חלק א’ || הדו”ח השנתי של אמנסטי: סטנדרט כפול ופגיעה בחופש הביטוי

בכל שנה אמנסטי אינטרנשיונל מפרסמת את הדו”ח השנתי שלה, אשר סוקר הפרות זכויות אדם ואזרח מסביב לעולם. השנה, הפלישה הרוסית לאוקראינה תפסה תשומת לב רחבה בין היתר מאחר וזו עוררה שדים מן העבר של אירופה – פשעי מלחמה ופשעים נגד האנושות בקנה מידה עצום, תוך סיכון של היציבות הגלובלית.

עם זאת, אמנסטי מציינת כי התגובה העולמית לפלישה הרוסית היא דוגמא בולטת לסטנדרט הכפול של הקהילה הבינלאומית: בזמן שהפרות זכויות אדם חמורות מתרחשות בתימן, ערב הסעודית, סין, מצרים, אתיופיה, קולומביה, מיאנמר ועוד – התגובות לסכסוכים והפרות זכויות אדם חמורות בדרום הגלובלי היו שונות מאוד בהשוואה לתגובה העולמית כלפי המלחמה באוקראינה.

במקביל, זכויות אדם בסיסיות היו תחת מתקפה חמורה בשנה החולפת: זכויות נשים, בדגש על הזכות להפלה חוקית ובטוחה, הופרו או נמצאות תחת איום ממשי במדינות רבות מסביב לעולם. כמו כן, חופש הביטוי, ובמיוחד הזכות להפגנה, נמצא בסכנה ממשית במספר רב של מדינות. בחלק א’ של סיכום הדו”ח השנתי נחשוף בפניכם דוגמאות עולמיות ומקומיות לפגיעה חמורה בחופש הביטוי בשנה החולפת, בתקווה שבשנה הבאה נראה שינוי חיובי:

חופש הביטוי – לא נחלת הכלל

Women clash with Greek policement © AFP via Getty Images

לכולנו יש את הזכות להתבטא, לשתף מידע ולדרוש מהממשלה לשנות מדיניות. לצערנו, במדינות רבות מידי מסביב לעולם הזכות הזאת מגיעה תחת עננה כבדה של סכנה ופחד. אנו עדים להקצנה כלל-עולמית, וגם אצלנו: ממשלות מנסות לבטל את הלגיטימיות של חופש הביטוי, ובכך להשיג כוח רב יותר לעצמן.

חופש הביטוי, ואיתו שלל זכויות נוספות כגון חופש העיתונות, הזכות להפגנה, חופש אקדמי ועוד – כולן נמצאות בסכנה בשנים האחרונות: מהונגריה, רוסיה, פולין וארה”ב ועד סנגל, ברזיל, טורקיה וישראל – המגמה ברורה, יותר ויותר ממשלות מנסות להשתיק אותנו. בדו”ח השנתי לשנת 2022/23 אמנסטי פרסמה תיעוד מדאיג אשר מראה עלייה משמעותית במתקפה הכלל עולמית על חופש הביטוי.

באיראן, המשטר החריף את הפגיעה הקיצונית בחופש הביטוי מאז החלו המחאות הנרחבות במדינה בעקבות מותה של מהסא אמיני בספטמבר. וואטצאפ ואינסטגרם נכנסו לרשימת האפליקציות האסורות לשימוש – יחד עם פייסבוק, סיגנל, טלגרם, טוויטר ויוטיוב. רשתות האינטרנט והטלפונים הניידים נסגרים לעיתים תכופות ע”י המשטר כדי לדכא גיוס כוח אזרחי למחאות. הרשויות האירניות השתמשו במקרים רבים בנשק חם כדי לרסק הפגנות שלוות. מאז החלו המחאות, אמנסטי אינטרנשיונל תיעדה הרג של מאות מפגינים ובלתי-מעורבים על ידי כוחות הביטחון, כולל עשרות ילדים.

September 21, 2022, Iranian demonstrators taking to the streets of the capital Tehran during a protest for Mahsa Amini © AFP via Getty Images

בקובה, נכון לינואר 2023 למעלה מ-700 בני אדם נותרו כלואים בגין השתתפות בהפגנות נגד הממשלה ביולי 2021. ארגוני חברה אזרחית אשר עוקבים אחר מצבם של מאות העצורים חשפו כי לצד אישומים מופרכים כמו “זלזול” במדינה, כאשר חלקם חשופים לעונשים של עד 30 שנות מאסר. חלק גדול מהעצורים, כלואים בתנאים מחפירים ללא משפט או גישה ראוי לעורכי דין – אמנסטי קבעה כי חלקם סובלים מעינויים.

בישראל, זכורה לרובנו הפשיטה המדאיגה של חיילי צה”ל על משרדיהם של שבעה ארגוני חברה אזרחית ברמאללה וסגירתם הכפויה, תוך כדי השחתה של הציוד המשרדי ולקיחת חומרי מחקר של הארגונים הפלסטינים. בספטמבר האחרון פסלה ועדת הבחירות של הכנסת את מפלגת בל”ד משום שזאת קראה לכונן “מדינת כל אזרחיה” בישראל. בג”ץ הפך את ההחלטה בחודש אוקטובר. נוסף על כך, סרבני מצפון ממשיכים להיכלא משום שסירבו להתגייס לצה”ל מטעמי מצפון.

Activists form a heart in solidarity with NGOs during a protest in Budapest, April 2017 © Gergo Toth

אמנסטי קוראת לממשלות העולם לכבד, להגן ולקדם את מימוש הזכויות לחופש הביטוי וההפגנה השלווה, לצד הבטחת שלומם של עיתונאים, פעילי זכויות אדם, אקדמאים ואלו הנתפסים כיריבים פוליטיים של הממשלה, בכדי שיוכלו לבצע את עבודתם ולממש את זכויותיהם ללא פחד. היכולת של אנשים לממש את זכותם למחאה ואת חופש הביטוי הינה חיוניות וקריטיות בחברה אשר מכבדת זכויות אדם ואזרח.

חלק א’ של סיכום הדו”ח השנתי של אמנסטי אינטרנשיונל מזהיר כי באמצעות שלילת חופש הביטוי, ממשלות ברחבי העולם מחזקות את כוחן ופוגעות בזכויות אדם ואזרח. אנו נמשיך לחקור, לדווח ולפעול נגד הפרות זכויות אדם מסביב לעולם!

תמכו בנו עכשיו!