אמנסטי: מחקר חדש מאמת את הדיווחים במיאנמר על שימוש נרחב בנשק קטלני בידי כוחות צבאיים שהיו מעורבים בפשעי מלחמה ב”מסע הרג” לדיכוי ההפגנות במדינה

אזהרה: להודעה מצורף סרטון הסבר על המחקר והוא כולל מראות קשים במיוחד, כולל פצעי ירי, דם, ירי ישיר לעבר קהל ואנשים שככל הנראה נהרגו זמן קצר לפני הצילום. כמו כן בסרטון נשמעים קולות ירי ופיצוצים, שעשויים להיות קשים במיוחד לחלק מהצופים.

בעקבות ההשתלטות המחודשת של החונטה הצבאית על כל זרועות השלטון של מיאנמר ב-1 בפברואר, במה שכונה בעולם כהפיכה צבאית – אזרחי מיאנמר יצאו לרחובות להפגנות ענק – רובן המוחלט ללא אלימות מצד המפגינים, אך הן זכו לתגובה אלימה במיוחד וקטלנית מצד השלטונות הצבאיים. 

ניתוח של יותר מ-50 סרטונים מדגים את ההרג השיטתי והמתוכנן מראש של מפגינים בלתי אלימים ועוברי אורח במיאנמר, באמצעות פרישה נרחבת של נשק קטלני שמיועד לשדות קרב ולא למשימות שיטור. בסרטונים נראים חיילים ביחידות שהיו מעורבות במעשי זוועה, פשעי מלחמה ואולי אף פשעים נגד האנושות כלפי מיעוטים אתניים במיאנמר, כעת פועלים בערים והסרטונים כוללים עדויות להוצאות להורג ללא משפט וירי על מנת להרוג בהוראת המפקדים.

מעבדת ניתוח הראיות במצבי חירום ומשבר של אמנסטי אינטרנשיונל אימתה את האותנטיות של הסרטונים ולפי הניתוח שקיימה ניתן לאשר שנראה שהכוחות הצבאיים מיישמים אסטרטגיה שיטתית שתוכננה מראש, לרבות הסלמה בשימוש בנשק קטלני. רבים ממקרי המוות שתועדו מהווים הוצאה להורג ללא משפט, שהיא פשע מלחמה. כל הסרטונים צולמו בין 28 בפברואר ל-8 במרץ 2021 על ידי אזרחים וגורמי תקשורת מקומית בערים שונות, בהן דאוויי, מנדליי, מאוולמיינה, מונייווה, מאייק, מייטקיינה ויאנגון. 

לפי לשכת הדווח המיוחד של האו”ם לנושא מצב זכויות האדם במיאנמר, מניין ההרוגים בהפגנות במיאנמר עומד, נכון ל-4 במרץ, על לפחות 61 הרוגים. ההערכה הרשמית הזו היא ככל הנראה הערכת חסר ואינה כוללת את הימים האחרונים. 

אף על פי שכיום לא ידוע על סחר ביטחוני בין ישראל למיאנמר, צבא מיאנמר התרברב רבות בעבר ברכישת נשק וציוד ביטחוני מישראל, וכן שגריר מיאנמר בישראל הודה ב-2017 כי בתקופת כהונתו עוד התקיימו יחסים ביטחוניים בין המדינות – אחרי שכבר פורסמו מעשי הזוועה שם. כמו כן, צוות אמנסטי ישראל חשף שבכירים בצבא של מיאנמר ביקרו בתערוכות ביטחוניות בישראל למטרות רכש אף אחרי שישראל הכריזה על עצירת הסחר הביטחוני עם מיאנמר. כמה שנים קודם לכן – טרם ההכרזה הישראלית על עצירת הסחר – נפגשו ראשי הצבא של מיאנמר, ואף לחצו את ידיהם, של נשיא המדינה רובי ריבלין ועם הרמטכ”ל דאז גדי אייזנקוט.