המאבק שלנו למען סיוע הוגן לעצמאים במצוקה נמשך בכל הכוח

החקיקה שקודמה לאחרונה ושיפרה את הסיוע לעצמאים היא בכיוון הנכון אך עדיין הותירה עצמאים רבים מאחור, חשופים למצוקה. אם לא ניאבק – מצבם ימשיך להחמיר. בימים אלו אנחנו מרכזים מאמצים מול מקבלי החלטות (ח”כים, שרים, ארגוני עצמאים וגורמים נוספים) – כדי שאף עצמאי לא יישאר מאחור בגלל כשלים במדיניות הסיוע הממשלתית.

בינתיים, אנחנו רוצים לעדכן אתכם איפה דברים עומדים.

לאורך הזמן, על רקע לחץ ציבורי מתמשך שאנחנו שותפים לו, מדיניות הסיוע לעצמאים עוברת שיפורים. אבל, למרות שחלק ממקבלי ההחלטות טוענים שהבעיות נפתרו, הפתרון לא מספק – עדיין יש עשרות אלפי עצמאיות ועצמאים שמדיניות הסיוע מדלגת מעליהם – ובכך אנחנו רואים הפרה של זכויותיהם החברתיות והכלכליות. בדיון בוועדת הכספים של הכנסת בו נדון התיקון לחוק הסיוע לעצמאים לפני כשבוע וחצי התקבל תיקון טוב, אך חלקי, שמתייחס לקבוצת העצמאים שעובדת על בסיס פרויקטים – כך שלמצוקה שלהם ניתן מענה סביר.

מאז אנחנו מתמקדות בקידום סיוע ראוי לשתי הקבוצות שנזנחו ולא קיבלו מענה:

  1. עצמאים-שכירים: תיקון המדיניות לפיה עצמאי-שכיר שאיבד את עבודתו עלול להיקלע למצוקה משום שמדמי האבטלה שלו יקזזו את מה שהרוויח כעצמאי, כולל חלק מדמי הסיוע (מענק הוצאות קבועות). במסגרת קידום הנושא, פנינו למנכ”ל המוסד לביטוח לאומי ודרשנו ממנו להתייחס למצב ולתקנו. בנוסף, אנחנו עובדים בשיתוף פעולה עם מספר חברי כנסת והתארגנויות של עצמאים שנפגעו במשבר הקורונה.
  2. עצמאים ש”לא נפלו מספיק” – העצמאים שהכנסתם אמנם נשחקה מספיק כדי להביא אותם למצוקה, אבל לא מספיק בשביל להביא אותם לרף הזכאות לסיוע. אנחנו דורשים מהממשלה לאמץ רף דיפרנציאלי של זכאות לסיוע, על מנת שעצמאים שהכנסתם נמוכה לא יקלעו למצוקה. התיקון יאפשר גם לעצמאיות ועצמאים שאיבדו פחות מ- 25% מהכנסתם לקבל סיוע, במידה והכנסתם הנוכחית ירדה מתחת לשכר המחיה בכבוד. לאור מצב הכנסת, אנחנו בוחנים דרכים עוקפות-חקיקה לקידום הסוגייה. אנחנו בקשר עם מספר גורמים, ח”כים ומפלגות, במטרה לקדם הקמת קרן סיוע מיוחדת לאותם עצמאים חלשים שאמנם הפסידו מעט אך מרוויחים מתחת לשכר המחיה בכבוד בעקבות ההפסד.

זכויות חברתיות וכלכליות הן זכויות אדם – ואנחנו צריכים אתכם איתנו במאבק לשמירה עליהן. בקרוב נעדכן איך אתם ואתן תוכלו לסייע לעשרות אלפי עצמאים במצוקה לקבל את ה”חמצן” שהם כל כך זקוקים לו.