אמנסטי: יש לעצור את הדיכוי הברוטלי של המחאה נגד העקירה הכפויה של פלסטינים בירושלים המזרחית

הבהרה מאמנסטי אינטרנשיונל ישראל: מאז שעות פרסום ההודעה המקורית של תנועת אמנסטי העולמית סמוך לחצות ב-10 במאי (שעון ישראל) חלה אף הסלמה נוספת, ובה שורה של אירועים חמורים ביותר, שחלקם אף עלולים להוות פשע מלחמה, לרבות מתקפת רקטות נרחבת וחסרת תקדים על ישראל, מתקפות ישראליות נרחבות בעזה, מעשי לינץ’ וקריאות ללינץ’ ועוד, אך אין בשלב זה התייחסות אליהם בהודעה. אנו מודעים לאירועים החמורים הללו (שנכון לשעת כתיבת הודעה זו הביאו להרוג אחד בצד הישראלי ועשרות הרוגים בצד הפלסטיני) ולא מתעלמים מהם. אנו שבים וקוראים לכל הצדדים לכבד את החוק הבינלאומי ההומניטרי ולנקוט את כל הצעדים האפשריים כדי להימנע מפגיעה באזרחים.

כוחות ישראליים השתמשו בכוח מופרז, בחזרתיות, ובאופן בלתי מוצדק, כלפי מפגינים פלסטיניים בירושלים המזרחית הכבושה, בארבעה ימים של אלימות – אשר נכון לאתמול1 הביאו לפציעתם של 840 פלסטינים, ולפי משטרת ישראל נפצעו בהם גם לפחות 21 שוטרים ישראלים ושבעה אזרחים ישראלים. 

במקביל, בימים האחרונים בסבב ההסלמה הנוכחי קבוצות חמושות פלסטיניות שיגרו רקטות וטילים במתקפה נרחבת ביותר לתוך ישראל ופגעו – נכון לאתמול – לפחות באזרח ישראלי אחד2. כמו כן, ישנם דיווחים על מספר הרוגים בעזה במתקפות התגובה של ישראל. 

אמנסטי אינטרנשיונל קוראת לרשויות הישראליות לעצור מיידית את העקירה הכפויה של תושבים פלסטינים בשייח ג’ראח בפרט ובירושלים המזרחית בכלל. אמנסטי אינטרנשיונל קוראת לכל הצדדים לכבד את החוק הבינלאומי ההומניטרי ולנקוט את כל הצעדים האפשריים כדי להימנע מפגיעה באזרחים.

 1 מאז כתיבת ההודעה נפגעו עוד רבים באזור ירושלים ובזירות אחרות בכל רחבי ישראל והשטחים הכבושים. 

 2 מאז כתיבת ההודעה מתקפת הרקטות התרחבה ופגעה משמעותית באוכלוסיה האזרחית בישראל, והמתקפות הישראליות בעזה גרמו לנפגעים והרוגים נוספים.

“העדויות שאספו צוותי אמנסטי אינטרנשיונל מגלים דפוס מצמרר שבו הכוחות הישראליים משתמשים באופן תוקפני ומופקר בכוח נגד מפגינים פלסטינים בלתי אלימים בימים האחרונים. כמה מהנפגעים באלימות בירושלים המזרחית הם עוברי אורח או מתפללים שהשתתפו בתפילות רמדאן”, אמר סאלח חיג’זי, סגן מנהל המזרח התיכון וצפון אפריקה באמנסטי אינטרנשיונל. 

“סבב האלימות הנוכחי מביא לכדי מיקוד חד את הקמפיין הישראלי המתמשך להרחבת ההתנחלויות הישראליות הבלתי חוקיות ולהגברת קצב העקירה הכפויה של תושבים פלסטינים, כגון אלו שבשייח ג’ראח, כדי לפנות מקום למתנחלים ישראלים. העקירות הכפויות הללו הן חלק מדפוס מתמשך בשייח ג’ראח ומהוות הפרה בוטה של החוק הבינלאומי ועשויות להוות פשע מלחמה”. 

עדי ראייה – וכן סרטונים ותמונות שצילמו חוקרי אמנסטי בשטח בירושלים המזרחית – העידו כיצד הכוחות הישראליים שבו והשתמשו, שוב ושוב, בכוח בלתי מידתי ובלתי חוקי כדי לפזר את המפגינים במהלך פשיטות אלימות על מסגד אל אקצא, ותקפו ללא התגרות מפגינים בלתי אלימים בשייח ג’ראח. 

מתחילת רמדאן ב-13 באפריל המתיחות עלתה בעקביות בשעה שפלסטינים הפגינו נגד המגבלות הישראליות שחסמו באופן חלקי את הגישה לשער שכם, שער כניסה ראשי לעיר העתיקה בירושלים. ב-26 באפריל הרשויות בישראל הסירו את החסימות בתגובה להתמשכות ההפגנות. רמות הזעם אף גאו בעקבות התוכניות המתממשות לעקירה כפויה של ארבע משפחות פלסטיניות משייח ג’ראח, כדי לפנות מקום למתנחלים ישראלים. 

