אמנסטי: הפלישה הרוסית לאוקראינה מהווה פשע לפי החוק הבינלאומי

הפלישה הרוסית לאוקראינה מהווה הפרה של אמנת האומות המאוחדות והיא פעולה תוקפנית שמהווה פשע תחת החוק הבינלאומי. כך קובעת אמנסטי אינטרנשיונל, אשר קוראת להטיל את מלוא האחריות על האחראים להפרות אלו. לפי אמנסטי לצורך זה יש להפעיל את האחריות המשפטית האישית, האינדבידואלית הקולקטיבית, וכן על מנת שיישאו באחריות לפשעים הרבים שמאפיינים את הפלישה לאוקראינה עד כה. 

הדגישה את חומרת המשבר באוקראינה, קראה אמנסטי למדינות החברות באו”ם לקיים את מחוייבותן ולהגן על אמנת האו”ם, אשר אוסרת על שימוש בכוח כדי לפגוע בשלמות הטריטוריאלית או בעצמאות הפוליטית של כל מדינה שהיא. אמנסטי הדגישה כי החריגים היחידים המתאפשרים הם הגנה עצמית ושימוש בכוח שאישרה מועצת הביטחון של האו”ם – שני חריגים שלא אירעו במקרה זה. 

באמנסטי הדגישו עוד כי תחת החוק הבינלאומי חלה חובה על כל המדינות ליישב סכסוכים בינלאומיים באמצעים בלתי אלימים ובאופן שאינו מסכן את השלום, הביטחון והצדק הבינלאומיים. 

מאז תחילת הפלישה הרוסית לאוקראינה ב-24 בפברואר, אמנסטי תיעדה את ההסלמה בהפרות החוק ההומניטרי וחוקי זכויות האדם, לרבות מוות של אזרחים במתקפות ללא הפעלת שיקול דעת כלפי אזורי אוכלוסיה ותשתיות אזרחיות. כמו כן תועדו מתקפות על מבנים מוגנים כגון בתי חולים ומוסדות חינוך, שימוש בנשק אסור כגון תחמושות מצרר ובנשק שאינו מאפשר שיקול דעת כגון טילים בליסטיים. כל התיעודים הללו עשויים כולם להגיע לכדי פשעי מלחמה. 

אמנסטי קראה לכל המדינות החברות באו”ם לגנות במשותף את פשעי התוקפנות של רוסיה, ולהעניק סיוע ולפעול לרווחת אזרחי אוקראינה לרבות אלו שנמלטו מאזורי הקרבות. כמו כן אמנסטי קראה למדינות החברות להבטיח שתוקפנותה של רוסיה לא תוסיף לדרדר את העולם אל פי תהום האלימות והמלחמה.

אמנסטי בירכה על הודעת התביעה בבית הדין הבינלאומי הפלילי בהאג כי תפעל לפתיחת חקירה באוקראינה ולהעמדה לדין של כל האחראים לפשעי מלחמה באוקראינה ולפשעים נגד האנושות במדינה – לרבות הגורמים הבכירים ביותר שנושאים במירב האחריות – וליידע אותם שהם ישאו באחריות באופן אינדיבידואלי. 

מזכ”לית אמנסטי אינטרנשיונל, אנייס קאלאמר, הדגישה כי “בשלב מוקדם זה קריטי למצוא את הדרך לאסוף, לתעד ולשמר את העדויות והראיות שישמשו להמשך מוצלח של חקירות ומשפטים. מעל לכל, חובה להבטיח שהקורבנות הטרגיים של פשעי המלחמה באוקראינה, שמספרם הולך ועולה, ישמעו מסר לפיו הקהילה הבינלאומית מחוייבת כבר כעת להבטיח לתת מענה לסבלם”.