חוסר שוויון: הקהילה הגאה באוגנדה תחת מתקפה

מאז 1986, יוורי מוסווני מכהן כנשיאה של אוגנדה, מדינה במזרח-אפריקה. למרות שתקופת נשיאותו החלה בתקוות רבות, ולאורך השנים ידעה המדינה גם הצלחה יחסית בפרמטרים כלכליים-חברתיים, השנים האחרונות של מוסווני ייזכרו בשל המתקפה הקשה של ממשלתו נגד ארגוני החברה האזרחית, חופש הביטוי והקהילה הגאה.

בספטמבר 2022 תיקן הפרלמנט המקומי באוגנדה את הצעת החוק “שימוש לרעה במחשב” והרחיב את ההגבלות הקשות על חופש הביטוי באינטרנט. החוק קובע כי אין להפיץ דברי שטנה באינטרנט ומשאיר בעמימותו דלת פתוחה להרשעה של יריבים פוליטיים, עיתונאים, אקדמאים ועוד.

החוק קובע כי הפרתו דינה קנס של עד 15 מיליון שילינג אוגנדי (כ-4,000$) ומאסר של עד שבע שנים. החוק להגבלת חופש הביטוי מצטרף למגוון חוקים אחרים אשר עברו בעשור האחרון ופוגעים בזכויות אדם ואזרח באוגנדה.

מתקפה חסרת תקדים נגד הקהילה הגאה

President of Uganda, Yoweri Kaguta Museveni © Getty Images

בשנים האחרונות ממשלתו של מוסווני סימנה את ארגוני החברה האזרחית באוגנדה כמטרה, ותקפה כל גוף אשר אתגר אותה. בשנת 2016 נכנס לתקוף חוק הארגונים הלא-ממשלתיים אשר, בין היתר, מחייב את כלל הארגונים שלא פועלים תחת הממשלה, להירשם בלשכה ממשלתית מיועדת לכך, ואחרת הם יעמדו בסכנת סגירה מיידית. רבים התנגדו לחוק וטענו כי הוא יאפשר פגיעה בארגוני החברה האזרחית במדינה.

כך היה במקרה של ארגון מיעוטים מיניים באוגנדה: במהלך שנת 2018 נטען כי הארגון, אשר מאגד תחתיו מספר ארגונים נוספים להגנה על זכיותיהם של הקהילה הגאה באוגנדה, לא נרשם כנדרש בחוק, והלשכה הלאומית לארגונים לא-ממשלתיים הורתה על סגירתו המיידית. בקיץ 2018, ולאחר ערעור של ארגון החברה האזרחית, אישר בית המשפט העליון באוגנדה את סגירתו.

המתקפה נגד הקהילה הגאה באוגנדה לא עצרה רק בסגירתם של ארגונים אלא שמה למטרה לפגוע גם ביחידים: בשנה שעברה, המשטרה המקומית עצרה שני אנשי צוות של ארגון מיעוטים מיניים באוגנדה בגין “קידום הומוסקסואליות” לאחר שאלו היו בדרכם לתחנת המשטרה בקמפלה, עיר הבירה, לדווח על פגיעה פיזית שעברו. הם הואשמו ע”י הרשויות בתקיפת אותו אדם עליו רצו לדווח ומאז נעצרו לעיתים תכופות והמשפט שלהם עדיין לא הסתיים.

Amnesty International ©

באוקטובר 2022 אמר הנשיא מוסווני כי הומוסקסואלים נחשבים לסוטים חברתיים באוגנדה, ומאז המשיך לקדם מדיניות אנטי-להטבא”קית. בחודש שעבר אישר הפרלמנט המקומי חוק אשר קבע כי יחסי מין חד-מיניים בהסכמה באוגנדה ייחשבו לעבירה פלילית. העונש? הרשעה על ניסיון לבצע אקט מיני – 10 שנים בכלא; הרשעה על ביצוע המעשה – מאסר עולם; במידה ואדם יורשע ב”הומוסקסואליות חמורה” הוא ידון לעונש מוות.

בנוסף, החוק קובע כי על אזרחי אוגנדה אסור “לקדם הומוסקסואליות” ובעמימותו מכוונת משאיר לרשות השופטת והמבצעת מרחב פעולה לפגיעה בקהילה הגאה.

כיום, לנשיא המדינה באוגנדה יש את היכולת לבטל חקיקה אשר העביר הפרלמנט המקומי. במאי 2021 לדוגמא, הפרלמנט העביר הצעת חוק דומה, אשר ביקשה להפליל כל “אקט מיני בין אנשים מאותו מין”, כמו גם מין אנאלי בין אנשים מכל מין. באוגוסט 2021, ולאחר לחץ בינלאומי כבד, השתמש הנשיא מוסווני בזכות הוטו שלו וביטל את החוק.

לכן, אנו באמנסטי אינטרנשיונל יצאנו בקריאה מיוחדת ודחופה לנשיא אוגנדה להפעיל את זכות הוטו שלו גם הפעם ולהגן על זכויות הקהילה הגאה המקומית.

אהבה היא זכות אדם בסיסית! אמנסטי אינטרנשיונל תמשיך לחקור ולפעול למען הקהילה הגאה, באוגנדה, בישראל ובעולם כולו.

תמכו בנו עכשיו!