אמנסטי פותחת בקמפיין ציבורי מול שר האוצר כ”ץ: הפסק לקבור את הסיוע לעצמאים במצוקה; הם לא יכולים לחכות לממשלה חדשה

אמנסטי אינטרנשיונל ישראל, שפועלת למען סיוע ראוי ודחוף לעצמאים במצוקה, קוראת לשר האוצר ישראל כ”ץ לשוב לפעול באופן רציני ומשמעותי למען הסיוע הספציפי הזה, ולקדמו בדחיפות באפיקים המקובלים שהשר כ”ץ מכיר היטב ומעביר בהם צעדי מדיניות חשובים וחיוניים, בהסכמת הגורמים המקצועיים והפוליטיים, חרף תקופת הבחירות. עניי הקורונה החדשים – רובם עצמאים במצוקה חריפה – לא יכולים לחכות לממשלה החדשה, הם זקוקים לסיוע אתמול. 

בעקבות החשיפות האחרונות בעניין גרירת הרגליים של השר בנושא, אמנסטי ישראל פתחה יחד עם שורת ידוענים, בהן השחקניות נעמי לבוב ומורן רוזנבלט, הסטנדאפיסטית אופיר סגרסקי, ובשיתוף פעולה עם המאיירת נועה כ”ץ, בקמפיין ציבורי בנידון תחת הסלוגן “אם סוגרים – לא מפקירים”. בעקבות הדיווחים לפיהם השר כ”ץ כלל לא שלח תוכנית מסודרת לגורמי הייעוץ המשפטי – שבהם הוא תולה את עיכוב התוכנית – אמנסטי ישראל קוראת לשר כ”ץ לחדול מההתנהלות המסוכנת הזו שעלולה לקבור את הסיוע לעצמאים ולהימנע מכריכת הסיוע הדחוף בתוכנית כלכלית נרחבת ומקיפה שספק אם ניתן להעביר כעת. 

ד”ר יריב מוהר, מנהל מחלקת התוכניות באמנסטי אינטרנשיונל ישראל אמר בתגובה לחשיפות האחרונות בעניין פועלו של שר האוצר ישראל כ”ץ ביחס לסיוע לעצמאים:

“המשק נפתח אבל עניי הקורונה החדשים נותרו מאחור: לעשרות אלפי עצמאים שנקלעו למצוקה פתיחת המשק לרוב לא מבשרת את סוף הסרט הרע; הסיוע להם לא פחות נדרש כי ‘הכל נפתח’. ומה עושה הממשלה? השר כ”ץ מראה לאחרונה נכונות חיובית לסייע לעצמאים במצוקה, אבל עושה זאת רק באופן חלקי מאוד ובמקביל מחבל במהלך שהוא בעצמו מבקש לקדם. התנהלותו מעלה סימני שאלה רבים: את סעיף הסיוע לעצמאים במצוקה הוא לא מקדם עצמאית אלא מכפיף לתוכנית רחבה ושנויה במחלוקת שמראש ניתן היה לצפות שתיתקע, כפי שאכן קרה. גם טענתו כאילו הוא מבקש לאשר את התוכנית בהקדם מול גורמי הייעוץ המשפטי לא עומדת בקנה אחד עם העובדות: לפי דיווחים בתקשורת והצהרות היועמ”ש, החומרים הגיעו ליועמ”ש בעיכוב רב, רק אחרי פנייה שלו לכ”ץ, והחומרים שכן הגיעו לבסוף הם קטעי מצגות ולא התוכנית השלמה. כך, היועמ”ש לא יכול לבחון ולאשר את התוכנית; כך לא מקדמים ברצינות סיוע לעצמאים במצוקה”. 

אמנסטי אינטרנשיונל ישראל רואה במצוקת העצמאים, הנובעת מכשלים במדיניות הסיוע, הפרה של זכויותיהם הכלכליות והחברתיות, ופנתה בנידון לשר כ”ץ פעמים רבות, בין היתר בקריאה לקדם סיוע דחוף במנותק מהתוכנית הכלכלית הרחבה והתקועה. השר כ”ץ בוחר באופן שאינו ברור לנו להתעלם מקריאותינו. לפי דו”ח העוני של הביטוח הלאומי העצמאים הם הנפגעים העיקריים של המשבר הכלכלי, מצבם של העצמאים שנקלעו למצוקה חמור ומדרדר מדי יום, ולכן הם לא יכולים לחכות לממשלה החדשה, הם זקוקים לסיוע אתמול. אמנסטי קוראת לכל הנוגעים בדבר לתעדף סיוע על פני התנגחויות ומאבקי כוחות, כפי שעשו בצעדים חיוניים אחרים בעת הזו.