אמנסטי: לסגירת ארגון בריאות פלסטיני על ידי הצבא הישראלי יהיו תוצאות קטסטרופליות עבור בריאותם של פלסטינים

החלטת הרשויות בישראל לסגור את איחוד ועדות הבריאות הפלסטיניים (UHWC) תפגע באופן קטסטרופלי בצרכי הבריאות של פלסטינים מכל רחבי השטחים הכבושים. כך הודיעה היום (ד’) אמנסטי אינטרנשיונל. 

בשעות המוקדמות של הבוקר, ב-9 ביוני, כוחות הצבא הישראלי פשטו על מטה איחוד ועדות הבריאות הפלסטיניים ברמאללה, פרצו את הדלת, החרימו מחשבים ודיסקים קשיחים והציגו צו צבאי שסוגר את פעילות המשרד למשך שישה חודשים. הארגון ספג מתקפות חוזרות ונשנות פעמים רבות, ועובדיו סבלו מהטרדות ומעצרים בשל הטענה שהארגון משוייך לחזית העממית לשחרור פלסטין. 

“איחוד ועדות הבריאות הפלסטיניים הוא אחד מספקי שירותי הבריאות העיקריים בשטחים הפלסטיניים הכבושים, והוא מפעיל בתי חולים ומרפאות שמעניקות טיפול רפואי לקהילות מודרות. לסגירת מטה הארגון על ידי ישראל יהיו השלכות משמעותיות ביותר בכל הנוגע לאספקת שירותי בריאות חיוניים לאלפי פלסטינים, לרבות תוכנית לבריאות נשים שפעלה במטה הארגון, שכעת תיעצר”, אמר סאלח חיג’אזי, סגן מנהל אזור המזרח התיכון וצפון אפריקה באמנסטי אינטרנשיונל. 

“ככוח הכובש, לישראל יש את החובה הברורה על פי החוק הבינלאומי להגן על זכויות האדם של הפלסטינים – לרבות זכותם לבריאות. עד כה הרשויות הישראליות כשלו לחלוטין במילוי האחריות הזו לאורך המגיפה העולמית, כשקידמו מדיניות חיסונים מפלה נגד נגיף קורונה. הרשויות בישראל מוכרחות לחזור בהן מיידית מצו הסגירה ולשים סוף להטרדתם של עובדי רפואה ומערכות בריאות”. 

“הפגיעה באיחוד ועדות הבריאות הפלסטיניים היא רק חלק ממתקפה רחבה יותר של ישראל על ארגוני החברה האזרחית הפלסטינית. במקום להפליל ארגונים שמספקים שירותי בריאות חיוניים, הרשויות בישראל צריכות לעצור את האפליה הממוסדת ואת הדיכוי השיטתי של הפלסטינים”. 

איחוד ועדות הבריאות הפלסטיניים עמד בחזית המאבק בנגיף קורונה בשטחים הפלסטיניים הכבושים, בהעלאת מודעות, בהדרכות לבריאות הציבור ובמתן מענה רפואי לחולי קורונה במרפאות הארגון ובבתי החולים שלו, ואף נתן מענה לקהילות מרוחקות ומודרות באמצעות מרפאות ניידות. הארגון אף מוביל מאבקים מקומיים לשיפור מערכת הבריאות הפלסטינית. 

זו אינה הפעם הראשונה שאיחוד ועדות הבריאות הפלסטיניים ואנשי צוותו סומנו כמטרות על ידי ישראל. משרדי הארגון בירושלים נסגרו ב-2015. הכוחות הישראליים פשוט גם באוקטובר 2019 על מטה הארגון שנסגר היום, ומנהל הכספים של הארגון נעצר אז. במרץ 2021 שני עובדים נוספים מהארגון נעצרו על ידי ישראל.