הניצחונות של כולנו: הישגים ב-2022 || חלק א’

שנת 2022 ידעה עליות ומורדות. חלקנו נזכור את השנה החולפת בשל הכישלונות והאכזבות בתחום זכויות האדם, שכן מסביב לעולם היינו עדים למתקפות חמורות על זכויות אדם ואזרח. עם זאת, ידענו גם הצלחות והישגים יוצאי דופן בשנה החולפת.

בתוך האפלה והפחד ידענו גם שמחה ותקווה – לאורך השנה החולפת אמנסטי אינטרנשיונל המשיכה להילחם למען זכויות אדם, אזרח וסביבה: הצלחנו לסייע ליחידים ולקהילות לקבל בחזרה את מה שמגיע לכל אחד ואחת – זכויות אדם.

חילקנו את הניצחונות שלנו לשתי כתובות, זה החלק הראשון.

עכשיו, הגיע הזמן שתכירו את ההצלחות הגדולות של שנת 2022:

שחרור אינדיבידואלים ממאסר לא צודק

Seddik Boubaker ©

עברו למעלה מ-60 שנים מאז שפיטר בננסון, עורך דין בריטי, החליט לפעול למען שחרורם של שני סטודנטים פורטוגלים אשר נכלאו רק בגלל שהרימו כוסית לחיי החופש, מה שהוביל להיווסדותה של אמנסטי אינטרנשיונל ב-1961.

מאז ועד היום, אמנסטי ממשיכה לפעול למען השמעת קולם ושחרורם של אינדיבידואלים אשר נכלאו שלא בצדק. במהלך השנה שעברה, סייענו להבטיח את שחרורם של אקטיביסטים רבים ברחבי העולם. אנו שמחים לשתף בשניים מתוך מספר מקרים לאורך השנה:

  • מאגי מאטיופ נגונג, דרום סודן: ב-2017, בעודו רק בן 15, מאגי נידון לגזר דין מוות בדרום סודן באשמת רצח של חברו. הוא טען כי זאת הייתה תאונה. במשך קרוב לשלוש שנים, כאשר ברוב הזמן הזה היה עדיין קטין, מאגי היה כלוא. במהלך קמפיין Write for Rights של אמנסטי אינטרנשיונל, למעלה מ-700,000 בני אדם דרשו את שחרורו. ב-22 במרץ 2022 החליט בית המשפט העליון בדרום סודן לבטל את גזר הדין ומאגי שוחרר לחופשי.
Magai Matiop Ngong celebrates his freedom at Amnesty’s regional office in Kenya, 5 April 2022 © Amnesty International
  • ברנרדו קאל סול, גואטמלה: ב-2018 בית המשפט בגואטמלה דן את ברנרדו קאל סול, מגן זכויות אדם וסביבה, לשבע שנים בכלא בשל פעילתו לשימור הסביבה במדינה. אמנסטי בדקה לעומק את טענות בית המשפט ומצאה שהן מופרכות וחסרות כל בסיס. ברנרדו, בן לשבט הילידי המאיה, נלחם למען זכויות עמים ילידים ונגד זיהום של נהר הקהבון, מקום קדוש לבני המאיה ואחד הנהרות החשובים בגואטמלה. אמנסטי הגדירה אותו כאסיר מצפון וכחצי מיליון פעילים דרשו את שחרורו. בחודש מרץ האחרון הוא שוחרר, לאחר למעלה מארבע שנות מאסר לא-צודק.

צדק למשפחות הקורבנות והעמדה לדין של הפושעים

Tomás Ramírez Labrousse/Amnesty International ©

ללא העמדה לדין של מפירי זכויות אדם ותיקון עוולות, בין היתר באמצעות פיצוי הנפגעים או משפחות הקורבנות – לא נצליח להגיע לפיוס והחלמה אמיתית. לכן, אמנסטי אינטרנשיונל פועלת במגוון דרכים כדי לקדם צדק ולגרום למפירי זכויות אדם לקחת אחריות על מעשיהם. במהלך 2022 היינו עדים למספר הצלחות אדירות, אלו הם שני סיפורים מרגשים שנחקקו בליבנו:

  • צדק חלקי לברטה קאסרס, הונדורס: ב-2 במרץ 2016 נרצחה ברטה קאסרס, פעילה סביבתית ומנהיגת קהילות ילידיות. ברטה הפכה לפעילה מוכרת ברחבי העולם בשל הצלחותיה הרבות להגן על זכויותיהם של העמים הילידים בהונדורס, וכן בזכות השמירה על המרחב הטבעי במדינתה. ברטה היוותה מטרד עבור תאגידים בינלאומיים ולאורך השנים חוותה שורה של איומים. מאז שנרצחה, עשרות אנשי עסקים נעצרו בחשד ל”סגירת חשבונות” איתה. ביוני האחרון, בית משפט מקומי הרשיע ברצח ודן ל-22 שנות מאסר את דיוויד קסטיו, מנהל בתאגיד אנרגיה הידרואלקטרית ובניית סכרים.
Amnesty International ©
  • הרשעות על רצח של מקדונלד מסמבוקה, מלוואי: בשנת 2018 החל גל רדיפות נרחב של לבקנים במלוואי, מדינה במזרח אפריקה, אשר הביא למותם של כ-40 בני אדם בלפחות 145 מתקפות שונות. מקדונלד מסמבוקה, אז בן 22, היה קורבן ללינץ’ ונרצח רק בשל היותו לבקן. מאז המקרה, אמנסטי נלחמה על העמדתם לדין של הפושעים. באפריל האחרון הרשיע בית המשפט 12 בני אדם ברצח הנורא: בין תריסר הנאשמים היו שוטר ועובד בבית חולים מקומי, כמו גם אחיו של הקורבן – אשר משמש ככומר קתולי. ההרשעות אלו מייצגות ניצחון לצדק, זכויות אדם ושלטון החוק.

עונש המוות מבוטל ברחבי העולם

במשך יותר מ-40 שנה, אמנסטי אינטרנשיונל פועלת לביטול עונש המוות ברחבי העולם. באמצעות מעקב וניתוח של גזרי דין שפסקו עונש המוות, אנו מראים מדוע הוא נחשב בעינינו לעונש האכזרי, הבלתי אנושי והמבזה ביותר. מדי שנה אנו מפרסמים דו”ח עם נתונים וניתוחים של מגמות ברחבי העולם. לצד עלייה של 20% בהוצאות להורג בשנת 2021, היינו עדים לצעדים חיוביים של מספר מדינות בשנה החולפת.

Getty Images ©

בינואר 2022 הודיעה ממשלת קזחסטן כי היא מבטלת את עונש המוות על כל הפשעים במדינה. פפואה ניו גינאה פעלה באופן דומה באפריל וביטלה את עונש המוות 30 שנה לאחר החקיקה המחודשת שלו. לבסוף, בדצמבר האחרון הודיע נשיא זמביה על העברת חוק אשר אוסר על עונש מוות ובכך הפכה זמביה למדינה ה-25 באפריקה מדרום לסהרה אשר אוסרת על עונש זה. כמו כן, הרוב המכריע של המדינות אשר עדיין לא ביטלו את עונש המוות באפריקה מדרום לסהרה, לא ביצעו הוצאות להורג בשנה החולפת.

גם השנה אמנסטי אינטרנשיונל תמשיך לעקוב, לדווח ולפעול כנגד כל הפרת זכויות אדם.
אנו שמחים לשתף בניצחונות הגדולים שלנו ב-2022 ומקווים כי הרשימה תגדל השנה!

הצטרפו אלינו עכשיו!