בסבך הג’ונגל: שני פעילי זכויות אדם וסביבה נרצחו באמזונס

בבוקר יום ראשון ה-5 ביוני 2022 התקבל דיווח כי ברונו פריירה ודום פיליפס, מגיני זכויות סביבה ועמים ילידים, נעדרים ויש חשש ממשי לחייהם. המקום האחרון בו השניים נראו היה באזור וואלה דו ז’ווארי, באמזונס הברזילאי. פיליפס, עיתונאי בריטי מוכר, ופריירה, פעיל מוביל במחקר וסיוע לאוכלוסיות הילידים שגרות באמזונס, קיבלו איומים רבים על חייהם בשל עבודתם.

השניים יצאו לאזור משולש הגבולות בין ברזיל, פרו וקולומביה, לצורך תחקיר לספר חדש אשר עתיד היה לחשוף את הפגיעה הקשה של דיג פיראטי על העמים הילידים ועל המגוון הביולוגי של האמזונס. לפי הארגון המקומי, איגוד העמים הילידים של עמק ז’ווארי, השניים אף ספגו איומים על חייהם ימים ספורים לפני מותם.

פיליפס, אשר מתגורר בעיר הברזילאית סלבדור קרוב ל-15 שנים, היה עיתונאי מוביל שעבד עבור עיתונים כמו ה-“גרדיאן”, “וושינגטון פוסט”, “ניו יורק טיימס” ואחרים. הוא כתב על עוני, פיתוח בר קיימא ומשבר האקלים. פריירה, חוקר ברזילאי מוכר, עמד בראש התוכניות הממשלתיות להגנה על השבטים הילידיים ולאחרונה אף היה ראש ארגון שעקב אחר דיג וכרייה בלתי חוקיים באמזונס.

כשבוע לאחר ההיעלמות של השניים, נמצאו גופות מבותרות באזור בו הם נעלמו. ב-17 ביוני הגיעה ההודעה הרשמית כי גופות אלו הן אכן של פריירה ופיליפס, ושבוע לאחר מכן נערכו הלוויות של השניים. שני הפעילים הצטרפו לרשימה ארוכה של אקטיביסטים ואקטיביסטיות מסביב לעולם אשר איבדו את חייהם בשל הניסיון האמיץ והנחוש להשיג שיוויון וצדק.

Felix Narvaez for Amnesty International ©
האמזונס הברזילאי והפגיעה בפעילי זכויות אדם וסביבה

למרבה הצער, הרצח המזוויע של פיליפס ופריירה רחוק מלהיות מקרה בודד או מיוחד. ברזיל כיום הינה אחת המדינות המסוכנות ביותר עבור מגיני זכויות אדם ושוחרי איכות הסביבה. אמנסטי אינטרנשיונל קראה לממשלתו של הנשיא ז’איר בולסונארו לא להעלים עין מהפשעים המתרחשים באמזונס ולפעול באופן אקטיבי להגנה על הסביבה ועל פעילי זכויות אדם ואקלים במדינה.

על פי הארגון הלא ממשלתי Imazon, בין ינואר לדצמבר 2021 למעלה מ-10,362 קמ”ר של יערות גשם באמזונס נכרתו. לשם השוואה, שטח היערות שנכרתו הוא למעלה מ-3,000 פעמים שטחו של סנטרל פארק בניו יורק. הנתון הזה מסמן עלייה של קרוב ל-30% בהשוואה לשנת 2020. כמו כן, בשל שינויי האקלים הקיצוניים, שריפות באזור האמזונס גברו אף הן בצורה חדה וזאת בנוסף לירידה בהשקעות ממשלתיות בסוכנויות ומנגנונים להגנת הסביבה.

Sygma via Getty Images ©

אמנסטי אינטרנשיונל תמשיך לחקור את נסיבות הרצח של פיליפס ופריירה, ולדרוש העמדה לדין של כל המעורבים בפשע הנתעב. כמו כן, נמשיך לעקוב, לדווח ולפעול בכדי לקדם זכויות אדם וסביבה, ובפרט הגנה על פעילים. אנו נמשיך גם לדרוש ממשלות העולם, ובפרט ממשלת ברזיל, לשים קץ לתרבות הפטור-מעונש ולקדם מדיניות אשר תבטיח כי זכויות אדם וסביבה יהיו מוגנות.

תמכו בנו עכשיו!