אהבה היא זכות אדם: להטבא”ק בישראל ומסביב לעולם

ברחבי העולם מדינות רבות עדיין מפירות את זכויותיהם של בני אדם באופן בוטה רק על סמך נטייתם המינית או זהותם המגדרית. חברי וחברות הקהילה הגאה מסביב לעולם חוויםות אפליה על בסיס יומיומי, לרבות אלימות שמגיעה עד סכנת חיים ממשית, בריונות והתעללות נפשית, אפליה במקום העבודה, מניעת טיפול רפואי מתאים, אפליה אזרחית ופוליטית ועוד.

האפליה והפרות זכויותיה של קהילת הלהטבא”ק על פי רוב מתחילה מרשויות המדינה – כיום, ב-67 מדינות בעולם יחסים בהסכמה מלאה בין שני בוגרים מאותו המין מנוגדת לחוק ברמות שונות, כאשר בשש מדינות חברות באו”ם – איראן, מאוריטניה, ניגריה, ברוניי, ערב הסעודית ותימן – העונש בגין הומוסקסואליות הינו הוצאה להורג.

במקביל, גם במדינות העולם המערבי עדיין חלות מגבלות על חיי חברי וחברות הקהילה, בהםן אנשים על הקשת הטרנסית, וישנה אפליה עמוקה, בהיבטים רבים, שפוגעת בחייהםן. לדוגמה, בארצות הברית, בשנת 2021 זיהה ארגון Human Rights Campaign לפחות 50 מקרי רצח של אנשים על הקשת הטרנסית על רקע זהותםן המגדרית – וזהו מספר שיא, מדאיג ומחריד, ובשנה החולפת נרשם מספר שיא של מאות יוזמות חקיקה אנטי-להטבא”ק.

כמו כן, במספר מדינות, חודש הגאווה, אשר אמור להיות חודש הנראות של קהילת הלהטבא”ק, לא היה משמח: ברוסיה, בערב הסעודית, באוגנדה, בטורקיה ובמדינות נוספות חלים איסורים ומגבלות על קיום אירועים של הקהילה הגאה, לרבות מצעדי הגאווה. באוקראינה וברוסיה ישנם דיווחים ראשוניים על היעלמויות של נוער להטבא”ק, וישנו חשש לחידוש מבצעי החיסול של הומואים ולסביות בצ’צ’ניה.

 בארצות הברית, ביטול פסיקת רו נגד ווייד לא רק מהווה פגיעה אנושה בזכות להפלה, אלא עלולה להוות תקדים משפטי אשר יוביל לביטול גורף של זכויות להטבא”ק וקבוצות אחרות שהושגו באמצעות בתי המשפט – לרבות נישואין של זוגות מאותו המין – והדבר עלול להשפיע על זכויות האדם של להטבא”ק בכל רחבי העולם.

בחודש יוני העולם מציין את זכויותיה של הקהילה הגאה. אמנסטי אינטרנשיונל מחוייבת למאבק למען זכויות הקהילה הגאה – ולמען חיי חבריה וחברותיה – בכל ימות השנה.

Artur Widak/NurPhoto ©

זכויות להטבא”ק בישראל 2022

האגודה למען הלהטבא”ק בישראל מפרסמת מדי שנה דו”ח הסוקר הפרות זכויות של הקהילה הגאה. הממצאים מדו”ח הלהטבא”קופוביה לשנת 2021 משקפים תמונה עגומה למדי: בהשוואה לשנת 2020, הייתה עלייה של 41% במספר הצעירים והצעירות אשר עזבו את בתיהםן להוסטלים של משרד הרווחה והביטחון החברתי. כמו כן, הייתה עלייה של 10% בדיווחים על מקרים להטבא”קופובים ומספר המקרים הלהטבא”קופובים במערכת הבריאות גדל פי חמישה בשנת 2021. נחזור שוב: זו עלייה של 10% בפשעי שנאה בכלל, ופי חמישה פשעי שנאה במערכת הבריאות.

