הניצחונות של כולנו: הישגים ב-2022 || חלק ב’

בשבוע שעבר פרסמנו את החלק הראשון של ההצלחות המרגשות ביותר שאמנסטי אינטרנשיונל ידעה במהלך שנת 2022, כעת זה הזמן לחלק ב’. אנו שמחים להציג את הניצחונות הגדולים והפעם: זכויות נשים, קהילה גאה, חקיקות לאומיות והסכמים בינלאומיים.

זכויות נשים – מנצחות את חוסר השוויון!

בקיץ 2022 פרסמנו סדרת בת שלוש כתבות אודות אי שוויון מגדרי, “הגוף שלה, הבחירה שלה”. היכולת של נשים ונערות להצליח ולחיות את חייהן כפי שהיו רוצות נמצאת תחת מתקפה ונפגעת בשל מגוון סיבות: אלימות מגדרית, פערי שכר ואפליה שורשית, חוסר גישה או גישה לא-שווה לחינוך, אמצעים רפואיים, וזכויות בסיסיות.

באמצעות מחקר, הסברה וקמפיינים בינלאומיים, אמנסטי אינטרנשיונל מפעילה לחץ על מקבלי ההחלטות בעולם על מנת ליצור שינוי מיידי וקונקרטי במצב זכויות נשים. בשנה שעברה הצלחנו להשיג מספר השיגים מרגשים:

  •  דה-קרימינליזציה של הפלות, קולומביה: בחודש פברואר שעבר, פסק בית המשפט בקולומביה על דה-קרימינליזציה של הפלות במהלך 24 השבועות הראשונים של ההיריון. בצל המתקפה בארצות הברית על הזכות להפלה, פסק הדין מקולומביה מצטרף למהפכה מגדרית ממשית באמריקה הלטינית: מקסיקו פעלה בדרך דומה בשנת 2020, ולפני כשנתיים קבע בית המשפט בארגנטינה כי הפלה היא זכות אדם בסיסית ואישר את ההליך לנשים במדינה.
Celebration in Argentina ©AFP via Getty Images
  • רפורמות למען נשים ונגד פוגעים מינית, ספרד ופינלנד: הגופים הרלוונטיים בשתי המדינות העבירו הצעות חוק הכוללות צעדים ברורים למניעה של פגיעות מיניות, לקידום הגנה על קורבנות ולהעמדה לדין של פוגעים מינית. הרפורמות בפינלנד אף כללו הקלות על חוקי ההפלה, במדינה שנחשבה עד אז למחמירה ביותר באזור הנורדי.

ניצחונות בולטים ומרגשים לקהילה הגאה

בשנה שעברה זכינו לראות מספר ניצחונות בולטים ומרגשים בגזרת זכויות להטבא”ק. לצד תקיפות חוזרות ונשנות נגד הקהילה הגאה ברחבי העולם, מספר מדינות בחרו להכיר בכך שאהבה היא זכות אדם בסיסית. ביוני שעבר פרסמנו כתבה מקיפה על זכויות להטבא”ק בארץ ובעולם. כעת, הגיע הזמן להציג את ההצלחות מ-2022:

  • חיי משפחה, דרום קוריאה: בחודש נובמבר קבע בית המשפט בסיאול, בירת דרום קוריאה, כי הוא מכיר בחוקיות של טרנסג’נדרים להקים משפחה. החלטת בית המשפט הינה הפעם הראשונה בעשור האחרון שיש התעסקות משפטית בהסדרה של מגדר בדרום קוריאה. ההחלטה היא אמנם צעד ראשוני אך מדובר בצעד קריטי בדרך להכרה, הגנה וקידום זכויות להטבא”ק במדינה המזרח-אסייתית.
Private ©
  • נישואים חד מיניים, שוויץ וסלובניה: בשנה שעברה היינו עדים לשתי מדינות נוספות אשר אישרו נישואים חד מיניים. בחודש יולי נערך משאל עם בשוויץ בו כ-66% מהמצביעים קבעו כי אהבה היא זכות אדם בסיסית ואישרו את השינוי החוקתי. סלובניה הלכה בעקבותיה בחודש אוקטובר, לאחר שבית המשפט פסק על השינוי המבורך.

חקיקה לאומית והסכמים בינלאומיים בולטים

הן ברמה הלאומית והן ברמה הבינלאומית, עבודתה של אמנסטי הייתה חיונית בסיוע להבטיח את העברת חקיקה והחלטות חיוניות, כמו גם להבטיח שתאגידים בינלאומיים וחברות מקומיות יישאו באחריות על הפרות של זכויות האדם. שני סיפורים מרגשים במיוחד משנת 2022 הינן:

  • חוקי בריאות הנפש, סיירה ליאון: בחודש יוני שעבר עברה הצעת חוק חדשה של ממשלת סיירה ליאון, במערב אפריקה, בנוגע לבריאות הנפש. החוק החדש מחליף את מה שנקרא ‘חוק השיגעונות’ המיושן והמפלה משנת 1902 והוא מותאם לסטנדרטים הבינלאומיים של זכויות אדם. התאמה מחודשת של חוקי בריאות הנפש בסיירה ליאון הייתה קריאה לפעולה מרכזית בדו”ח של אמנסטי ממאי 2021 אשר התמקד בנושא.
Members of the Mental Health Coalition of Sierra Leone march through the capital Freetown on World Health Day © Private
  • משבר האקלים, עצרת האו”ם ומועצת זכויות האדם: בחודש יולי שעבר, ברוב של 161 מדינות, העצרת הכללית של האו”ם קבעה כי גישה לסביבה נקייה, בריאה וברת קיימא הינה זכות אדם אוניברסלית. ההחלטה קוראת למדינות, ארגונים בינלאומיים ועסקים להגביר את המאמצים בכדי להבטיח סביבה בריאה לכולם, והיא מבוססת על טקסט דומה אשר אומץ ב-2021 על ידי מועצת זכויות האדם של האו”ם.

 
למרות קשיים ואכזבות, בשנת 2022 ידענו גם הצלחות!
בכדי להגדיל את רשימת ההישגים בשנה הקרובה, אנחנו צריכים אותך איתנו – הצטרפו עכשיו!