במלאת שנה: הטליבאן מבצע הפרות זכויות אדם חמורות באפגניסטן

ב-15 באוגוסט 2021 כבשו כוחות הטליבאן את קאבול, בירת אפגניסטן, ובכך חזר ארגון הטרור המוסלמי-סוני לשלוט במדינה לאחר כ-20 שנים. כבר בנובמבר, זמן קצר לאחר הכיבוש המחודש, אנחנו באמנסטי ישראל הזהרנו בכתבה “מצב חירום” מפני הפגיעה הקשה העלולה להיגרם לזכויות האדם במדינה, בדגש על זכויות נשים.

במלאת שנה לכיבוש של שלטון הטליבאן, אמנסטי אינטרנשיונל פרסמה ממצאים חדשים על המתקפה של הממשלה דה פקטו של אפגניסטן על זכויות אדם: רדיפה ודיכוי של קבוצות מיעוטים, פגיעה אנושה בחופש הביטוי, דיכוי חריף של זכויות נשים, שימוש בהוצאות להורג והיעלמויות כפויות כדי לזרוע פחד באזרחים ולכפות עליהם את הערכים שמקדם ארגון הטליבאן – זאת רק רשימה חלקית של הפרות זכויות האדם הקשות שמבצע הארגון במדינה מאז תפס לידיו את השלטון בשנה האחרונה.

בציון שנה לכיבוש הטליבאן את אפגניסטן, אמנסטי פרסמה עצומה הקוראת לרשויות המקומיות לשים קץ להפרות הגסות של זכויות האדם המתרחשות במדינה – לחתימה לחצ/י כאן.

דו”ח אמנסטי חושף את היקף וחומרת ההפרות באפגניסטן

דו”ח אמנסטי אינטרנשיונל החדש שיצא ב-15 באוגוסט, “שלטון הטליבאן: שנה של אלימות, היעדר ענישה והבטחות שווא”, חשף הפרות זכויות אדם בהיקף עצום ובחומרה אדירת ממדים: נשים, נערות, ילדות, מגני זכויות אדם ואזרח, פקידים של הממשלה הקודמת, מורים, אקדמאים, מתנגדי משטר, עיתונאים ועוד – כל אלו מעידים בדו”ח אמנסטי החדש כי זכויותיהם הופרו בגסות על ידי שלטון הטליבאן.

למרות הבטחות חוזרות ונשנות של הטליבאן לאזרחים המקומיים ולקהילה הבינלאומית כי הארגון ישמור ויכבד את זכויותיהם של האפגנים, מאז עלייתם לשלטון נמחקו כמעט כליל כל הזכויות במדינה, בדגש על זכויות נשים: ילדות ונערות מעל כיתה ו’ לא מורשות ללכת לבתי הספר, משרדי ממשלה שעסקו בזכויות נשים נסגרו, מפגינות רבות נעצרו ועברו עינויים, הועברו רפורמות שהחריפו את ההפרדה המגדרית בתוך המוסדות להשכלה גבוהה, נשים לא מורשות להתרחק מביתן מעל 72 ק”מ או לטוס במטוס ללא ליווי גבר.

“מאז שעלו הטליבאן לשלטון באוגוסט 2021, מצב הנשים החמיר בהרבה ואין להשוות אותו לממשלה הקודמת. הטליבאן אוסר על נשים לעבוד, בין אם הן מורות, רופאות, שופטות או שוטרות. זה ישפיע לטווח ארוך על החברה שלנו […] הטליבאן מעמיד בספק את המושג צדק חברתי.” 

רושאן סיראן, פעילה מקומית לזכויות נשים באפגניסטן.
AFP via Getty Images ©

בנוסף, המשרד להפצת המידות הטובות ומניעת חטאים באפגניסטן העביר חוק חדש המחייב נשים ללבוש חיג’אב מחוץ לבתיהן, ואף הגדיל לעשות והמליץ בחוק כי נשים לא צריכות לצאת מהבית. כמו כן, מגישות טלוויזיה אפגניות חויבו לכסות את פניהן בזמן השידור. דובר הטליבאן סיכם את המתקפה החריפה על זכויות נשים במדינה בכך שאמר:

“אישה לא יכולה להיות שרה בממשלה, זה ממש כמו לשים לה משקולת שהיא לא יכולה לשאת על הצוואר. זה לא נחוץ שיהיו נשים בממשלה – הן צריכות ללדת ילדים.”