לעומת שנת 2020, בה המקרים הלהטבא”קופובים בישראל היו בעיקר במרחבים הביתיים או הקרובים לבית בשל מגפת קורונה, דו”ח האגודה מראה כי בשנה שעברה חזרה הלהטבא”קופוביה להתבטא במלוא חומרתה בשוק העבודה, בתחבורה הציבורית, במוסדות החינוך וההשכלה הגבוהה, במערכת המשפט, בבריאות, בחינוך ועוד. על פי הדו”ח, בכל שלוש שעות בממוצע ישנו דיווח על מקרה להטבא”קופובי בישראל.

ברמה החוקית, מכיוון שמערך הנישואין בישראל מבוסס על הממסדים הדתיים, זוגות מאותו המין, בדומה לזוגות רבים אחרים בישראל, אינם יכולים להינשא דרך הממסד, דבר המהווה אפליה חמורה כלפי כלל הזוגות שאינם יכולים להינשא בישראל, קל וחומר כלפי זוגות מאותו המין אשר נדרשים להתמודד עם שורה של אפליות מבניות.

כמו כן, על אף שבמרץ 2022 הודיעה המדינה לבית המשפט הגבוה לצדק כי היא תומכת באימוץ שוויוני של ילדים על ידי להטבא”קים, באופן מעשי, גם כיום זוגות מאותו המין אינם יכולים לאמץ ואינם זכאים לשוויון זכויות בחיי המשפחה ובזוגיות. סוגיות של פונדקאות, הורות משותפת, אימוץ על ידי הורה שאינו ביולוגי וכן הלאה – עודן דורשות פיתרון ובשנה החולפת ראינו מקרים רבים של הקשחת עמדות תמוהה מצד הדרג הפקידותי במשרד הפנים וברשויות אחרות.

2021 SOPA Images ©

מחוץ לסוגיות של חיי משפחה, בישראל אמנם חלו שיפורים משמעותיים בזכויות הקהילה הגאה בשנים האחרונות, אך גם פה האפליה היא עמוקה ושורשית. האפלייה התעסוקתית העמוקה כלפי אנשים על הקשת הטרנסית לא זוכה למענה ראוי, וסביב הליך האישור של חוקי הפללת לקוחות תעשיית המין נראה כי לא ניתנו מענים ראויים, לא נעשתה עבודת הדרכה ראויה לצוותי שיטור בנוגע ליחס כלפי טרנסג’נדרס, ובאופן מדאיג ביותר נראה שנציגות ונציגי הקהילה הטרנסית זכו להתעלמות, להשתקה ולאלימות ממסדית מצד חברות וחברי כנסת במהלך דיונים אשר קידמו את החקיקה.

עם זאת, יש לציין לחיוב את הנכונות של גורמים בשנה החולפת להאזין לביקורת מהשטח, ולנסות לתקן ולשפר – ולו במעט – את מה שניתן. בראש ובראשונה ביטול התקנה הפרימיטיבית אשר מנעה מגברים הומואים לתרום דם, והתמיכה העקרונית, גם אם אינה מספיקה, בתוכניות למתן קורת גג לצעירים ולצעירות להטבא”ק מעל גיל 18. עם זאת, חשוב גם להזכיר כי רבות מהרפורמות עדיין לא ייושמו במלואן, כולל רפורמות בועדות להתאמה מגדרית, מה שהובטח עוד באוגוסט 2021.

מבחינה חברתית, עדיין ישנה בעיה חמורה של חוסר הבנה של ביסקסואליות, פאן-סקסואליות, א.נשים א-בינארייםות, אינטרסקס וחבריםות אחריםות בקהילה הגאה, אשר זוכים וזוכות להתעלמות, למחיקה, לזלזול ולבוז, פעמים רבות גם מהאוכלוסיה הכללית וגם פעמים רבות מהקהילה הגאה עצמה.

