לא לשכוח אותם: הפרות זכויות אדם חמורות במלחמת האזרחים בתימן

מאז החלה מלחמת האזרחים בתימן, הכוחות השונים המעורבים ביצעו הפרות זכויות אדם חמורות אשר מפרות גם את המשפט הבינלאומי והסטנדרטים המינימליים של כיבוד זכויות אדם, כך קובעת אמנסטי אינטרנשיונל. במרץ 2015, לאחר שהכוחות החות’ים, פלג של השיעה הזיידית, המהווה כ-30% מאוכלוסיית תימן, ביצעו הפיכה שלטונית חלקית וכבשו את צנעא בירת תימן, החלה מלחמת אזרחים עקובה מדם. מן הצד השני, עומדים כוחות התנגדות להפיכה, בהובלת ערב הסעודית, אשר מנסים נלחמים בשם ממשלת תימן, כאשר שני הצדדים מבצעים הפרות של זכויות אדם.

על-אף שבחודשים האחרונים נראה היה כי היחסים הדיפלומטים בין הצדדים מתחממים, וראשד אל-עלימי, יושב ראש המועצה להנהגה הנשיאותית, אף חתם על הסכם הפסקת אש, אמנסטי אינטרנשיונל מדגישה כי מיליוני בני אדם עדיין לא זכו לצדק מכיוון שתרבות הפטור מעונש עודנה שכיחה במדינה. אמנסטי אינטרנשיונל קוראת לסיום המלחמה באופן מיידי ולהעמדה לדין של כלל האשמים בהפרות זכויות אדם.

הערכות האו”ם הן כי עד סוף 2021, הסכסוך בתימן הוביל ליותר מ-377,000 מקרי מוות, כאשר 60% מהם תוצאה של רעב, מחסור בשירותי בריאות ומים לא בטוחים, כולל יותר מ-10,200 ילדים נהרגו או נפצעו כתוצאה ישירה מהלחימה.

AFP via Getty Image ©
פשעי מלחמה תחת הכוחות החות’ים והאשמה של האו”ם

באוקטובר 2020, בכירים חות’ים והממשלה התימנית סיכמו על שיחרור של 1056 אסירים, אשר מרביתם לוחמים, כחלק מהסכם בין הצדדים בגיבוי האו”ם והקהילה הבינלאומית. בדו”ח אמנסטי אינטרנשיונל שיצא בחודש מאי, “שוחררו אבל הוגלו: עינויים, משפט לא-הוגן והגליה בכפייה של תימנים תחת שלטון החות’ים”, העידו כמחצית מאותם אסירים לשעבר על התעללויות חמורות ועינויים במהלך המעצר, כמו כן אמנסטי חשפה כי לאחר שחרורם הם הוגלו כנגד רצונם מבתיהם למחוזות שונים בתימן ואף מחוץ למדינה.

הממצאים מראים כי מתוך המשוחררים, 24 אזרחים היו עיתונאים, פעילי אופוזיציה ותימנים בני המיעוט הדתי הבהאי אשר היו נתונים למעצרים שרירותיים, התעללות חמורה לשנים רבות והגליה בכפייה לאחר שחרורם. בחלק מהמקרים, גם לאחר שבית המשפט פסק על שחרורם המיידי, הם נותרו במעצר – לעיתים למעלה משבע שנים.

“הדו”ח הזה חושף עד כמה אסירים הפכו לכלי פוליטי במלחמה בתימן […] אחרי שנים ארוכות של סבל מעינויים ומעצרים לא-הוגנים, אפילו השחרור של האסירים לא הביא להם נחת מכיוון שאף אחד מהם לא יכול היה לחזור לביתו ולהתאחד עם משפחתו”

היבא מוראיף, מנהלת אזורית של מזרח תיכון וצפון אפריקה באמנסטי אינטרנשיונל
Amnesty International ©

מתוך האסירים הלא-לוחמים ששוחררו, שבעה מהם הם בני דת הבהאית אשר שוחררו לאחר שנים רבות במה שאמנסטי הגדירה כמעצרים שרירותיים שגובלים בפשעי מלחמה. למרות ששחרורם היה נראה כצעד חיובי בדרך להתחממות היחסים בין הכוחות הלוחמים ואולי אף סיום מלחמת האזרחים – עם שחרורם מבית המעצר חלקם נלקחו מיידית לשדה התעופה, שם הם הועלו בכפייה על מטוס של האו”ם לאדיס אבבה באתיופיה, צעד שמעיד כי הארגון הבינלאומי היה מודע להגליה בכפייה דבר אשר זכה לביקורת נוקבת מצב אמנסטי אינטרנשיונל.

