דף חלק: המחאות בסין כהתנגדות לדיכוי שלטוני נרחב

ב-24 בנובמבר פרצה שריפה בבניין דירות באורומצ’י, בירת המחוז האוטונומי האויגורי שינג’יאנג בצפון-מערב סין. על פי מקורות ממשלתיים, לפחות 10 בני אדם נהרגו בשריפה, כאשר חלק גדול מהציבור הסיני האשים את הגבלות הקורונה כסיבה שמנעה מכוחות ההצלה להגיע למוקד השריפה ולסייע לנפגעים. על אף הכחשות הרשויות הסיניות פרצו ברחבי המדינה הפגנות נרחבות.

השריפה הקטלנית באורומצ’י גרמה להמוני מפגינים שלווים לצאת לרחובות: חלקם הנציחו את קורבנות השריפה וקראו להקל בסגרי הקורונה הנוקשים, אך רבים דרשו להפסיק את הצנזורה והדיכוי הקשה של חופש הביטוי בסין, לצד קריאה לנשיא שי ג’ינפינג להתפטר מתפקידו.

“זה כמעט בלתי אפשרי עבור אנשים בסין למחות בדרכי שלום מבלי לחוות הטרדות והעמדות לדין. הרשויות הראו אפס סובלנות לקולות אופוזיציונרים, במיוחד בעשר השנים האחרונות תחת הנשיא שי, אבל זה לא עצר את ההפגנות”. 

האנה יאנג, סגנית המנהלת האזורית של אמנסטי אינטרנשיונל

הפרות זכויות אדם בצל הארכת כהונתו של שי ג’ינפינג

HECTOR RETAMAL/AFP/Getty Images ©

אמנסטי אינטרנשיונל מודאגת מהחרפה במצב זכויות האדם בסין בשנים האחרונות: עורכי דין ופעילי זכויות אדם נמצאים בסכנה; משפטים לא-הוגנים ומעצרים שרירותיים מתבצעים לעיתים תכופות; ישנו דיכוי עמוק של חופש הביטוי; פגיעה קשה נגד המיעוט המוסלמי ועוד.

המשטר הסיני המשיך לפגוע באופן שיטתי וחמור בזכויותיהם של רוב אזרחי המדינה. בחודש אוקטובר האחרון, הוארכה כהונתו של שי ג’ינפינג, נשיא המדינה, בקונגרס הלאומי של המפלגה הקומוניסטית, במה שאמנסטי אינטרנשיונל תיארה כ“אסון לזכויות אדם”.

“האישור שקיבל שי ג’ינפינג לכהונה שלישית הוא רגע מבשר רעות לא רק עבור מיליוני האזרחים הסינים אשר סבלו מהפרות חמורות של זכויות אדם תחת שלטונו, אלא גם עבור כלל בני האדם ברחבי העולם אשר חשים את השפעת הדיכוי מצד הממשלה הסינית”.

האנה יאנג, אמנסטי אינטרנשיונל

העשור האחרון של הנשיא שי בשלטון התאפיין במעצרים שרירותיים, פגיעה אנושה בחופש הביטוי וההתאגדות, פשעים נגד האנושות כנגד מוסלמים באזור שינג’יאנג והסלמה דרמטית של הדיכוי בהונג קונג.

לעתים קרובות, כמו בדוגמא של ההפגנות הנוכחיות, הממשלה הסינית מגבירה את הצנזורה בתקופות אשר נחשבות ל”רגישות” מבחינה פוליטית. בספטמבר האחרון הודיע משרד הסייבר הממשלתי כי הוא החל במבצע חדש ל”טיהור שמועות וחדשות מזויפות” באינטרנט, ואתרים העוקפים את הצנזורה נחסמו.

אמנסטי אינטרנשיונל תמשיך לעקוב, לדווח ולפעול כנגד הפרות זכויות אדם בסין ובכל העולם!

תמכו בנו עכשיו