על חשבונם: גביע העולם נפתח בצל הפרות זכויות אדם חמורות

ב-4 בנובמבר שלח נשיא פיפ”א, ג’אני אינפנטינו, מכתב ל-32 המדינות המתחרות במונדיאל 2022 בקטאר וקרא להן “להתמקד בכדורגל” ולהניח בצד את הדאגות בעקבות הפרות זכויות האדם בהכנות לקראת טורניר הכדורגל.

בעקבותיו, שר העבודה של הממשלה הקטארית פרסם הודעה וטען כי הקמפיינים של אמנסטי אינטרנשיונל, ופרסומים בנוגע להפרות זכויות אדם בקטאר לקראת המונדיאל הם “תעלול פרסומי”.

נשיא פיפ”א ביקש לא להטיף מוסריות למדינה המארחת, וזאת בשעה שהרשויות בקטאר, אשר נבחרו ע”י פיפ”א לארח את הטורניר, הפרו בעקביות את זכויותיהם של מאות אלפי מהגרי עבודה אשר נאלצו לעבוד במדינה בתנאים נוראיים: עבודה בחום וקור קיצוניים, ללא ציוד מגן ואמצעי הבטחה מתאימים, מסמכי נסיעה שהוחרמו, חופש תנועה שדוכא בצורה קשה, איסור על החלפת עבודה או הצטרפות לאיגודי עובדים, כאשר במקביל למעלה מ-6,500 בני אדם נהרגו במהלך ההכנות. כל זאת ועוד, הם דווקא סיבה טובה מאוד להתמקד בזכויות אדם ולהטיף למוסריות.

עד היום, קטאר השקיעה למעלה מ-200 מיליארד דולר בהכנות למונדיאל, אשר ייערך לראשונה במזרח התיכון: שבעה אצטדיונים חדשים נבנו מאפס, תשתיות ארציות רחבות הוקמו, לרבות מתחמי אימון, בתי מלון, כבישים מהירים, מטרו ועוד. כל זאת במטרה לארח את אירוע הספורט הגדול ביותר בעולם, אשר צפוי להביא לקטאר למעלה מ-1,500,000 אוהדי כדורגל, והכנסות אדירות הן לקטאר והן לפיפ”א.

אמנסטי אינטרנשיונל קוראת לפיפ”א וקטאר להתחייב פומבית על הקמת תוכנית פיצויים נרחבת לעובדים הנפגעים ומשפחות הקורבנות – כצעד ראשוני ללקיחת אחריות על הפרות זכויות האדם בהכנות למונדיאל.

Former FIFA President Joseph Blatter after the announcement that Qatar had won the bid for the 2022 FIFA World Cup © FIFA via Getty Images

בזמן שנשיא פיפ”א ביקש מהמשתתפות בטורניר “להתמקד בכדורגל”, מאות אלפי מהגרי עבודה אשר סובלים מפגיעות פיזיות ונפשיות בלתי-הפיכות, לצד אלפי משפחות אשר איבדו את יקיריהם, עדיין לא זכו לפיצוי הולם. אנו קוראים לפיפ”א, אשר עתידה להרוויח הון עתק מהטורניר, לשבור את שתיקתם בנוגע לפיצויים הכספיים ולכבד את הנפגעים הישירים, כמו גם את חובבי הספורט, ולפרסם תכנית שיקום ופיצוי מסודרת.

במאי 2022, אמנסטי אינטרנשיונל, בסיוע קואליציית ארגונים בינלאומית, פתחו בקמפיין הקורא לקטאר ולפיפ”א להקים תוכנית פיצוי מקיפה למשפחות הקורבנות ומאות אלפי העובדים אשר חוו פגיעה קשה בזמן עבודתם בקטאר. אמנסטי והקואליציה נסיחו ההצעה, אשר נשלחה לפיפ”א לפני כחצי שנה, וזכתה לתמיכה מקיר לקיר: התאחדויות לכדורגל מסביב לעולם, קוקה קולה נותנת החסות הראשית של הטורניר, אדידס, מקדונלדס, ובסקר שערכנו לאחרונה גילנו כי גם 84% מהצופים העתידיים בטורניר העידו שהיו בעד ההצעה של אמנסטי – יצירת תוכנית שיקום ופיצוי נרחבת שתופרש מהרווחים שפיפ”א תצבור מהמונדיאל לטובת הנפגעים.

עד היום, כחצי שנה לאחר שליחת המכתב, ובשעה שכדור הפתיחה של הטורניר אוטוטו נבעט – לא קיבלנו תשובה או הבטחה לפיצויים הולמים.

2019 AMA Sports Photo Agency ©

למרות שבמרוצת השנים ממשלת קטאר עשתה מספר צעדים חיוביים, לרבות רפורמות בזכויות עובדים, אמנסטי קבעה כי אלו היו צעדים קטנים מידי על מנת להשיג צדק עבור הקורבנות והנפגעים. לדוגמא, מהגרי עבודה זרים אשר עזבו את קטאר וחזרו לביתם, אינם זכאים לגשת לוועדות לתשלום משכורות שלא שולמו ע”י המעסיקים. לכן, אנו מפצירים בקטאר ופיפ”א לנקוט בצעדים דרסטיים יותר למען הנפגעים ומשפחות הקורבנות.

אמנסטי אינטרנשיונל תמשיך לעקוב, לחקור ולפעול כנגד כל הפרה של זכויות אדם. אנו קוראים לפיפ”א וקטאר לפצות את הנפגעים ומשפחות הקורבנות – ומזכירים כי על העולם תמיד להתמקד בהגנה על זכויות אדם, בכל מקום ובכל תחום – גם בספורט!

תמכו בנו עכשיו!