בנוסף לאסירים אשר שוחררו בהסכם מאוקטובר 2020, אמנסטי אינטרנשיונל ראיינה שמונה אסירים ששוחררו בזמנים שונים בשנים האחרונות, כאשר כולם העידו כי הכוחות החות’ים גירשו אותם מייד עם שחרורם מבתי המעצר לאזורים שונים בתוך בתימן – לעדן שבדרום המדינה או סיאון במרכזה, אזורים תחת שליטת הממשלה התימנית, אשר נלחמת בכוחות החות’ים.

עקב המלחמה הקשה שמתקיימת כבר למעלה משבע שנים בתימן, אמנסטי אינטרנשיונל החלה קמפיין בינלאומי הקורא לכוחות החות’ים להפסיק באופן מיידי את הפרות זכויות האדם לרבות המעצרים השרירותיים, העינויים בחקירות, תנאי המעצר הירודים וההגליות בכפייה לאחר שחרור מבתי הכלא – מכיוון שאלו מהווים הפרה ברורה של חוקי זכויות האדם הבינלאומיים ואף גובלים בפשעי מלחמה.

“אף אדם בעולם לא צריך לבחור בין מעצר שרירותי או הגליה ונטישה של משפחתו ומדינתו.”

אמנסטי אינטרנשיונל
הפרות זכויות אדם חמורות בהובלת הקואליציה הסעודית

מן הצד השני, בחודש ינואר האחרון אמנסטי אינטרנשיונל חשפה כי הקואליציה בהובלת ערב הסעודית השתמשה בפצצות עם כוונת לייזר שיוצרו בארצות הברית, בתקיפה על בית מעצר שבו נהרגו לפחות 80 בני אדם ונפצעו 200 נוספים. מאז 2015 צוותי חקירה של אמנסטי אינטרנשיונל מצאו עדויות לעשרות מקרים של תקיפות אוויריות של הקואליציה באמצעות נשק אמריקאי ונשק זר אחר אשר הובילו להרג רב של אזרחים לרבות ילדים במלחמת האזרחים בתימן.

“ארצות הברית ומדינות אחרות אשר מספקות נשק לתימן חייבות להפסיק לאלתר כל מכירת נשק, העברת ציוד וסיוע צבאי לכל הצדדים הלוחמים המעורבים בקונפליקט. לקהילה הבינלאומית יש אחריות גדולה בסגירת כל השערים לכניסת נשק לתימן וזאת מכיוון שהוא מבעיר את האזור ומגביר את הסבל של האזרחים בעימות המזויין במדינה.”

הקואליציה הסעודית, אשר תומכת בממשלת תימן, הייתה הישות הפוליטית החזקה עד התחלת מלחמת האזרחים ב-2015, וזו ביצעה הפרות זכויות אדם חמורות: בשנה שעברה, אמנסטי חקרה ומצאה כי הקואליציה הסעודית הייתה אחראית לתקיפות אוויריות אכזריות אשר הובילו להרג ופציעה של אזרחים רבים, כמו כן להרס של תשתיות אזרחיות רבות לרבות מתקנים לחלוקת מזון לנזקקים.

Reuters and Getty Images / Amnesty International ©

נכון לשנה שעברה, רק 50% מהמתקנים הרפואיים במדינה עבדו בתפקוד מלא, ואילו מעל ל-80% מן האוכלוסייה חווים קשיים בגישה לשירותי בריאות. דו”ח של האו”ם מעריך כי בשל חוסר תפקוד מערכת הבריאות – מידי שנה, כ-48,000 נשים בהריון נמצאות בסיכוי גבוה למות בזמן ההיריון או בלידה.

מלבד התקיפות האוויריות, הקואליציה הסעודית השתמשה בפרקטיקות של דיכוי ופגיעה עקיפה באזרחים: בין החודשים מרץ-יוני 2021 הקואליציה אסרה, ב-13 מקרים שונים, על כניסה של כ-350,000 טונות של דלק לאזורים אזרחיים. בשני מקרים, שני רכבים אשר הובילו דלק עוכבו לבדיקה וחיכו למעלה מ-200 ימים לתשובה מהרשויות. בנוסף לכך, הכוחות בהובלת ערב הסעודית סגרו את שדה התעופה Sana’a בצפון המדינה ובכך אזרחים רבים לא יכלו לקבל טיפולים מצילי חיים ונשללה מהם הזכות לבריאות.

אמנסטי אינטרנשיונל תמשיך לחקור, לדווח ולפעול כנגד כל הפרת זכויות אדם במלחמת האזרחים בתימן – לרבות את האשמות כי באו”ם ידעו על ההגליה בכפייה של אסירים אשר שוחררו, ובדבר מכירת הנשק של הקהילה הבינלאומית לכוחות הלוחמים בתימן.

תמכו בנו עכשיו!