כתם שחור: לאחר כ-1,000 ימים במעצר שוחרר בארה”ב עורך הדין לזכויות אדם

עורך הדין היהודי-אמריקאי, סטיבן דונציגר, לוחם למען זכויות אדם וסביבה, שוחרר בחודש שעבר מהכלא לאחר 993 ימים של כליאה ומעצר בית. דונציגר התפרסם בשל עבודתו למען הקהילות הילידיות באקוודור ובתביעת הענק כנגד תאגיד האנרגיה האמריקאי שברון (Chevron). דונציגר, אשר שימש כעורך דין הראשי של תושבי אקוודור בתביעה נגד התאגיד הבינלאומי, הצליח להוכיח כי למעלה מ-16 מיליארד גלונים של פסולת נפט רעילה הושלכו על-ידי החברה לתוך יער הגשם של האמזונס באקוודור.

העיר נואבה לוחה שוכנת בצפון אקוודור, ליד הגבול עם השכנה קולומביה. העיר הוקמה בשנות ה–60 כבסיס מגורים לעובדים של חברת קדיחת הנפט טקסקו (Texaco), אשר נרכשה בשנת 2001 על-ידי שברון. החברה הגיעה לשם במטרה לקדוח נפט משדה לאגו אגריו הסמוך ובמרוצת השנים הפיק השדה כ-7.1 מיליארד חביות נפט. לפני כניסת חברת הנפט לאזור, התגוררו שם קבוצות ילידיות אשר מייד עם התחלת החיפושים אחר הנפט החלו להתלונן על זיהום המים, הקרקע והאוויר ודיווחו על שורה של מחלות קשות.

ב–1993 הם הגישו את התביעה הייצוגית הראשונה נגד טקסקו. בשנת 2003, שנתיים לאחר שזו נרכשה על ידי שברון, הוגשה בבית המשפט באקוודור תביעה נגד התאגיד על ידי תושבים מקומיים בטענה כי הם נפגעו מזיהום בלתי-הפיך כתוצאה מפעילות החברה, אשר במסגרתו הורעלו שטחים עצומים ונהרסו מערכות אקולוגיות נרחבות. בנוסף, התושבים טענו כי הזיהום הוביל לעלייה חדה באבדן יבולים וחיות משק כמו גם בעלייה בשיעורי המוות והתחלואה.

לאחר מאבק משפטי ממושך, עורך הדין דונציגר, אשר ייצג למעלה מ-30,000 חקלאים ובני קהילות ילידיות, הוביל את התושבים המקומיים לניצחון אדיר כנגד התאגיד המזהם – בית המשפט באקוודור פסק לתובעים פיצויים בסך 9.5 מיליארד דולר אמריקאי. לאחר פניות נוספות וערעורים גדל סכום הפיצויים שנקבע על ידי בית המשפט ל-18 מיליארד דולר. תביעה זו נחשבת להיסטורית מכיוון שזאת הייתה הפעם הראשונה שבה תושבים מקומיים ניצחו בתביעה כנגד חברה בינלאומית במדינה שבה התרחש זיהום מסוג זה.

הניצחון המשפטי הגדול למען התושבים המקומיים בהובלת דונציגר הוביל לשני אירועים משמעותיים – הראשון, תאגיד שברון החליט למשוך את כל נכסיו מאקוודור ובכך התחמק מתשלום הפיצויים והאירוע השני, שברון פתחה במלחמת נקמה אישית כנגד עורך הדין דונציגר במטרה לאמלל את חייו. התאגיד האמריקאי השקיע מיליוני דולרים כדי לקדם את תביעות כנגד דונציגר ולטהר את שמם.

“סטיבן דונציגר הוא מגן זכויות אדם שהתייצב באומץ מול אחד התאגידים החזקים בעולם וניצח”

דניאל ג'ולוי, יועץ מדיניות בכיר באמנסטי אינטרנשיונל
Feet surrounded by oil © 2015 David McNew
המאבק המשפטי של שברון כנגד עו”ד דונציגר

במרוצת השנים המאבק המשפטי בין שברון לדונציגר עלה מדרגה והפך לאישי – התאגיד הבינלאומי הגיש תביעה בגין שחיתות נגד העורך דין. התיק נדון על ידי השופט המחוזי של ארה”ב, לואיס א. קפלן, שקבע כי פסיקת בית המשפט באקוודור לטובת הקהילות הילדיות הושפעה מהונאה, שוחד וסחיטה אך הוא לא פסק בעניין הסביבתי. על אף שפסק דין בארצות הברית אינו השפיע על החלטת בית המשפט באקוודור, קביעתו של השופט קפלן בעצם חסמה את האפשרות של התושבים באקוודור לתבוע נזיקין מחברת שברון בבתי דין בארצות הברית, לאחר שהתאגיד לא רצה לשלם את הפיצויים.

