אמנסטי: יש להשיב לבתיהם לפחות 27,000 ילדים פליטים המוחזקים בתת-תנאים בצפון מזרח סוריה

זכותם של עשרות אלפי ילדים לחופש נשללה באופן שרירותי והם חשופים לתנאים בלתי אנושיים ומסכני חיים באזור אל-חול, מחנה פליטים רחב ידיים בצפון מזרח סוריה. עתידם עגום ולוט בערפל, בשעה שממשלות ברחבי העולם מוסיפות להפגין חוסר רצון מביש להשיבם לבתיהם. כך הודיעה הלילה (ג’) אמנסטי אינטרנשיונל. 

במשך יותר משנתיים הילדים החיים במחנה אל-חול לא זכו לגישה ראויה למזון, למים נקיים ולשירותים חיוניים כגון שירותי בריאות או חינוך. הממשל הכורדי האוטונומי של סוריה, ששולט במחנה עוצר באופן שרירותי ילדים בני 12, מפריד בין פעוטות בגיל שנתיים לבין המטפלים בהם, ומגביל את הגישה לטיפולים רפואיים. כמו כן, באזור המחנה ישנה אלימות רבה, מקרי רצח רבים ואף עבודת ילדים – כולם השפיעו משמעותית על גדילתם ועל התפתחותם. 

במקביל, בשעה שחלק מהפליטים במחנה מקבלים את האישורים לצאת מהמחנה, ישנם מספר מכשולים שמונעים מהילדים לשוב לבתיהם או לצאת מהמחנה. בראשם, החשש לשוב ולחיות תחת ממשלת סוריה, והדחיות החוזרות ונשנות של המשטר האוטונומי הכורדי את בקשותיהם של חלק – והתוצאה עלולה להיות הפרדה בין בני ובנות משפחה, חששותיהן של נשים לשוב עם משפחותיהן לבתיהן ללא קרובי משפחתן הגברים שנמצאים במעצר או שהם נעדרים, וכן עלויות גבוהות של המסע חזרה הביתה. 

בשל היעדר מימון, ארגונים הומניטריים שמצליחים לפעול בצפון מזרח סוריה אינם מסוגלים לספק הגנה או שירותים לילדים הסוריים כשהם יוצאים ממחנה אל-חול, מה שלרוב חושף את הילדים לסכנה של חטיפות וסחר בבני אדם, נישואין בכפייה בגיל צעיר, או גיוס כפוי כחיילים ילדים. 

אמנסטי קוראת למדינות העולם, שכבר החלו ביוזמות להשבת ילדי מחנה אל-חול לבתיהם, להגביר את המאמצים בנושא בדחיפות.