דו”ח אמנסטי: הדיכוי הדרקוני של המוסלמים במחוז שינז’יאנג שבסין הוא פשע נגד האנושות

  • מאות אלפי גברים ונשים ממיעוטים מוסלמיים מוחזקים במתקני כליאה המוניים וסובלים מעינויים
  • מיליוני מוסלמים נתונים למעקבים שיטתיים המוניים
  • קבוצות אתניות מוסלמיות נאלצות לנטוש, בכפייה, את מסורותיהן הדתיות והתרבותיות ולחדול משימוש בשפותיהן
  • יותר מ-50 בני אדם שהוחזקו במחנות בעבר העידו באומץ בפירוט רב על תנאי החיים והמעצר במחנות
  • אמנסטי אינטרנשיונל קוראת לסגירת מחנות המעצר ומפרטת על יותר מ-60 מקרים אישיים של מי שככל הנראה מוחזקים כעת במחנות

אויגורים, קזחים, וקבוצות אתניות נוספות שברובן בני המיעוט המוסלמי במחוז שינז’יאנג שבסין, שהוא מחוז אויגורי אוטונומי, מתמודדים עם מערכת שיטתית שארגנה המדינה לכליאה המונית, עינויים ורדיפה, המגיעים לכדי פשע נגד האנושות. כך קובעת תנועת אמנסטי אינטרנשיונל בדו”ח חדש שיוצא לאור היום (ה’). 

הדו”ח “כאילו היינו אויבים במלחמה: כליאה המונית, עינויים ורדיפה של מוסלמים בשינז’יאנג שבסין”, מפרט על פני 160 עמודים את עדויותיהם החדשות של עצירים לשעבר ששוחחו עם צוות המענה למשברים של אמנסטי, ופירטו את האמצעים הקיצוניים שבהם הרשויות בסין נוקטות מאז 2017 כדי לעקור מן השורש הלכה למעשה מסורות דתיות ותרבותיות, וכן את השפות המקומיות, של הקבוצות האתניות באזור. תחת המעטה של “מאבק בטרור”, הפשעים הללו פוגעים בקבוצות אתניות של אויגורים, קזחים, הואי, קיריגזים, אוזבקים וטג’יקים. 

הרשויות בסין הקימו את אחת ממערכות המעקב המתוחכמות ביותר בעולם ורשת אדירת מימדים ועגומה במיוחד של מרכזי “חינוך מחדש” – למעשה, מחנות מעצר – בכל רחבי מחוז שינז’יאנג. העינויים והיחס הבלתי הולם הם שיטתיים במחנות וכל מובן של חיי היום-יום ממושטר במאמץ להחדיר בכוח ערכים חילוניים, הומוגניים, לאומיים-סיניים שמשוייכים למפלגה הסינית-הקומוניסטית.  

“הרשויות הסיניות הקימו דיסטופיה גיהינומית בקנה מידה אדיר מימדים במחוז האויגורי האוטונומי של שינז’יאנג”, אמרה אנייס קלמאר, מזכ”לית אמנסטי אינטרנשיונל. “אויגורים, קזחים ומיעוטים מוסלמיים נוספים נפגעים מפשעים נגד האנושות ומהפרות חמורות נוספות של זכויות האדם שלהם, שמאיימות למחוק את הזהויות הדתיות והתרבותיות שלהם”. 

קלמאר הוסיפה כי “הדבר צריך לזעזע את המצפון האנושי שמספרים אדירים של בני אדם נתונים לשטיפת מוח, עינויים ויחס משפיל בצורות אחרות במחנות מעצר, בשעה שמיליונים אחרים חיים בפחד תחת מנגנון מעקב אדיר מימדים”.