ב-2018 דונציגר התבקש על-ידי בית המשפט בארצות הברית להציג שיחות עם לקוחותיו וחומרים חסויים אך הוא סרב מכיוון שהוא טען שפרסום חומרים אלו יעמיד את לקוחותיו בסכנה. השופט לואיס קפלן הרשיע את דונציגר בביזוי בית המשפט ושלח אותו למעצר בית של כשנתיים וחצי. כמו כן, השופט שלל את תעודת עורך הדין שלו. אמנסטי אינטרנשיונל הגדירה את הרדיפה ארוכת השנים של חברת שברון אחר עורך הדין כ-“נקמה שהובילה למעצר שרירותי”.לאחר הכרעת הדין הודה העד המרכזי נגד דונציגר כי הוא בדה את העדות וקיבל כספים משברון כדי ליצור עלילת שווא נגד עורך הדין.

בספטמבר האחרון פרסמה קבוצת המחקר אודות מעצרים שרירותיים של האו”ם (WGAD) את ממציאה לגבי המקרה של דונציגר וקבעה כי הכליאה שלו מנוגדת למשפט הבינלאומי וקשורה באופן מובהק לפעילותו כעורך הדין בתיק נגד שברון. בחודש מרץ האחרון אמנסטי פרסמה קריאה בינלאומית ביחד עם עוד 100 ארגוני זכויות אדם וסביבה לשחרורו המיידי של דונציגר.

אמנסטי אינטרנשיונל קבעה כי כליאתו של עורך דין לזכויות אדם לאחר מסע הכפשה ממומן על-ידי התאגיד אותו תבע, הינו כתם שחור ומסוכן על החיים של כולנו. אמנסטי הזהירה מפני האפשרות שתאגידים יוכלו להתעלל, להשתיק ולהפחיד מגיני זכויות אדם באמצעות מערכת המשפט, שבמקרה הזה כלאה את האדם שחשף את השחיתויות בעוד שהתאגיד המזהם לא שילם את העונש שנגזר עליו והקורבנות לא זכו לצדק.

“אנחנו חשים הקלה שסטיבן דונציגר סוף סוף קיבל את חירותו בחזרה לאחר כמעט 1,000 ימי מעצר שרירותי […] הוא לא היה צריך להיות במעצר אפילו ליום אחד, שכן היה ברור שכל התהליך נגדו היה כנקמה על עבודתו למען זכויות האדם, אשר חשפה את העוולות של תאגיד הנפט”

דניאל ג'ולוי, אמנסטי אינטרנשיונל
A Chevron petroleum storage tank, 2004 © Getty Images

בשנה האחרונה 11 חברים בבית הנבחרים האמריקאי קראו לנשיא ארה”ב, ג’ו ביידן ולמשרד המשפטים, להתערב כדי להבטיח את שחרורו המיידי של דונציגר ולחקור את הנסיבות התמוהות סביב מעצרו, אך דבר לא נעשה. ביולי 2021 שני סנאטורים אמריקאים שלחו שאילתה לבית המשפט בו ביקשו תשובות לגבי ההליך השיפוטי הלא-הוגן של דונציגר אך הם לא זכו לתשובה עד היום.

באוקטובר 2021 פרסם הנשיא ביידן הצהרה רשמית אודות זכויות אדם וחירות בארה”ב בה הוא הבטיח שתחת ממשלו המדינה תעמוד בסולידריות עם מגיני זכויות אדם ופעילים הנלחמים בחזית המאבק בין חירות לעריצות. בהתכתב עם הצהרה זו, שלחה אמנסטי אינטרנשיונל, בצירוף 100 ארגוני זכויות אדם וסביבה, מכתב רשמי לנשיא ארה”ב בו היא העבירה ביקורת חריפה כנגד ביידן, אשר לא עמד בהתחייבויותיו להגן על מגיני זכויות האדם כדוגמת סטיבן דונציגר.

“התביעה נגד סטיבן דונציגר היא דוגמה נוספת עד כמה רחוק מוכנים תאגידים רבי עוצמה לפעול בכדי להשתיק את חושפי השחיתויות שפועלים למען צדק. בכך, התאגידים מעברים מסר מצמרר לפעילי איכות הסביבה ברחבי העולם כי מאבק נגד האינטרסים של התאגידיים עלול לעלות להם בחירותם”

מכתב 100 הארגונים לנשיא ארה"ב ג'ו ביידן
Aerial view of Amazonia rainforest in Brazil, 2021 – Studies indicate the rainforest is hurtling toward a “tipping point,” at which it will dry up and turn to savannah © AFP via Getty Images

אמנסטי אינטרנשיונל מביעה דאגה מההרס מעשה ידי-אדם של שמורות טבע ומערכות אקולוגיות, ומודאגת במיוחד מהפעילות המשפטית של תאגידי ענק כנגד אקטיביסטים במטרה להפחידם, להשתיקם ולרסק כל צורה של התנגדות ורצון לגילוי האמת. אנחנו קוראים לממשלות העולם לוודא כי פעילי זכויות אדם וסביבה לא יצטרכו לחשוש לחירותם בגלל פעילותם למען עולם צודק יותר.