אמנסטי: חסינות חוזרת ונשנית לפושעי מלחמה שוב מותירה אזרחים בשני הצדדים לשלם את עיקר המחיר בעת הסלמה בפעולות איבה

הבהרה מאמנסטי אינטרנשיונל ישראל: מאז שעות פרסום ההודעה המקורית של תנועת אמנסטי העולמית סמוך לחצות ב-12 במאי (שעון ישראל) הסלמה נמשכת, ובה שורה של אירועים חמורים ביותר, שחלקם אף עלולים להוות פשע מלחמה, לרבות המשך מתקפת רקטות נרחבת וחסרת תקדים על ישראל, מתקפות ישראליות נרחבות בעזה, מעשי לינץ’ וקריאות ללינץ’ ועוד, אך אין בשלב זה התייחסות אליהם בהודעה. אנו מודעים לאירועים החמורים הללו (שנכון לשעת כתיבת הודעה זו הביאו להרוגים) ולא מתעלמים מהם. אנו שבים וקוראים לכל הצדדים לכבד את החוק הבינלאומי ההומניטרי ולנקוט את כל הצעדים האפשריים כדי להימנע מפגיעה באזרחים.

אסור לכוחות הישראליים ולקבוצות הפלסטיניות החמושות בעזה לחזור על הפרות של החוק ההומניטרי הבינלאומי שהובילו להרג ולפגיעה של אזרחים ולהרס בתים ותשתיות בסבבי לחימה קודמים, כך אמרה היום (ד’) תנועת אמנסטי אינטרנשיונל. 

מאז 10 במאי, ארגונים פלסטינים חמושים ירו יותר מ-1,500 רקטות שפגעו באזורים אזרחיים במרכז הארץ וביישובים הסמוכים לגבול עם עזה, והרגו ופצעו אזרחים. הכוחות הישראליים ביצעו תקיפות אוויריות שהרגו ופצעו אזרחים בעזה. הם גם פגעו או הרסו לפחות שני בנייני מגורים המאוכלסים בעשרות משפחות פלסטיניות, כמו גם בניין משרדים אחד בעזה, בהתקפות ממוקדות המגיעות לכדי ענישה קולקטיבית של האוכלוסייה הפלסטינית. בסה”כ נהרגו עד כה בסבב האלימות 53 אנשים בעזה, כולל 14 ילדים, וכן שבעה אנשים בישראל, כולל ילד אחד.

“התגברות מעשי האיבה המזוינים בין ישראל לקבוצות הפלסטיניות החמושות בעזה מעלה חששות להסלמה נוספת בשפיכות הדמים ובהרס הבתים והתשתיות בימים הקרובים. לכל הצדדים בסכסוך יש מחויבות מוחלטת להגן על אזרחים. עליהם לזכור כי מתקיימת חקירה פעילה של בית המשפט הפלילי הבינלאומי ואסור להם להניח שייהנו שוב מפטור מעונש בגין הפרות של החוק הבינלאומי”, אמר סאלח חיג’זי, סגן מנהל אזור המזרח התיכון וצפון אפריקה באמנסטי אינטרנשיונל. 

“הסלמה זו מזכירה סבבי אלימות מחרידים מ-2008, 2012 ו-2014, שבהם נאלצו אזרחים לשאת במרבית הסבל, ההרג וההרס המסיבי בעזה, אשר מאז שנת 2007 נמצאת תחת מצור בלתי-חוקי המהווה ענישה קולקטיבית של האוכלוסייה.

“כוחות ישראליים וקבוצות פלסטיניות חמושות ביצעו פשעי מלחמה והפרות אחרות ללא עונש. לישראל יש היסטוריה מחרידה של ביצוע תקיפות בלתי חוקיות בעזה, הרג ופציעה של אזרחים, כולל פשעי מלחמה ופשעים נגד האנושות. קבוצות פלסטיניות חמושות ביצעו אף הן הפרות של החוק ההומניטרי הבינלאומי מבלי לשאת בעונש על כך”.

אמנסטי אינטרנשיונל מגנה בעקביות ירי רקטות בלתי-מובחן על ידי קבוצות פלסטיניות חמושות.

“ירי רקטות, שאינן ניתנות להכוונה מדויקת, לעבר אזורים מאוכלסים עשוי להוות פשע מלחמה ולסכן חיי אזרחים משני צידי גבול ישראל/עזה”, אמר סאלח חיג’זי.

בישראל, פלסטיני אזרח ישראל, בן 50, ובתו בת ה-15, נהרגו במתקפת טילים בכפר  הבלתי מוכר, דהאמש, מחוץ לעיר לוד שבמרכז הארץ. לקהילה במקום אין גישה למקלטים, ומערכת האזעקה המזהירה מפני טילים הנורים מעזה אינה מתפקדת בקהילות אלה.

