הזדמנות אחרונה: משבר האקלים פוגע בזכויות האדם מסביב לעולם

מאז החלה המהפכה התעשייתית במאה ה-18, ישנה עלייה מתמדת בשריפת דלקים מאובנים כגון פחם, גז ונפט – אך בעשרות השנים האחרונות אנו עדים להחרפה גדולה בזיהום של כדור הארץ. ההשפעות של שינויי האקלים ניכרות כבר היום בצורה ברורה: בצורות, שיטפונות, הצפות, שריפות, שינויי טמפרטורה קיצוניים ואסונות טבע נוספים הופכים תכופים יותר ויותר.

השפעות אלו מתווספות לפגיעה הקשה במגוון הביולוגי והטבעי של העולם: הכחדת מיני בעלי חיים, תופעת המידבור מתחזקת, ועולם הטבע בכללותו נפגע קשות. כמו כן, משבר האקלים מחריף גם את אי השוויון העולמי מכיוון שדווקא המדינות העניות יותר, אשר השפיעו על ההתחממות הגלובלית באופן הקטן ביותר, הן אלו אשר נפגעות ממנו באופן המשמעותי ביותר. סיבות אלו ונוספות הובילו את אמנסטי אינטרנשיונל להאמין כי משבר האקלים הינו נושא זכויות אדם בחשיבות עליונה.

במידה ולא נפעל בקרוב וביעילות, השפעותיו של משבר האקלים, אשר ממשיכות להחמיר עם הזמן, יגדילו את ההשפעה ההרסנית על הסביבה, השוויון וזכויות האדם לדורות הנוכחיים והבאים. אמנסטי אינטרנשיונל קבעה כי משבר האקלים עשוי להיות הפרת זכויות האדם הבין-דורית הגדולה ביותר בהיסטוריה.

“קל לקחת את העולם שלנו כמובן מאליו, עד שנראה את המחיר האנושי של הפגיעה בו: רעב, פליטות, אבטלה, מחלות ומוות”

אמנסטי אינטרנשיונל
Amnesty International, contains footage from Reutersֱ ©

צעד קטן של אופטימיות אך הדרך עוד ארוכה

ב-28 ביולי 2022, ברוב של 161 מדינות אשר הצביעו בעד צעד זה, קבעה העצרת הכללית של האו”ם בניו יורק כי גישה לסביבה נקייה בריאה וברת קיימא הינה זכות אדם אוניברסלית. ההחלטה, המבוססת על טקסט דומה אשר אומץ בשנה שעברה על ידי מועצת זכויות האדם, קוראת למדינות, ארגונים בינלאומיים ועסקים להגביר את המאמצים בכדי להבטיח סביבה בריאה לכולם.

אנו באמנסטי אינטרנשיונל מכירים בכך כי קריאה זו הינה צעד חיובי, אך חשוב לזכור כי ההחלטה אינה מחייבת מבחינה משפטית את 193 המדינות החברות באו”ם וניתן רק לקוות כי זו תניע את המדינות לעגן את הזכות לסביבה בריאה בחוקים הלאומיים שלהן ובאמנות אזוריות. מלבד קריאות לפעולה והמלצות של ועידות, אנו קוראים למדינות העולם לנקוט בצעדים פעילים וקונקרטים יותר בכדי להשיג שינוי אמיתי.

בשנה שעברה אנו באמנסטי ישראל פרסמנו כתבה על הקשר בין משבר האקלים לזכויות אדם, שם הרחבנו על התופעה והסכנות העומדות בפני הסביבה והאנושות כולה, ואשר יחריפו במידה ולא נפעל ביעלות בקרוב. הזכויות הבסיסיות שלנו, כגון הזכות לחיים, לבריאות, לדיור, למזון, לפרנסה ועוד – כולן נמצאות בסכנה חמורה בעקבות משבר האקלים.

בשנה שעברה קיבלנו עדות נוספת לחוסר האפקטיביות של מדינות העולם בהתמודדות עם משבר האקלים. אז, אמנסטי אינטרנשיונל הגדירה את ועידת האומות המאוחדות לשינוי אקלים (COP26) בשנת 2021 כ-“כישלון קטסטרופלי” מכיוון שהמסקנות אליהן הגיעו המדינות החברות בוועידה היו פרוצות, חסרות חזון וכי ההחלטות של מנהיגי העולם נכנעו לאינטרסים של התאגידים המזהמים במקום לפעול למען טובת האנושות וכדור הארץ

Severe drought and food insecurity in southern Angola, 2021 © BwalaMidia

אמנסטי אינטרנשיונל קוראת למנהיגי מדינות העולם לפעול במהרה וביעילות במטרה לקדם אג’נדות ופעולות קונקרטיות אשר ישמרו על זכויות האדם והסביבה, ויובילו לשינוי מיידי ומהותי בנושאים אלו.

תמכו בנו עכשיו!