אמנסטי ישראל: לפעול לאלתר נגד רשתות הסתה מכל צד; להכריז על להב”ה ולה-פמילייה כארגוני טרור

מנכ”לית אמנסטי אינטרנשיונל ישראל, מולי מלקאר, פנתה במכתב דחוף לנשיא המדינה, לראש הממשלה, לשרי הביטחון, ביטחון הפנים, ליועמ”ש למפכ”ל ולמבקר המדינה וכן לראשי האופוזיציה, בקריאה לבחון לאלתר  את הבסיס העובדתי והחוקי על מנת להכריז על ההתארגנויות להב”ה ולה-פמילייה כהתארגנויות טרור אסורות. 

כמו כן, קראה מלקאר לבכירים לפעול נגד רשתות הסתה, עליהן דווח בהרחבה בימים האחרונים, בין אם הן מהצד הערבי או היהודי. המכתב המלא מצורף להודעה.

גם היום, כמו אתמול, נפוצו ברשתות החברתיות ובקבוצות להעברת מסרים הודעות נאצה, הסתה לאלימות והתססה, והתארגנויות קונקרטיות למסעות אלימות גזענית עוד הערב,. אתמול נחשפה באופן טראגי אוזלת ידן של הרשויות בשל אי התמודדותן עם ההסתה הזו. רקע זה מדגיש את הצורך לפעול בדחיפות כנגד רשתות וקבוצות ההסתה.

“מעשי הלינץ’ המזוויעים של ערבים נגד יהודים ויהודים נגד ערבים לא מותירים מקום להתמהמה אלא לפעול נגד פלטפורמות המאפשרות הנעה לפשעי שנאה – כגון קבוצות ברשתות חברתיות וביישומים להעברת מסרים. פעולה כזו עשויה אף להפחית ולו במעט את העומס על המשטרה וכך לסייע לה להגיב בצורה טובה יותר לפשעי שנאה ולמעשי לינץ’ על רקע לאומני או גזעני”, כתבה מלקאר.

“הן ההכרזה על להב”ה ולה-פמילייה כהתארגנות אסורה והן הפעולה נגד רשתות וקבוצות המבקשות להניע אנשים לפעולה, הן צעדים בעייתיים מאוד מבחינת תפישתנו את זכויות האדם. יש לנקוט בצעדים שכאלה בזהירות מירבית, ורק על רקע מבחנים ברורים ומוקפדים, במקרים קיצוניים ביותר”, כתבה מלקאר והוסיפה: “על אף השיקולים המורכבים סביב בנקיטת צעדים מסוג זה, המציאות בישראל, ובפרט המאורעות האחרונים, מלמדים על הצורך הדחוף בפעולה כזו”. 

לסיום כתבה מלקאר: “אנצל את פנייתי זו אליכם, כדי להפציר בכם גם להפנים את כובד האחריות האישית שלכם כאנשי ציבור ומנהיגים. אמנסטי אינטרנשיונל, גילתה בעבודתה ברחבי העולם כי פעמים רבות התבטאויות חד צדדיות או חסרות בסיס עובדתי של גורמי שלטון עלולות להתפרש כאישור מובלע לפגיעה בבני אדם. אין כל עוררין על מידת האחריות וההשפעה הניכרת שלכם על הציבור להנמיך את הלהבות ולהתחיל במלאכת איחוי הקרעים”.