דיכוי פנימי: הרשויות הרוסיות רודפות אחר מתנגדי הפלישה ומרסקות את התקשורת העצמאית

בשעות הבוקר המוקדמות של ה-24 בפברואר החלה הפלישה הרוסית לאוקראינה ואיתה החלו הפרות זכויות אדם באוקראינה, אך גם בתוך רוסיה עצמה. ביום הפלישה העביר רוסקומנדזור (Roskomnadzor), השירות הפדרלי לפיקוח התקשורת, הוראה לכלי התקשורת המקומיים כי עליהם להשתמש רק במידע שסופק על ידי מקורות רוסיים רשמיים לסיקור הפלישה לאוקראינה. רוסקומנדזור הינו סוכנות אשר כפופה למשרד התקשורת הרוסי ואחראי על הפיקוח והצנזורה של התקשורת המקומית.

הסוכנות הרוסית הטילה איסור גורף על כלי התקשורת המקומיים להפיץ מידע שמבוסס על מקורות שאינם רוסים-רשמיים ובכך היא מגבילה מאוד את היכולת של התקשורת לפעול בעצמאיות וכן את האפשרות של האזרחים הרוסיים לקבל דיווחים מגוונים על המלחמה. העונש הצפוי בגין הפרת החוק, או כפי שהשירות הפדרלי מגדיר זאת – “הפצה של מידע כוזב ביודעין”, הינו קנס של עד חמישה מיליון רובל (כ-62,000 דולר אמריקאי) וחסימה של הפלטפורמה שפרסמה את הדיווח.

בתחילת השבוע הנוכחי פרסמה אמנסטי אינטרנשיונל נייר עמדה רשמי אודות הצנזורה הרוסית ודיווחה כי לפחות אתר מקומי אחד נפגע מהחוק החדש. ב-28 בפברואר האתר הרוסי “זמנים עכשוויים” (Настоящее Время) נחסם על ידי הרשויות המקומיות בגין הפצה של “מידע לא אמין לציבור”. מלבד הקנס והחסימה של האתר, משרד התובע הכללי ברוסיה פרסם הודעה המאיימת על העמדה לדין של עורכי האתר באשמת “בגידה חמורה” ו”סיוע למדינה זרה כנגד הביטחון של הפדרציה הרוסית”.

Demonstration of solidarity with Ukraine in Berlin, over 100,000 came to support in the German capital © Amnesty Germany/Clara Sölch

בנוסף לצנזורה הקשה על התקשורת המקומית, במהלך ארבעת הימים הראשונים של הפלישה הרוסית, יצאו להפגין נגד הלחימה אלפי בני אדם בכל רחבי רוסיה. המשטרה המקומית הגיבה בכוח בלתי-סביר לפיזור הפגנות ועל פי הארגון הלא ממשלתי לזכויות אדם OVD-Info, למעלה מ-5,900 מפגינים נעצרו בלפחות 67 ערים ברחבי רוסיה. בעוד שאלפי מפגינים רוסיים יצאו לרחובות ברחבי המדינה כדי להוקיע את מדיניות הלחימה, הקרמלין המשיך בדיכוי כל סממן אופוזיציה, בין אם ברחוב או בתקשורת.

בזמן שאלפי מפגינים יוצאים לרחובות ברחבי רוסיה כדי להיאבק במלחמה, הקרמלין ממשיך לחנוק בנחישות את מבקרי המדינה כשהוא כופה על התקשורת המקומית לתמוך במדיניותו. באמצעות שימוש בכוח מופרז לפיזור הפגנות נגד המלחמה וצנזורה של העיתונות, השלטונות הרוסיים צוללים עמוק יותר ויותר לתוך דיכוי בעוד שהרגש המקומי נגד המלחמה גובר

מארי סטרוטרס, מנהלת מזרח אירופה ומרכז אסיה של אמנסטי אינטרנשיונל
A boy on a swing looks at a ruined residential building in Kiev, February 25 © 2022 Getty Images

שבוע לפני פרוץ המלחמה, אנו באמנסטי ישראל, פרסמנו את המאמר “על סף פיצוץ” אשר התריע והזהיר מפני ההשלכות בתחום זכויות האדם במידה ויפרוץ עימות מזויין בין המדינות. היום, כשבוע לתוך הפלישה הרוסית לאוקראינה, אנחנו עצובים להתוודות כי החששות הכבדים ביותר שלנו התגשמו; אמנסטי אינטרנשיונל תעידה מספר רב של מקרים בהם הצבא הרוסי פגע באוכלוסייה אזרחית באוקראינה ואנחנו חרדים מההשלכות של המשך הלחימה. אמנסטי תעידה תקיפות רוסיות בתחמושת מצרר, אשר אסורה לשימוש בעתות מלחמה, על בתי ספר, גני ילדים ובנייני מגורים באוקראינה. כל זאת ועוד, הביא את אמנסטי להגדיר את הפלישה הרוסית לאוקראינה כ”פשע לפי החוק הבינלאומי“.

אמנסטי אינטרנשיונל תמשיך לעקוב, לדווח ולפעול למען שמירה על זכויות אדם באוקראינה, ברוסיה וכן בעולם כולו.