שימוש בלתי-חוקי בכוח

המתח הגיע לנקודת רתיחה ב-7 במאי, כאשר יותר מ-170 פלסטינים נפצעו בהסתערות הכוחות הישראליים על מתחם מסגד אל אקצא. הכוחות פיזרו את המתפללים יחד עם המפגינים וירו קליעים מצופי גומי בקוטר 40 מ”מ ורימוני הלם לתוך ההמון שנאסף שם לתפילות יום השישי האחרון של הרמדאן.   

 עיתונאי פלסטיני שנכח בזירה תיאר כיצד הכוחות הישראליים התפרצו באלימות תוך ירי קליעים מצופי גומי וגז מדמיע. הוא תיאר גם כיצד הם הסתערו על המרפאה במסגד והיכו מפגינים. כך סיפר לאמנסטי אינטרנשיונל: “סיקרתי אירועים שהתרחשו בירושלים ב-10 השנים האחרונות… ומעולם לא פחדתי כל כך.  כולם היו מטרות, אני רוצה לומר שהירי היה אקראי, אבל זה יהיה שקר. הם ידעו בדיוק על מי ולאן הם מכוונים את הקליעים והרימונים שלהם. ברוב המקרים, הפגיעות כוונו לפלג הגוף העליון (עיניים, פנים וחזה)”.

העיתונאי הפלסטיני נורה בגבו בקליע מצופה גומי בזמן שהחזיק בידיו את המצלמה שלו וניסה לעזוב את האזור. 

בתגובה, מפגינים באל אקצא זרקו אבנים והציתו שריפות, בזמן שכוחות ישראלים רכובים על סוסים השתמשו בציוד לפיזור הפגנות וברימוני הלם כדי להדוף אותם.

ב-10 במאי נפצעו יותר מ-300 מפגינים פלסטינים כאשר הכוחות הישראליים הסתערו על מתחם אל-אקצא בפעם השנייה בימים האחרונים. דובר הסהר האדום אמר לאמנסטי אינטרנשיונל שהאלימות הובילה לאשפוז של לפחות 250 פלסטינים, כשבעה מהם במצב אנוש.

עד ראייה אחד אמר שכוחות ישראליים החלו לשבור חלונות ולירות גז מדמיע ורימוני הלם, בעוד שאנשים רבים שהיו בתוך המסגד נאבקו כדי לנשום.

עד נוסף בזירה אמר שכוחות ישראליים החלו לירות גז מדמיע מגגות הבתים לפני שכוחות נוספים הסתערו על כיכר אל-חראם משער המוגרבים. “הם המשיכו לדחוף אנשים לתוך המסגד, נעלו [את הדלתות] עם שרשראות מתכת… ואז שברו חלון כדי לזרוק גז מדמיע על אנשים שהיו כלואים באוויר המורעל ללא סיוע רפואי… וכדי להחמיר את המצב עוד יותר, הם החלו לירות קליעים מצופי גומי על המתפללים שהיו בפנים”, סיפר עד הראייה.

הוא גם דיווח שראה כיצד כוחות ישראליים מכים עוברי אורח ועוצרים מכוניות שעסקו בפינוי הפצועים כדי לצלם את הפצועים לפני ששחררו אותם. הוא עצמו נורה בחזה בקליע מצופה גומי בזמן שניגש לחובש בזירה שנפצע. 

שייח ג’ראח

במהלך השבוע האחרון3, פלסטינים בשכונת שייח ג’ראח ערכו הפגנות ליליות בתגובה לאיום מיידי של פינוי בכוח.  אמנסטי אינטרנשיונל תיעדה מעצרים שרירותיים של מפגינים בלתי אלימים, שימוש מופרז בכוח, שימוש שרירותי ברימוני הלם והתזה שרירותית מתותחי מים סרוחים (“בואש”) על המפגינים והבתים בשייח ג’ראח.   

ארבע משפחות פלסטיניות בשכונה נמצאות תחת איום מיידי של עקירה כפויה לאחר שבית המשפט העליון בירושלים דחה את ערעורם נגד צו הפינוי. “נחלת שמעון אינטרנשיונל”, חברת התנחלויות, הגישה תביעות להחרמת בתים של עשרות משפחות בשייח ג’ראח תוך שימוש בחוקים מפלים מטבעם, כגון חוק הסדרי המשפט והמִנהל משנת 1970 וחוק נכסי נפקדים משנת 1950, זאת על מנת להפקיע קרקעות או רכוש פלסטיני ולהעבירו לקבוצות מתנחלים. העברה כפויה של אוכלוסייה כבושה אסורה על פי החוק ההומניטרי הבינלאומי ומהווה פשע מלחמה על פי אמנת רומא של בית הדין הפלילי הבינלאומי.