המחקר של אמנסטי אינטרנשיונל חושף גם את הפגיעה הקשה של הטליבאן בחופש הביטוי: הפגנות שלוות פוזרו ע”י כוחות הביטחון באלימות קשה, לרבות ירי חי במפגינים שלווים. חופש העיתונות ספג מכה קשה כאשר בספטמבר 2021 מרכז התקשורת והמידע הממשלתי (GMIC) הוציא צו מעורפל האוסר על עיתונאים לפרסם חומרים “מנוגדים לאסלאם” או “העלבת דמויות לאומיות”.

מגני זכויות אדם ופעילי חברה אזרחית הפכו גם הם למטרה של ממשלת הטליבאן: מאז הכיבוש המחודש של המדינה כוחות הביטחון הטרידו, איימו, עצרו ואף הרגו פעילים כתוצאה ישירה מעבודתם לחשוף ולמנוע את הפרות זכויות האדם באפגניסטן. גם עיתונאים סבלו מנחת זרועו של הטליבאן כאשר בשנה האחרונה יותר מ-80 עיתונאים נעצרו ועברו עינויים בשל עבודתם.

“הרביצו לי והצליפו בי כל כך חזק עד שלא יכולתי לעמוד יותר… משפחתי חתמה על מסמך שמבטיח שלא אדבר על מה שקרה לי במעצר לאחר שחרורי; ואם אעשה זאת, לטליבאן תהיה הזכות לעצור את כל משפחתי.”

 עיתונאי אפגני שהתראיין בעילום שם לאמנסטי אינטרנשיונל

מאז אוגוסט 2021, הגיעו לאמנסטי אינטרנשיונל עדויות רבות כי חיילי הטליבאן היכו, עינו ואף הרגו אזרחים שנחשדו כי עבדו עם הממשלה הקודמת. מאות, אם לא אלפי אפגנים, נעצרו שלא כדין מאז חזר הטליבאן לשלטון – חלקם נחטפו ברחוב ע”י כוחות הביטחון, הוחזקו בכלא ללא גישה למשפחתם או לעורך דין, עברו התעללות והואשמו בסעיפים שערורייתיים.

ג’לאל, אזרח אפגני שנחשד כי עבד עם הממשלה הקודמת, קיבל “מכתב חנינה” מהטליבאן, אך זמן קצר לאחר מכן כוחות הביטחון הלאומיים של אפגניסטן (ANDSF) חטפו אותו ומאז מקום הימצאו אינו ידוע. כשבני משפחתו של ג’לאל חיפשו אותו, הרשויות המקומיות איימו עליהם ודרשו כי יפסיקו את החיפושים אחריו.

Los Angeles Times, 2021 ©

אמנסטי אינטרנשיונל קבעה כי הפשעים החמורים שמבצע ארגון הטליבאן באפגניסטן עלולים להסתכם בפשעי מלחמה ופשעים נגד האנושות. בשנה אחת בלבד הצליח הארגון לפרק את כל מוסדות המפתח להגנה על זכויות אדם, לדכא את חופש הביטוי וההתאגדות, את הזכות למשפט הוגן וזכויות רבות נוספות. נשים ונערות מותקפות ביד קשה, אלפי אפגנים נעצרו באופן שרירותי, עונו, נעלמו ואף נהרגו. עיתונאים, מגיני זכויות אדם, אמנים, אקדמאים, מיעוטים דתיים ואתניים – כולם נמצאים בסיכון גבוה.

“אסור לנו לעמוד מהצד ולראות איך זכויות האדם של אוכלוסייה שלמה קורסות. תגובה בינלאומית תקיפה, משמעותית ומאוחדת היא התקווה היחידה לסיים את הסיוט שממנו סובלים בשנה האחרונה בני האזרחים באפגניסטן.”

ימיני מישרה, מנהלת אמנסטי אינטרנשיונל בדרום אסיה.

אמנסטי אינטרנשיונל מזועזעת מהיקף וחומרת הפרות זכויות האדם שמבצע ארגון הטליבאן באפגניסטן. אנו נמשיך לדרוש מהקהילה הבינלאומית להתערב במדינה ביעילות ומן הרשויות המקומיות לשנות לאלתר את המדיניות באשר לזכויות אדם.

תמכו בנו עכשיו!