אמנסטי: פיפ”א חייבת לפעול לעצירת הפרות זכויות האדם של הפועלים בקטאר לפני תחילת משחקי ההעפלה למונדיאל

לפני פתיחת משחקי ההעפלה למונדיאל 2022 שצפוי להתקיים בקטאר, אמנסטי אינטרנשיונל קוראת לפיפ”א למנף את יחסיה עם הרשויות הקטאריות על מנת לסייע לעצור את ניצולם לרעה של מהגרי העבודה במדינה. במכתב לנשיא פיפ”א ג’יאני אינפנטינו, קראה אמנסטי לפיפ”א למלא את מחוייבויותיה על מנת למנוע, להקל ולהביא לפיצוי של סיכונים ופגיעות בזכויות האדם הקשורים בטורניר ו”להשתמש במלוא השפעתה” על מנת להפציר בקטאר להשלים את תוכניות הרפורמות בשוק התעסוקה שלה לפני שמשחקי גביע העולם יתחילו. 

אמנסטי מדגישה כי קטאר ביצעה מספר רפורמות חיוביות בשנים האחרונות, חלקן בתגובה לביקורת הגוברת לאחר שזכתה באירוח המונדיאל, אבל הרפורמות הללו לעיתים קרובות מדי אינן מיושמות כראוי ואלפי מהגרי עבודה עדיין מנוצלים וסובלים מהתעללויות. באחרונה פרסמה מועצת השורא של קטאר, המשמשת כגוף מייעץ במדינה, סדרת המלצות שאם יתקבלו על ידי ממשלת קטאר – יבטלו  חלק גדול מההתקדמות שהביאו הרפורמות, לרבות יישום מחדש של המגבלות על יכולתם של עובדים במדינה להחליף עבודות ולצאת את המדינה. 

“בלתי ניתן היה לקיים את המונדיאל הזה בלי מהגרי העבודה, המהווים 95% מכוח העבודה בקטאר. מאצטדיונים וכבישים ועד תחומי האירוח והאבטחה, הטורניר כולו תלוי בעבודתם הקשה של גברים ונשים שנסעו אלפי קילומטרים כדי לפרנס את משפחותיהם. אבל פעמים רבות מדי, הפועלים הללו עדיין מגלים שזמנם בקטאר מוגדר על ידי ההתעללות והניצול שהם חווים”, אמר סטיבן קוקברן, ראש תחום זכויות כלכליות וחברתיות באמנסטי אינטרנשיונל. 

“בתור הגוף המארגן של המונדיאל, פיפ”א היא האחראית תחת הכללים הבינלאומיים להתמודדות עם הסכנות לזכויות האדם שעולות מהטורניר. הדבר כולל את הסיכונים לפועלים בתעשיית האירוח והמלונאות וכן התחבורה, שהתרחבו באופן מסיבי על מנת להכיל את המשחקים בקטאר. משחקי ההעפלה שמתחילים השבוע הם תזכורת לכך שחלון ההזדמנויות של פיפ”א להשפיע נסגר – ועליה לפעול עכשיו כדי להבטיח שמשחקי גביע העולם 2022 יתקיימו בטורניר שאפשר להתגאות בו, שלא יוכתם בהפרות זכויות אדם”, הוסיף.