חוקרים של אמנסטי אינטרנשיונל היו עדים למתקפה ללא כל התגרות מצד הכוחות הישראליים נגד קבוצה של מפגינים בלתי אלימים בשייח ג’ראח ב-9 במאי. הכוחות הישראליים הגיעו זמן קצר לפני ארוחת “איפטאר”, ארוחת הערב לשבירת צום הרמדאן. לאחר הארוחה, עשרות מפגינים בלתי אלימים יצרו מעגל והחלו לשיר נגד הכוונה המיידית לפנות משפחות פלסטיניות מבתיהן. המפגינים היו במרחק של לפחות 10 מטרים מהכוחות הישראליים שהוצבו ליד בית המתנחלים הישראלים. זמן קצר לאחר מכן פתחו הכוחות הישראלים במתקפה מתואמת כדי לפזר את קהל המפגינים הפלסטינים. כוחות ישראלים רכובים סוסים החלו לשעוט לעבר הקהל. אדם אחד שצלע בכאב סיפר שנרמס על ידי סוסי המשטרה כשניסה לברוח מהאזור. תושבים נדחפו לתוך קירות בתיהם וחמישה גברים נעצרו באופן שרירותי.

 3 נכון למועד פרסום ההודעה

כוחות ישראלים החלו לדחוף את חברי הקבוצה ולהכותם – כולל חוקר אמנסטי הצופה בהפגנה. בסביבות השעה 22:00 הובאו תותחי המים ורימוני ההלם, והכוחות החלו לירות על מפגינים באופן שרירותי.

אוסמה דוויק נעצר במהלך הפגנה לילית בשייח ג’ראח ב-6 במאי, כאשר משטרת ישראל הסתערה בפתאומיות על קבוצת המפגינים, ועיכבה אותו מיד. בתחנת המשטרה הוא ראה כיצד שוטרי משטרת ישראל בועטים ומכים באלות ארבעה פלסטינים שנעצרו במהלך העימותים בשער שכם ומחאות שייח ג’ראח. שבעה אנשים אחרים נעצרו בשייח ג’ראח באותו לילה.

גיל המרשלג, פעיל ישראלי שהפגין נגד העקירה הכפויה משייח ג’ראח ב-7 במאי, נדחף ונבעט על ידי כוחות ישראליים שזרקו רימוני הלם על מפגינים בלתי אלימים ממרחק של פחות מ-10 מטרים.

באותו היום, גבר פלסטיני בגיל העמידה נותר עם חבלה קשה ברגלו לאחר שהכוחות הישראליים זרקו רימון הלם שפגע בירכו. צלם בזירה תיאר גם כן כיצד כוחות ישראליים, כולל שוטרים רכובים על סוסים, הסתערו על קהל שעסק בשירה, לאחר שאחד המפגינים זרק עליהם בקבוק מים מפלסטיק.

“חוקרי אמנסטי אינטרנשיונל היו עדים להתנהגות מגונה מצד הכוחות הישראליים בשייח ג’ראח, כולל מתקפות על מפגינים בלתי אלימים ללא כל התגרות מצד האחרונים, שנכחו במקום כדי לעמוד על זכויותיהם וקראו לכבד את החוק הבינלאומי. במקום להוסיף להפר את זכויותיהם של תושבי שייח ג’ראח ופעילי הסולידריות, על הרשויות הישראליות לבטל מיידית את הפינוי הכפוי המתוכנן”, אמר סאלח חיג’זי. 

אמנסטי אינטרנשיונל קוראת לקהילה הבינלאומית להביא את מדינת ישראל לשאת באחריות להפרות השיטתיות של החוק הבינלאומי.

“אסור להרשות לישראל להמשיך בקמפיין האלים שלה נגד הפלסטינים שמנסים רק להגן על זכותם להתקיים ולמחות נגד עקירתם מבתיהם. ביטויי דאגה נוכח ההתעלמות המוחלטת של ישראל מהחוק הבינלאומי כבר לא מספיקים. נדרשים גינויים ברורים וחזקים של ההפרות הבוטות, כולל העקירה הכפויה, הרחבת יישובים בלתי-חוקיים ודיכוי אכזרי של אנשים המפגינים נגד הפרות חמורות מסוג זה”, אמר היג’זי.

“בטווח המיידי אנו קוראים לכינוס ישיבה פתוחה של מועצת הביטחון של האו”ם ולתדרוך של המדינות החברות ע”י המתאם המיוחד של תהליך השלום במזרח התיכון.”

נביל אל-כורד, אחד התושבים המאוים בעקירה כפויה מביתו בשייח ג’ראח, אמר לאמנסטי אינטרנשיונל: “תושבי שייח ג’ראח שולחים מסר לכל העולם, כולל הקונגרס האמריקאי, הפרלמנט הבריטי, הפרלמנט הצרפתי, הפרלמנט האירופי, בית המשפט הפלילי הבינלאומי, והוא שמה שקורה לנו פה הוא פשע מלחמה. זהו לא רק פינוי, אלא פשע מלחמה של ממש. זכרו זאת. אינני יודע מדוע כל העולם צופה במה שקורה ואינו עושה דבר נגד פעולותיה של ישראל. הגיע הזמן שיפסיקו לפנק את מדינת ישראל.”