התרסקות טוטאלית: הפרות זכויות אדם בסרי לנקה

השלטונות בסרי לנקה פוגעות באופן קשה בזכויות אדם, בדגש על הזכות להפגין, באמצעות שימוש מופרז בכוח ודמוניזציה למפגינים במהלך מחאות ההמונים נגד המשבר הכלכלי והקשיים החברתיים במדינה. השלטונות המקומיים לא הצליחו להגן על מפגינים שלווים ואף נקטו בשימוש מופרז בכוח, פרסו את הצבא והמשטרה בהפגנות וערכו פעולות תגמול כנגד מפגינים שלווים.

מאז החלה מגפת הקורונה, סרי לנקה סובלת מטלטלות פוליטיות, חברתיות וכלכליות חמורות. ענף התיירות המקומי, שהוא נדבך חשוב בכלכלת המדינה, נפגע קשות ורבים איבדו את מקום עבודתם, דבר שהחמיר את המשבר הסוציו-אקונומי במדינה. כתוצאה מכך, החלו מחאות חריפות נגד המשטר אשר הובילו להתפטרות הממשלה, ובהמשך גם להתפטרותו של ראש הממשלה, מהינדה ראג’פקסה. עם זאת, המחאות המשיכו ואיתן גם הפרות זכויות אדם חמורות תחת הממשלה החדשה.

“במהלך החודשים האחרונים, סרי לנקה ראתה מחאות נרחבות בעקבות המשבר הכלכלי החמור ביותר בהיסטוריה העצמאית של המדינה. לאנשים יש את הזכות להביע חוסר שביעות רצון בדרכי שלום ולמדינה יש חובה להגן על הזכות הזו, אבל הרשויות בסרי לנקה חנקו שוב ושוב את קולם של האנשים”.

ימיני מישרה, המנהלת האזורית של אמנסטי אינטרנשיונל בדרום אסיה

הזכות להפגין והפרות זכויות אדם בזמן המשבר

© AFP via Getty Images

ביחד עם חופש ההתארגנות וחופש הביטוי, הזכות להפגין הינה זכות יסוד בסיסית. היכולת להביע דעה, ואף לבקר את גופים חזקים או את מדיניות הממשלה, באמצעות מחאה שלווה ולא-אלימה, הינה אבן יסוד בחברה אשר מכבדת, מגנה ומקדמת זכויות אדם.

הממשלה החדשה בסרי לנקה המשיכה לנקוט בשימוש בלתי חוקי בכוח, הפחדה והטרדה כנגד מפגינים שלווים כדי לשבור את רוחם, ובכך המשיכה במדיניות הממשלה הקודמת. הרשויות למעשה הבהירו לפעילים החברתיים והפוליטיים כי אין מקום במדינה להתנגדות ומחאה, גם אם היא שלווה.

אמנסטי אינטרנשיונל מזכירה כי הזכות להפגנה שלווה היא אבן יסוד בכל חברה אשר מכבדת את זכויות האדם והאזרח של התושבים שלה.

הדו”ח החדש של אמנסטי אינטרנשיונל, “ענישה על מחאה”, סוקר את הדיכוי העמוק שעוברים המפגינים בסרי לנקה, ומראה כי מאז שהחלו ההפגנות לפני כחצי שנה, המשטרה והכוחות המזויינים במדינה השתמשו באופן שגרתי בגז מדמיע ובתותחי מים כנגד מפגינים שלווים. בשתי הזדמנויות אמנסטי תיעדה את כוחות הביטחון יורים אש חיה אל עבר מפגינים, כאשר מפגין אחד נהרג בינתיים משימוש זה באש חיה.

בעקבות המחאות, בתחילת יולי 2022 הנשיא גוטביה ראג’פקסה נמלט מסרי לנקה למלדיביים, וב-21 ביולי רניל ויקרמסינגהה הפך רישמית לנשיא המדינה. מאז עלה לשלטון, ויקרמסינגהה לא קידם או הגן על זכויות האדם בסרי לנקה ולמעלה מ-140 מפגינים נעצרו, בעוד ש-18 נוספים קיבלו הגבלות חמורות על חופש התנועה שלהם כדי שלא יוכלו להשתתף בהפגנות.

יתר על כן, חברי הפרלמנט והנשיא המשיכו במסע ההכפשה כנגד המפגינים ותיארו את המפגינים השלווים כ”מחבלים”. הנשיא ויקרמסינגהה, אף הגדיל ותייג את המפגינים כ”פשיסטים”, כחלק מתוך דפוס רחב יותר של דמוניזציה נגד תנועת המחאה.

© AFP via Getty Images

השלטונות, תחת שלטונו של הנשיא השתמשו בנשק הדרקוני של הפעלת החוק למניעת טרור (PTA) כנגד תנועת המחאה במטרה לעצור מפגינים. אמנסטי אינטרנשיונל תיעדה בעבר את השימוש בחוק למניעת טרור בסרי לנקה ככלי לפגוע ולהטריד מיעוטים, פעילים פוליטיים, עיתונאים וקולות ביקורתיים כנגד המשטר. אמנסטי אינטרנשיונל קבעה כי החוק למניעת טרור במדינה מפר את המשפט הבינלאומי ופוגע בזכויות אדם ויש לבטלו באופן מיידי.

במהלך המחאות, כוחות הביטחון עצרו חלק מן המפגינים בעוד נמצאים בביתם, ללא הצגת זיהוי רשמי או הצגת צווי מעצר; חלק מהעצורים נלקחו והוחזקו במקומות לא ידועים לתקופות ארוכות – במה שעלול להתפרש כהיעלמות כפויה. פעמים רבות לא ניתנה לעצירים הזדמנות ליידע את קרוביהם, חבריהם או עורכי הדין על מקום הימצאם. אחד המפגינים אמר לאמנסטי אינטרנשיונל:

“אני עדיין מודאג שהם מנסים לעצור אותי ולהאשים אותי בדברים שלא ביצעתי, כי הם רוצים אותי בכלא”

אמנסטי קוראת לרשויות המקומיות להפסיק לאלתר את השימוש התכוף והשרירותי בתקנות חירום המעניקות סמכויות נרחבות למשטרה ולכוחות המזוינים לבצע חיפושים ומעצרים ללא אמצעי הגנה על העצורים להליך הוגן.

אמנסטי אינטרנשיונל תמשיך לעקוב בדאגה אחר הפרות זכויות האדם בסרי לנקה. אנו נמשיך לחקור, לדווח ולפעול כנגד הפרות זכויות אדם בכל מקום מסביב לעולם.

תמכו בנו עכשיו!