מעלה הילוך: המתקפה החריפה של ארדואן על פעילי זכויות אדם ואזרח

רג’פ טאיפ ארדואן מכהן כנשיאה של טורקיה במשך 8.5 השנים האחרונות. לפני כן, כיהן כראש הממשלה במשך כתשע שנים. בתחילת דרכו, נתפס ארדואן כמנהיג מתון וליברלי אשר קידם רפורמות במטרה להוביל להצטרפותה של טורקיה לאיחוד האירופי. לאחר הקדנציה הראשונה שלו כראש ממשלה, ארדואן החריף את מדיניותו אשר הפכה ליותר ויותר קיצונית, ובמרוצת השנים הובילה להפרות זכויות אדם ואזרח לעיתים תכופות.

לצד פגיעה חריפה בזכויות שונות, בהן חופש הביטוי חופש ההפגנה, ונטילת הכוח מבתי המשפט, הרטוריקה של נציגי הממשלות נגד קהילת הלהטבא”ק החריפה ולאורך השנים אמירות הומופוביות הפכו למקובלות. הממשלה הטורקית, בראשותו של ארדואן, הגבילה את חופש ההתאגדות ופגעה באופן שיטתי בארגוני החברה האזרחית. לאורך השנים, הועלו האשמות חמורות אודות עינויים והתעללות בעצורים, במיוחד אסירים פוליטיים.

כמו כן, במרץ 2021, הודיע ארדואן כי מדינתו פורשת מאמנת איסטנבול. אמנה זו, אשר עוסקת במניעה ומאבק באלימות כלפי נשים ואלימות במשפחה, הינה אבן דרך חשובה בניסיון למגר אלימות מגדרית. ארדואן הסביר את הפרישה של טורקיה מהאמנה כתוצר של טעמים דתיים, באמירה כי “האמנה נוגדת את האיסלם ואת הערכים השמרניים של טורקיה”.

פגיעה בחופש הביטוי ורדיפה של מתנגדי משטר

Turkey’s President Recep Tayyip Erdogan © Alexis Mitas/Getty Images

במהלך השנים, ובמיוחד מאז ניסיון ההפיכה הכושל ב-2016 , אזרחים טורקים רבים סבלו מנחת זרועה של הממשלה המקומית. פוליטיקאים רבים מהאופוזיציה, עיתונאים, אנשי חינוך, אקדמאיים, מגיני זכויות אדם, לרבות הנהלת אמנסטי אינטרנשיונל טורקיה ועוד רבים אחרים – כולם סומנו ונפגעו על ידי המשטר.

פעילים רבים נגד המשטר נעצרו ואף הורשעו ללא כל בסיס. הרדיפה השילטונית אחר אינדיבידואלים המתעסקים בזכויות אדם ואזרח מייצרת אווירה בלתי אפשרית לקיומה של חברה אזרחית תוססת וביקורתית, ומובילה בין היתר לקיטוב החברה ולקיצוניות.

בחודש אוקטובר האחרון, העביר הפרלמנט הטורקי את מה שנקרא חוק דיסאינפורמציה, אשר מהדק את אחיזתה של הממשלה בפלטפורמות המדיה החברתית ואתרי החדשות באמצעות הפללה של אזרחים ששיתפו מידע אשר הממשלה מחשיבה כשקרי. ציוץ מחדש של מידע אשר ייחשב כ”לא אמין” עלול להוביל לגזר דין של עד שלוש שנות מאסר בכלא. גיני ילדיז, חוקר אזורי באמנסטי אינטרנשיונל אמר:

“היום [העברת החוק] הוא עוד יום אפל לחופש הביטוי המקוון ולחופש העיתונות בטורקיה.”

Turkish solders stay at Taksim square following the coup attempt on July 16, 2016 © AFP/Getty Images

על מנת לחזק את כוחה ולהחליש את האופוזיציה וכל סוג של ביקורת, קידמה הממשלה הטורקית, במסווה של מאבק במידע שגוי, חוק אשר יחזק את השליטה המופרזת שלה בתקשורת, באופן אשר ירתיע קולות אופוזיציונרים. הצעדים הדרקוניים הללו של ממשלת טורקיה יאפשרו לרשויות להמשיך לצנזר ולהשתיק קולות ביקורתיים לקראת הבחירות הקרובות בטורקיה בחודש יוני הקרוב.

החוק החדש קובע כי אדם אשר יפיץ מידע כוזב בפומבי בכל אשר הנוגע לענייני ביטחון הפנים והחוץ, הסדר הציבורי ובריאות הציבור מתוך כוונה ליצור חרדה, פחדה או בהלה בציבור – דינו מאסר בפועל של בין שנה עד שלוש שנים. במידה והאדם אשר פרסם או שיתף את הפוסט, עשה זאת מפרופיל המסתיר את זהותו האמיתית או תחת מסגרת של ארגון, העונש יוחמר ב-50%.

למעשה, חוק הדיסאינפורמציה החדש מצטרף למדיניות אותה מוביל ארדואן בשנים האחרונות: הפחדה, כליאה והרשעה של מתנגדי משטר. בכך, טורקיה הופכת למקום בו לא ניתן לממש את חופש הביטוי וזכויות אדם בסיסיות אחרות.

אמנסטי אינטרנשיונל עוקבת בדאגה אחר המצב בטורקיה והמתקפה החריפה של הרשויות על זכויות האדם והאזרח במדינה.

אנו קוראים לכלל מדינות העולם לכבד זכויות בסיסיות אלו, בהן חופש הביטוי וההפגנה.