ענישה קולקטיבית

בעזה פתחו כוחות ישראליים במתקפות על מספר מבני מגורים בשעות הבוקר של 11 במאי. בניין מגורים אחד בן 13 קומות – מגדל המגורים הנאדי – נהרס כליל ולא נותר ממנו דבר. אזרחים הוזהרו והתבקשו לעזוב את המקום לפני שנפגע. בניין המשרדים אל-ג’ווהארה ניזוק קשות גם הוא, וב-12 במאי נהרס בניין אל-שורוק. מבנים אחרים ניזוקו חלקית, מכיוון שדירות ספציפיות סומנו כמטרות.

“פגיעה מכוונת במטרות אזרחיות והרס רכוש נרחב ובלתי-מוצדק הם פשעי מלחמה. הרס רבי קומות שלמים והפיכת עשרות משפחות לחסרות בית מהווים ענישה קולקטיבית של האוכלוסייה הפלסטינית והפרה של החוק הבינלאומי”, אמר סאלח חיג’זי.

“גם אם חלק מבניין משמש למטרות צבאיות, הרשויות הישראליות מחויבות לבחור אמצעי תקיפה ושיטות תקיפה אשר ימזערו את הסיכונים המוצבים לאזרחים ולרכושם”.

במתקפה שמטרה הייתה דירה בקומה העליונה של בניין “דירות טיבה”, בן שבע קומות, נהרגו אישה אחת ובנה, בן 19 עם צרכים מיוחדים, שחי בקומה שמתחתיה. 

במתקפה על מגדל מגורים בן 14 קומות בשם “אל-ג’ונדי אל-מג’הול” נהרגו שלושה פלסטינים החברים בג’יהאד האיסלאמי. 

אזרחית תושבת הבניין שהתעוררה מהתקיפה אמרה: “הבניין רעד בטירוף… כשהגענו לחלונות… ראינו שכולם מסתכלים עלינו ואז אנשים צעקו ‘לפנות את הבניין מיד’ כי הוא נפגע… דקות לאחר מכן הייתי בחוץ, ואנשים משכו אותי הרחק מהסכנה… בעצם, מוזר לומר דבר כזה עכשיו, כי אין לנו מושג איפה ישנו מקום בטוח שנוכל למצוא בו מחסה.

“עד כה [הבניין] לא נהרס, אך די במחשבה על כך כדי לעורר אימה. לא עצמנו עין, התקיפות נמשכות ללא הפוגה. יש לי ילדה בת שנתיים וחצי, וזו המלחמה הראשונה שלה, הייתי מבועתת בעצמי ולא ידעתי מה לעשות כדי להרגיע אותה”, סיפרה, והוסיפה, “מה שמשגע אותי זה שהם יכולים בקלות לסמן בדיוק את מי שהם רוצים, כמו שעשו עם הבניין שלנו, ובכל זאת הם בוחרים להחריב בניינים שלמים לקרקע. מה אפשר ללמוד מזה? אני בטוחה שלא כל הבניין מהווה איום ביטחוני”. 

אמנסטי אינטרנשיונל קוראת לקהילה הבינלאומית ולחברות מועצת הביטחון של האו”ם – כולל ארה”ב – לגנות הפרות של החוק ההומניטרי בפומבי ולהפעיל לחץ על כל הצדדים לסכסוך על מנת להגן על האזרחים. ארה”ב צריכה להפסיק לנקוט טקטיקת השהיה ולאפשר למועצת הביטחון של האו”ם לפרסם הצהרה חזקה באופן מיידי. 

“על המדינות החברות במועצת הביטחון של האו”ם לנקוט עמדה איתנה ופומבית ולהטיל מיד אמברגו נשק מקיף על ישראל, על חמאס ועל קבוצות פלסטיניות חמושות אחרות במטרה למנוע הפרות חמורות נוספות של החוק ההומניטרי הבינלאומי וזכויות אדם על ידי הצדדים לסכסוך”, אמר סאלח חיג’זי. [הבהרה חשובה: אמנסטי אינטרנשיונל ישראל איננה שותפה לקריאתה של אמנסטי העולמית לאמברגו נשק על ישראל, כפי שהודגש כבר].

“כמו כן על הקהילה הבינלאומית להפעיל לחץ על ישראל כדי לגרום לה לטפל בסיבות שעומדות בשורשה של ההתפרצות האלימה האחרונה, כולל פטור מעונש ארוך שנים על פשעי מלחמה והפרות חמורות אחרות של החוק הבינלאומי, כמו גם ההתרחבות המתמשכת של ההתנחלויות הבלתי חוקיות בשטחים, המצור על עזה, ועקירה כפויה של פלסטינים כמו זו שמתרחשת בשייח ג’ראח”.