מצב חירום: 81 בני אדם הוצאו להורג בערב הסעודית

ב-12 במרץ הוצאו להורג 81 בני אדם בערב הסעודית, בהם אזרחים מקומיים וזרים כאחד, אשר האשמו במגוון סעיפים; פשעים הקשורים ב”טרור”, רצח, שוד מזוין והברחת נשק. חלקם הורשעו באישומים של “שיבוש המרקם החברתי והלכידות הלאומית” ו”השתתפות והסתה לשביתות והפגנות”. אישומים אלה מדגישים את הפגיעה החמורה בזכות לחיים, חופש ביטוי, התכנסות שלווה ועוד במדינה הגדולה ביותר בחצי האי ערב. למעלה ממחצית מן המוצאים להורג השתייכו למיעוט השיעי בערב הסעודית, וע”פ אמנסטי אינטרנשיונל, עונש המוות הפך לכלי שילטוני להשתקת מתנגדי משטר במדינה.

מאז החלה שנת 2022 הוצאו להורג 92 בני אדם בערב הסעודית. המספר הבלתי נתפס של בני אדם אשר הוצאו להורג על-ידי השלטונות מסמן החרפה קיצונית בשימוש בפרקטיה המחרידה. אמנסטי אינטרנשיונל קבעה כי מערכת המשפט במדינה פועלת על-פי ערכים פגומים והיא גוזרת עונש מוות במשפטים בלתי-הוגנים בעליל, לרבות על-פי “הודאות” באשמה אשר הוצאו לאחר עינויים מחרידים.

Aditya Irawan/NurPhoto ©
הוצאות להורג בגין השתתפות בהפגנות

ב-21 בפברואר 2021, בית המשפט הפלילי בערב הסעודית דן את מוחמד אל-שקורי לעונש מוות בגין עבירות אלימות אשר קשורות להשתתפותו בהפגנות נגד הממשלה. אל-שקורי לא זכה לייצוג משפטי הולם במהלך מעצרו, חקירתו ומשפטו. משפחתו הורשתה לבקר אותו לראשונה לאחר למעלה משמונה חודשים בהן הוא שהה במעצר. אל-שקורי העיד כי סבל מעינויים קשים במהלך חקירתו אשר גרמו לו לחבלות קשות בגב, בצלעות ובפיו. הוא איבד את מרבית שיניו לאחר ששוטרים היכו אותו בפניו באופן קשה, ולא זכה לטיפול רפואי. לאחר העינויים הרבים, אל-שקורי “הודה” באישומים אך מאוחר יותר חזר בו וטען כי ההודאה הוצאה ממנו בכוח. למרות זאת, השופט דן את אל-שקורי לגזר דין מוות.

במקרה אחר, אסעד עלי, אשר הוצא להורג לאחרונה, נידון למוות על ידי הבית המשפט הסעודי ב-30 בינואר 2021 בגין עבירות דומות. הוא העיד בבית המשפט כי סבל מעינויים פיזיים ונפשיים חמורים בזמן שנחקר בבידוד וכי “ההודאה” שלו היא תוצר של אותם עינויים. על פי התיעוד של אמנסטי, אל-שקורי ואסעד עלי הם שניים מתוך 81 בני אדם אשר נידונו למוות בהוצאה להורג המונית, ואשר הורשעו בפשעים הקשורים להשתתפותם בהפגנות נגד הממשלה הסעודית.

אנו, באמנסטי אינטרנשיונל, מביעים דאגה עמוקה כי מספר האנשים אשר בפועל הוצאו להורג בגין אישומים דומים עשוי להיות גבוה יותר.

מספר כה מזעזע של מקרי מוות חושף את חוסר השקיפות של ערב הסעודית בתיקים של עונש מוות, שכן אנו יודעים שמספר המשפטים שבהם גזר הדין היה עונש מוות הוא תמיד גבוה משמעותית ממה שמדווח בפומבי. כיום, בערב הסעודית, אנשים רבים נמצאים בסיכון מיידי להוצאה להורג.

לין מעלוף, סגנית המנהלת האזורית של אמנסטי אינטרנשיונל למזרח התיכון וצפון אפריקה
AFP via Getty Images ©

בכל המקרים אשר תועדו על ידי אמנסטי, הנאשמים נשפטו ונידנו לעונש מוות במשפטים בלתי-הוגנים בעליל, אשר רבים מהם היו פגומים בשל טענת הנאשמים כי עברו עינויים במהלך מעצרם וחקירתם. למרות הבטחתה של ערב הסעודית לחדול משימוש בעינויים במהלך חקירות, העובדות בשטח מראות כי לא רק כי התופעה לא נעצרה אלא החריפה עם תחילת 2022. אמנסטי אינטרנשיונל תיעדה לפחות 30 מקרים נוספים של נאשמים בערב הסעודית אשר נמצאים בסכנה מיידית של הוצאה להורג לאחר שנידונו למוות באשמת התנגדות לשלטון המרכזי, במסגרת משפטים לא הוגנים שכללו עינויים קשים.

עונש מוות הוא העונש האכזרי ביותר ומהווה הפרה חמורה של הזכות לחיים. אמנסטי אינטרנשיונל תמשיך לעקוב אחר הפרות זכויות אדם בכל העולם, וקוראת לשלטונות ערב הסעודית להפסיק לאלתר את השימוש בעונש זה ואת השימוש בעינויים ככלי חקירה. אנו נמשיך לפעול על מנת לסייע ולשנות את המדיניות בנושא.