אמנסטי: גירוש הילדים ממגרש המשחקים בסוסיא הוא פשע שנאה בחסות הצבא – “זה מה שקורה כשלא עושים דבר חוץ מלומר שמחדדים נהלים”

אמנסטי אינטרנשיונל ישראל, שמנהלת קמפיין נגד גירוש פלסטינים משטחים ציבוריים, מגיבה בחריפות לתקיפה שאירעה במגרש המשחקים בכפר הפלסטיני סוסיא, והתיעוד שלה פורסם אתמול. זהו עוד פשע שנאה אחד, מתוך שרשרת של תקריות גירוש או ניסיונות גירוש אלימים של פלסטינים משטחים ציבוריים בחסות הצבא. 

מדובר בחלק מתופעה שיטתית. הפעם הצבא אמנם הוציא את המתנחלים מהמקום, גם אם רק לאחר כשעה, אך דיווחים מהשטח ותיעוד התקרית מעלים כי חיילים לא עשו דבר בעת שפלסטינים הותקפו וגורשו מגן המשחקים ובעת שהמתנחלים נהגו באופן ונדליסטי בגן. כמו כן, אפשר לתהות מדוע באזור מועד כל כך לפשעי שנאה גזעניים אין היערכות טובה יותר של הכוחות כדי למנוע מקרים כאלו. במכתב ששלחה אמנסטי ישראל לפני מספר חודשים לצבא בהקשר דומה של התנהלות חיילים טען הצבא שאין הוא רואה צורך להעמיד לדין חיילים שלא מנעו פשע שנאה נגד פלסטינים אך הובטח לנו שהנהלים חודדו, למרבה הצער אנו רואים שלא הרבה השתנה. נמשיך להיאבק בתופעה בכל הכוח.

“הצפייה בתיעוד מקפיאה את הדם בעורקים”, אמר גיל נוה, דובר אמנסטי ישראל. “אמנם כמעט שאין בסרטון אלימות פיזית, אבל האימה שמטילים המתנחלים שפלשו למגרש המשחקים ברורה לכל – גם לילדים הפלסטינים וגם לחיילים שמצייתים למתנחלים ועומדים מנגד. בבת אחת ממקום בטוח ומהנה, הילדים ומלוויהם נמלטים מהמקום באימה שניתן רק להבין כפחד מסכנה ברורה ומיידית – ושאין מי שיעזור. אירוע כזה לא מגיע יש מאין. זו תוצאה של עשרות שנות מדיניות שבמסגרתה ביריונים גזעניים זוכים לחסינות מעונש, עד כדי שהם מרשים לעצמם להנחות את הכוחות הצייתניים בשטח ולהורות להם מה לעשות, והצמרת הצבאית והביטחונית בתגובה חוזרת ונשנית משננת אמירות ריקות על ‘חידוד נהלים’. כך היה באינספור מקרים בעבר ונראה שכעת ‘גורמים ביטחוניים’ מבינים שאת הפירות הבאושים הללו אי אפשר להמשיך לקצור”. 

באסל עדארה, פעיל זכויות אדם מקומי, סיפר לאמנסטי אינטרנשיונל ישראל: “זה קורה כל יום שבת, כל שבוע גם בתוך הכפר עצמו, כבר זמן מה. זה מגרש משחקים שנבנה מזמן על אדמות הכפר עצמו. לפני חודשיים עמותה פלסטינית ניסתה לקדם תיקון ושיפוץ של מגרש המשחקים, כי הוא כבר הפך למסוכן לילדים, ומאז מתנחלים מוחים ודורשים את הריסת המגרש. אתמול הם הגיעו לכפר ולמגרש המשחקים, הוציאו את הילדים הפלסטינים משם בזמן שהחיילים שמרו על ההפרדה בתוך הפארק, היו דחיפות והחיילים לא התערבו. הם פשוט שמרו על ההפרדה עד שהגיעו עוד כוחות כעבור 20 דקות. רק כשהם הגיעו, הם פעלו להוציא את המתנחלים ממגרש המשחקים ומהכפר, אחרי ששהו שם יותר משעה. אחרי התקרית, המשטרה עיכבה שניים מהמתנחלים ושחררה אותם לאחר זמן קצר”. עדארה הוסיף כי לאחר התקיפה הזו, עוד שתי נשים ורועה צאן מהאזור, שניגשו למאגר מים באזור, שנמצא על אדמות מדינה, הותקפו על ידי מתנחלים וגורשו. אמנסטי ישראל טרם אימתה את פרטי המקרה. 

במשך מספר חודשים מנהלת אמנסטי אינטרנשיונל ישראל קמפיין נגד גירוש פלסטינים משטחים ציבוריים במהלכו אנו מדברים עם מקבלי החלטות ומנסים ללחוץ על הרשויות לקיים אכיפה וענישה מחמירות יותר על מנת לסיים את התופעה שדוחקת פלסטינים רבים מהמרחב הציבורי. הקמפיין, שהחל לאחר גירוש משפחת עבדאלהדי מפיקניק שערכה ביער בגדה, שם זרקור על העובדה כי מדובר בתופעה שיטתית שיוזמיה הם לרוב מתנחלים אלימים, אך חיילים, ולעיתים גם שוטרים, לא מונעים את האלימות ולפעמים אף מסייעים לה. גם לאחר תום התקריות, הרשויות – הן הצבא והן המשטרה – מתנהלות ביד רכה כלפי התוקפים ומעניקה להם חסינות. אנו נמשיך להיאבק בכל הכוח נגד תופעה חמורה זו.