יותר מתמיד: זכויות נשים ב-2023 בסכנה חריפה

יום האישה הבינלאומי הוא הזדמנות נהדרת לעצור לרגע ולחשוב; אנחנו בעשור השלישי של המאה ה-21, ובמקום לראות תופעה נרחבת של הגנה וקידום זכויות נשים ונערות מסביב לעולם, פעמים רבות הן הופכות למטרות לתקיפה מצד השלטונות. היום, אנחנו מבקשים מכם להביט פנימה ולשאול: האם אני עושה מספיק בכדי שזכויות נשים יכובדו?

אנחנו מביאים שלושה סיפורים מסביב לעולם אשר משקפים את ההתדרדרות במצב זכויות הנשים בשנה האחרונה:

הפלות בטוחות מסביב לעולם – בסכנה הולכת וגוברת

Agencia Press South 2021 ©

לאורך השנים אנו באמנסטי אינטרנשיונל נלחמנו למען זכות האדם הבסיסית להפלה בטוחה, חוקית ונגישה לכל הנשים בעולם. בשנים האחרונות אנו עדים למתקפה חריפה מצד פוליטיקאים פופוליסטים, בדרך כלל גברים, אשר מנסים לערער על ההסכמה הנרחבת אשר הושגה במדינות רבות בנוגע לחשיבות של הפלות חוקיות ובטוחות. לצערנו, לעיתים קרובות הם מצליחים ומשנים סדרי עולם באופן אשר דורס את זכותן של נשים ומסכן את חייהן.

הגישה להפלה בטוחה וחוקית מבטיחה לכל אישה את הזכות לאוטונומיה ופרטיות; חירות וביטחון, שוויון, אי-אפליה, בריאות; ובמקרים מסוימים אף להשתחרר מעינויים. מניעת גישה להפלות מסכנת את כל הזכויות הללו ומעמידה נשים במצב אבסורדי בו הן איבדו שליטה על גופן.       

חשוב לזכור ולהדגיש כי על פי עדויות ומחקרים נמצא כי חוקים אשר מגבילים או מפלילים הפלות, אינם מבטלים את התופעה אלא גורמים לנשים לעשות זאת בצורה לא חוקית ובכך לסכן את חייהן. כיום, כל שנה מתבצעות 25 מיליון הפלות לא בטוחות מסביב לעולם!

AFP via Getty Images ©

ב-24 ביוני 2022 ביטל בית המשפט העליון של ארצות הברית בפועל את ההגנות על הזכות להפלה ברמה הפדרלית. המשמעות היא שכעת מדינות ברחבי ארה”ב יכולות לאסור לחלוטין או להטיל הגבלות על קיומן של הפלות בשטחן. נכון להיום, ב-26 מדינות בארה”ב הפלה אסורה לחלוטין או כמעט לחלוטין.

“מידי שנה כ-47,000 נשים מתות כתוצאה מהפלות לא-בטוחות. עד שכלל ההגבלות מסביב לעולם על הפלות נגישות ובטוחות יוסרו, הטרגדיה הזו לא תסתיים”

רג'אט חוסלה, מנהל בכיר למחקר והסברה באמנסטי אינטרנשיונל

אקטיביסטיות בסכנה – השתקה, דיכוי ואלימות

Joanah Mamombe, Cecilia Chimbiri, and Netsai Marova © Amnesty international – contact Vongai Chikwanda or Kuvaniah Moodley

שלוש פעילות פוליטיות מוכרות מזימבבואה – ג’ואנה מאמומבה, נטסאי מרובה וססיליה צ’ימבירי – הפגינו נגד מדיניות הממשלה במהלך מגיפת הקורונה, כאשר ב-13 במאי 2020, במהלך הפגנה בבירת המדינה הארארה, מכונית לא מסומנת ובה מספר גברים בלבוש אזרחי חטפו אותן אל מחוץ לעיר.

ההיעלמות הכפויה של האקטיביסטיות נודעה בדיעבד כמעשה אשר ככל הנראה התבצע בהוראה מ”למעלה”. המכונית הסיעה אותן בכיסוי עיניים למקום לא ידוע מחוץ לעיר, שם הן הוכו בצורה אכזרית, הותקפו מינית ונכפה עליהן לאכול צואה אנושית. מאוחר יותר הן העידו כי היו בטוחות שהחוטפים יהרגו אותן. לאחר יומיים, הן נמצאו משוטטות בפאתי העיר עם בגדים קרועים ופציעות חמורות, ונלקחו ישירות לבית החולים.

בעודן מאושפזות, הן הואשמו בעבירות פליליות בגין השתתפותן במחאה. שוטרים אשר הוצבו ליד מיטתן בבית החולים, מנעו מהן לדבר עם הציבור ועם עיתונאים.

לאחר שהשלוש שוחררו מביתה החולים, הן העידו כי הן יכולות לזהות את זהותם של מספר מהתוקפים שלהן. במקום לקבל תמיכה, הן נעצרו מחדש וסעיף חדש נוסף לשרשרת האישומים כנגדן – הפצת סיפור שקרי.

המחאות באיראן ממשיכות – הדיכוי גובר

Private ©

בחודש ספטמבר האחרון החלו מחאות ענק באיראן בעקבות מותה של מהסא אמיני, אשר נהרגה על ידי משטרת הצניעות המקומית. בעשרות השנים האחרונות, זכויות נשים הופרו בצורה קיצונית על ידי המשטר הפונדמנטליסטי באיראן: אלימות מגדרית, אפליה חברתית וממוסדת, פגיעה בזכות לבריאות מינית, שלילת הגישה לחינוך, תעסוקה ומרחבים ציבוריים. גיל הנישואין החוקי הינו 13 שנים, כאשר פעמים רבות בית המשפט אישר לחתן בכפייה בגיל צעיר יותר. בין מרץ 2020 ל-2021 נרשמו נישואין של לפחות 31,379 בנות בגילאי 10 עד 14.

חוק העונשין האיסלמי של איראן קבע כי כל מעשה הנחשב פוגע ב”מידות הטובות” של הציבור עלול לשלוח את מבצע העבירה למאסר בפועל או לעונש של 74 מלקות. בחוק נכתב כי העונש על נשים החל מגיל תשע הנראות בציבור ללא רעלה הינו מאסר של עד חודשיים, קנס כספי או מלקות. בפועל הרשויות מחייבות ילדות החל מכיתה א’ בעטיית רעלה.

הנורמות החברתיות אשר נוצרו באיראן לאורך השנים גרמו לאזרחים לקחת את החוק לידיים ולתקוף נשים “לא צנועות” על דעת עצמם. בשנים האחרונות אזרחים רבים ברפובליקה האיסלמית של איראן חוו הפרות זכויות אדם קשות לרבות משפטים לא הוגנים, מעצרים שרירותיים, כליאה לא צודקת, אפליה מגדרית, יחד עם מתקפה על כל ביטוי של גופי החברה האזרחית, וכן על מיעוטים דתיים שונים. הפעם, מיליוני בני אדם יצאו לרחובות וזעקו זעקה המבוססת על הסלוגן הכורדי האייקוני: “נשים, חיים, חופש”.

בשנה החולפת, זכויות נשים מסביב לעולם היו תחת מתקפה חמורה. הצעדים בהם נוקטות הממשלות הן אמנם שונים, אבל המטרה ודרכי הפעולה דומות. מתקפה על זכויות נשים היא מתקפה על זכויות אדם, ועל כולנו!

תמכו באמנסטי ישראל עכשיו!