בשל פשעי השנאה והאיומים על מארגני מצעדי ואירועי גאווה ברחבי הארץ, רוב המצעדים מתקיימים תחת אבטחה כבדה ביותר בשל החשש מפגיעה במשתתפים ובמשתתפות. חלק מהאירועים אף בוטלו, או נדחקו לפאתי היישובים, ואוזלת היד של הרשויות למעשה מאפשרת למחרחרי האלימות ופשעי השנאה, חלקם אף נבחרי ציבור, להוסיף ולהפיץ את הרעל מסכן החיים שלהם תחת כסות של “חופש הביטוי”.

לקראת סבב הבחירות הקרוב ישנו חשש גדול שהסוגיה הלהטבא”קית תהפוך מסוגייה של זכויות אדם, לקרדום לחפור בו עבור המפלגות השונות. נבהיר: עמדות אנטי-להטבא”קיות אינן עמדות “לגיטימיות” ככל עמדה פוליטית אחרת, גם אם הן זוכות לכסות מתייפייפת של “דאגה לערכי המשפחה” או “חשש מחשיפת ילדים לתכנים מיניים”. עמדות אנטי-להטבא”קיות הן שנאה והן מסכנות חיים.

Amnesty International Israel ©

הפרות זכויות הלהטבא”ק מסביב לעולם

בטורקיה, האוניברסיטה הטכנית במזרח התיכון שבאנקרה אסרה על קיום מצעד הגאווה בטענה שהוא “מאיים על המוניטין של האוניברסיטה”. למרות האיסור, ב-10 ביוני 2022 צעדו בשלווה סטודנטים למען שוויון זכויות ושוב נתקלו באלימות משטרתית חריפה ומעצרים.ב-2019 לאחר קיום מצעד הגאווה באוניברסיטה, 18 סטודנטים ואיש אקדמיה נעצרו והואשמו ב”השתתפות בעצרת בלתי חוקית” ו”סירוב להתפזר למרות אזהרות”. למרות שבאוקטובר האחרון הם זוכו מהאישומים, הם עדיין נמצאים בסכנה לחידוש ההליכים המשפטיים נגדם בעקבות ערעור של התובע.

בפולין, שלוש נשים הועמדו לדין בעקבות הצגת פוסטרים של מריה הקדושה עם צבעי דגל הגאווה על ההילה שלה והואשמו ב”פגיעה באמונות דתיות”. אחת הפעילות אמרה שהיא עשתה את זה כדי למחות נגד מה שהיא מכנה “הדרת להטבא”קים מהחברה” על ידי הכנסייה הקתולית במדינה. בתחילת השנה החליט בית המשפט בפולין לבטל את האישומים נגד האקטיביסטיות, אך זה לא מסווה את הניסיונות של הרשויות בפולין להפחיד ולהטריד מגיני זכויות אדם, במה שאמנסטי אינטרנשיונל הגדירה כ”ציד מכשפות”.

בגואטמלה, זכויות קהילת הלהטבא”ק נמצאות תחת מתקפה חריפה – ישנו איסור גורף בבתי ספר ללמד תלמידים על מערכות יחסים לא הטרוסקסואליות וקיימת אפליה חוקית על רקע נטייה מינית. בשנה שעברה, לפחות 32 חברי הקהילה הגאה נרצחו בגואטמלה כתוצאה ישירה מהשתייכותם לקהילת הלהטבא”ק. בנוסף אליהם, בחודשיים הראשונים של 2022, נרצחו עוד תשעה להטבא”קים במה שמסתמן כעלייה חדה בגרף הרציחות על בסיס פשעי שנאה נגד הקהילה הגאה המקומית.

Grzegorz Żukowski ©

אמנסטי אינטרנשיונל תמשיך לעקוב, לדווח ולפעול למען שוויון זכויות לקהילת הלהטבא”ק בתקווה לראות שינוי מקומי וכלל עולמי באופן מיידי.

תמכו בנו עכשיו!