אמנסטי: הכנסת הוכיחה הלילה שעוד ניתן למנוע לפני הבחירות הידרדרות של אלפים למצוקת עוני, אין להמתין עד אחרי הבחירות

  • צעד החירום שננקט הלילה, למרות חשיבותו, לא התמקד בעצמאים שנקלעו למצוקה
  • בעוד שצעדי סיוע לעצמאים הם חשובים, יש לסייע בדחיפות לאלו מהם שלא יכולים לחכות עד לבחירות

הלילה הכנסת הוכיחה שלא מאוחר מדי ועדיין אפשר למנוע את הידרדרות של אלפי עצמאים למצוקת עוני באמצעות שינוי פשוט וטכני – מה שלא יהיה אפשרי אחרי הבחירות במשך הרבה מאוד זמן. 

הכנסת העבירה הבוקר בקריאה שניה ושלישית את הצעת שר האוצר כ”ץ לקבוע את המענקים לעצמאים לפי השנה שבה הכנסות העסק היו גבוהות יותר ולא לפי ההכנסות בשנת 2019 בלבד. אמנסטי ישראל מברכת על כל צעד שהאוצר עושה למען סיוע לעצמאים, שחלקם עשויים להימנות על גל המצוקה הנוכחי, אך בזמן שהשר כ”ץ קידם סיוע לכלל העצמאים, כולל אלו שלא בהכרח הידרדרו למצוקה, לפחות שתי קבוצות של עצמאים ממשיכות להידרדר מדי יום למצוקה קשה ולא מקבלות מענה – לא במסגרת תכניות הסיוע הקיימות ולא במסגרת צעדי החירום הנוכחיים. 

קבוצת העצמאים שהם גם שכירים עדיין סובלת מקיזוז של מענק ההוצאות הקבועות לעצמאים מדמי האבטלה שמגיעים להם בתור שכירים לשעבר. מצוקתה של קבוצת העצמאים שאמנם לא הפסידו מספיק בשביל  להגיע לרף הזכאות לסיוע, אך מלכתחילה הכנסתם הייתה יחסית נמוכה, עדיין הולכת ומחריפה בעת שהכנסתם צוללת אל מתחת לשכר המינימום. המהלך שעבר הבוקר בכנסת מוכיח שאם יש רצון, ניתן לפעול גם בדקה ה-90. אנו קוראות לשר כ”ץ לקדם באותה הבהילות גם את הפתרונות לעצמאים שעדיין נמצאים במצוקה אמיתית וקשה.