משבר מערכתי: מה קורה אצל השכנה לבנון?

בצל המשבר העמוק שפוקד את לבנון בשנים האחרונות, אמנסטי אינטרנשיונל קבעה בחודש שעבר כי הרשויות המקומיות לא מצליחות לשמור על הזכות לחיים ועל הזכות לבריאות של אזרחי המדינה, עקב היעדר הגישה של הציבור לתרופות וטיפולים רפואיים חיוניים. בשנים האחרונות, לבנון אופיינה בחוסר יציבות פוליטית וכלכלית כאחד: בשנת 2019 פרצה “אינתיפאדת המס” עקב העלאת מיסים שונים – בניהם מס על שימוש באפליקציית וואטסאפ. המחאות הובילו לכך שהממשלה הכריזה על מצב חירום במדינה וראש הממשלה דאז, אל חרירי, אשר הכריז על שורת רפורמות נרחבות, התפטר לבסוף. בצל הקורונה, המשברים במדינה החריפו והחלה היפר-אינפלציה בלבנון. כמו כן, הפיצוץ בנמל ביירות אשר אירע באוגוסט 2020 הוביל להתפטרותה של הממשלה.

הממשלה לא שומרת על הזכות לחיים ובריאות

בחודש דצמבר האחרון, אמנסטי אינטרנשיונל פרסמה נתונים מדאיגים מלבנון: מחירי התרופות במדינה זינקו בצורה קיצונית – פי ארבעה בהשוואה לנובמבר 2019, יחד עם זמינות נמוכה באופן קיצוני. אמנסטי ערכה ראיונות עם רוקחים, רופאים, מנהלי בתי חולים וחולים עם מחלות כרוניות, ואלו דיווחו כי הזינוק החד במחירי התרופות החיוניות והירידה בזמינותם פגעו קשות בציבור תוך יצירה של מצב של סכנת חיים עבור רבים. לין מעלוף, סגנית המנהל האזורי של אמנסטי אינטרנשיונל למזרח התיכון וצפון אפריקה, אמרה:

“מאז 2019, תושבי לבנון נפגעו מסבבים רבים של משברים, והיום הם נאלצים להתמודד עם המשבר הבריאותי אשר יצרה הממשלה. הסרת הסובסידיות על תרופות מבלי להבטיח שקיימת מסגרת להגנה סוציאלית אשר תבטיח את הגישה לתרופות חיוניות היא מעשה פזיז ובלתי נסלח”

אמנסטי אינטרנשיונל דיווחה כי למרות הסבל הרב של האזרחים המקומיים והציפייה העולמית כי הממשלה הלבנונית תנקוט בצעדים לטיפול במשבר התרופות והשפעותיו, מאז חודש אוקטובר 2021 הממשלה לא התכנסה לדון בנושא. אמנסטי ביקרה באופן נוקב את חוסר המעש של הממשלה המקומית וקראה להחיל מחדש סובסידיות ממוקדות על תרופות חיוניות בכדי להבטיח אספקה ​של תרופות מצילות חיים.

Demonstrators against the shortage of medicine, Beirut. August 26, 2021. Ⓒ Getty images
תרופות לא זמינות או יקרות מידי

ב-9 בנובמבר 2021, בתגובה לחוסר היכולת של הבנק המרכזי לספק דולרים, הפסיקה הממשלה הלבנונית את הסבסוד על רוב התרופות במדינה – עד אז, 95% מן התרופות בלבנון היו תחת סבסוד ממשלתי. למרות שהמהלך היה צפוי והבנק המרכזי הזהיר מפניו במשך חודשים, הממשלה לא נקטה בצעדים מספקים בכדי למנוע אותו. אנשי רפואה ומטופלים העידו בפני אמנסטי כי מאז הזינוק במחירים, הם אינם יכולים להרשות לעצמם לקנות תרופות. יו”ר ועדת הבריאות הפרלמנטרית אמר כי כיום, לפחות 70% מהאוכלוסייה לא מסוגלת לממן את התרופות אשר נותרו זמינות.

אמנסטי נמצאת בקשר עם בתי חולים בלבנון אשר העידו כי הם מסוגלים להמשיך לתפקד רק הודות לתרומות זרות, וכי המחסור בתרופות משפיע בצורה קשה על תפקודם ומעמיד בסכנה ממשית חולים רבים. מנהלת בית המרקחת בבית החולים האוניברסיטאי ע”ש רפיק חרירי שבביירות שיתפה את אמנסטי כי מטופלים מגיעים על בסיס יומי למחלקות הדחופות בגלל מחסור בתרופות: “אפילו אחיו של בעלי, הוא לא מצא תרופות ללחץ הדם שלו במשך יומיים, הוא נשלח למיון ונפטר”. 

בשיחות שקיימה אמנסטי אינטרנשיונל עם חולים הסובלים מסרטן, סוכרת ובעיות נפשיות, כולם העידו כי אין להם גישה לתרופות שלהם, למרות שחלקם חיפשו ב-12 בתי מרקחת שונים ברחבי לבנון. ראש המחלקה האונקולוגית בבית החולים ע”ש רפיק חרירי סיפר לאמנסטי כי פציינטים שלו נמנעים מטיפולים תרופתיים וכימותרפיים לתקופות של שלושה עד ארבעה חודשים: “המצב הפסיכולוגי של המטופלים שלנו גרוע מאוד, במיוחד [אלה] שמאובחנים מוקדם עם סרטן שניתן לריפוי וסוגים מסוימים של סרטן דם. ואז פתאום אתה אומר להם שהתרופות שלהם לא זמינות”.

Ⓒ Amnesty International

אמנסטי אינטרנשיונל הזהירה בעבר מפני האסון המתקרב ואמרה כי ברקע של הקריסה הקולוסאלית אשר מתרחשת במדינה, על הממשלה לפעול בכדי לשמור על זכויות אדם בסיסיות. אמנסטי התריעה מקריסתם של בתי החולים ומחוסר זמינות של תרופות אשר יפתחו דלת לשוק השחור, בו יהיה ניתן לקנות את מה שהמדינה לא תצליח לספק. המנהלת האזורית למזרח התיכון וצפון אפריקה באמנסטי אינטרנשיונל אמרה: ” הרשויות בלבנון אינן יכולות להמשיך לעמוד מנגד ולראות את חייהם של אנשים נהרסים […] בריאותם וחייהם של אנשים הועמדו בסכנה מכיוון שבתי חולים צמצמו באופן דרסטי את הפעילות שלהם”.

אנחנו קוראים לממשלת לבנון לפעול בכדי להגן על הזכות לחיים והזכות לבריאות של הציבור, ולמדינות העולם לפעול בכדי לסייע בפתרון המשבר.

אמנסטי אינטרנשיונל תמשיך לפעול למען עולם בו זכויות האדם של כולנו נשמרות.