי בית המשפט העליון, אשר הסיר את ההגנות הפדרליות על הזכות להפלה, מדינות רבות העבירו חוקים כדי לאסור לחלוטין או לצמצם באופן חמור את הגישה של נשים להפלות. לפחות מדינה אחת עצרה ולבסוף גם העמידה לדין אישה אשר סייעה לבצע הפלה. בכך, זכויות אדם בסיסיות של נשים ונערות מופרות באופן קשה, לרבות הזכות לחיים, ביטחון ואי-אפליה.

במקסיקו, נרשמו 3,754 רציחות של נשים בשנת 2022, בממוצע כל שעתיים נרצחה אישה במקסיקו. 947 ממקרי הרצח נחקרו על-ידי המשטרה כפשע שנאה מבוסס מגדר.

אפריקה – עלייה באלימות מבוססת מגדר

The Mens Walk For Change in South Africa © AFP via Getty Images

בדרום אפריקה, הייתה עליה ברוב הפרמטרים המודדים מקרים של אלימות מבוססת מגדר: גידול של כ-10% ברצח של נשים, 11% בעבירות מין ו-10.8% בעבירות אונס. בעקבות הנתונים המזעזעים מהשנים האחרונות, הממשלה המקומית אימצה ב-2019 אסטרטגיה לאומית למניעת אלימות ורצח נשים על בסיס מגדרי אך כארבע שנים עברו וכ-55% מהיעדים שהתכונית הציבה לא הושגו.

בניגריה, בחודש אחד בלבד האסיפה הלאומית הצביעה ופסלה חמש הצעות חוק אשר ביקשו לקדם שוויון מגדרי במדינה המערב-אפריקאית. לאחר גל מחאות של קבוצות נשים וארגוני חברה אזרחית מקומיים, האסיפה הלאומית התחייבה לשקול מחדש שלוש מהצעות החוק.

מלחמות וקונפליקטים פוגעים בזכויות נשים

Taking shelter in Kiev train station due to Russian invasion © Getty Images

באוקראינה, מאז החלה המתקפה האכזרית של רוסיה על אוקראינה, זכויות נשים ונערות מופרות בצורה חמורה. בעוד שנשים קיבלו על עצמן יותר תפקידים שנשלטו בעבר על ידי גברים, במיוחד בתוך הכוחות המזוינים, הן עדיין נותרו בתת-ייצוג במבנים פוליטיים. כמו כן, תועדה עלייה במקרי האלימות מבוססת מגדר וכמעט שמונה מיליון אוקראינים, רובם נשים, ילדים וקשישים, נאצלו לעזוב את המדינה בעקבות המלחמה.

במהלך הלחימה התקבלו דיווחים רבים על פשעי מלחמה של אונס ותקיפה מינית באזורי הכיבוש הרוסי. עם זאת, התיעוד ואיסוף נתונים סטטיסטי שלהם היווה אתגר לרשויות ולארגונים לא ממשלתיים. אולם, חדשות טובות הגיעו ביולי 2022 כאשר אוקראינה אישרה את אמנת איסטנבול למניעת ומאבק באלימות נגד נשים במשפחה.

Women protesters against the military coup in Myanmar © AFP via Getty Images

במיאנמר, בצל ההפיכה הצבאית שהחלה בפברואר 2021, עינויים והתעללויות המשיכו להיות נפוצים והתרחשו באופן שגרתי במרכזי חקירות צבאיים ובבתי כלא. נשים לוקחות חלק חשוב במחאות נגד ההפיכה ופעמים רבות זכויותיהן הופרו בחומרה.

נשים רבות ואנשים בעלי זהות מגדרית או נטייה מינית מגוונת, סבלו מאלימות מינית, הטרדה והשפלה מצד הרשויות המקומיות. לעיתים, כחלק משיטת עינויים במהלך החקירה, נערכו חיפושים גופניים פולשניים והופעלה אלימות קשה כנגד העצורות. במהלך 2022, ידוע על לפחות 356 בני אדם שמתו במיאנמר במהלך מעצרים וחקירות בעקבות עינויים.

אמנסטי אינטרנשיונל מודאגת מהמתקפה החריפה מסביב לעולם על זכויות נשים וילדות. אנחנו נמשיך לעקוב, לדווח ולפעול למען שמירה וקידום של זכויות נשים מסביב לעולם!

הצטרפו לאמנסטי עכשיו!