אמנסטי: ההנפקה הראשונית של AIRBNB “נגועה” בשל הסתרתה את פרסום האטרקציות בהתנחלויות הבלתי חוקיות

אמנסטי אינטרנשיונל מצביעה על אי שקיפות במסמכי ההנפקה של Airbnb בכל הנוגע לפעילותה בהתנחלויות; הדבר עלול להוות גורם סיכון, אך אינו מוזכר ולכן רבים עלולים להחזיק באופן עקיף בהשקעות ב-Airbnb, דרך קרנות השקעה או פנסיה, מבלי להבין את מלוא ההשלכות של הדבר; האחריות לגילוי הנאות הזה נופלת גם על הבנקים הגדולים שמשמשים חתמים של ההנפקה הזו

בעוד חברת Airbnb נערכת להנפקה הראשונית שלה, ששוויה מוערך בכמה מיליארדי דולרים, על החברה למשוך את הרשומות של נכסים להשכרה שנבנו באופן בלתי חוקי בשטחים הפלסטיניים הכבושים. כך הודיעה אמנסטי אינטרנשיונל. 

חברת התיירות המקוונת, שבסיסה בסן פרנסיסקו, מציגה בימים אלה כ-200 רשומות של נכסים להשכרה בהתנחלויות הישראליות הבלתי חוקיות, שבלב ההפרה השיטתית של זכויות האדם של הפלסטינים על ידי ישראל. לפני כשנתיים Airbnb הודיעה כי תסיר את הרשומות שבשטחים, אך חזרה בה מן ההחלטה. 

בתגובה לדיווחים כי בכוונתה של Airbnb להפוך לחברה ציבורית רשומה אחרי שמילאה את מסמכי ההנפקה הראשונית בארצות הברית, אמר סאלח חיג’אזי, סגן מנהל אזור המזרח התיכון וצפון אמריקה באמנסטי אינטרנשיונל: 

“ההתנחלויות הללו מהוות פשע מלחמה תחת החוק הבינלאומי. Airbnb צריכה לעשות צדק עם משקיעיה העתידיים ולעצור את רווחיה מההתנחלויות הבלתי חוקיות שנבנו על אדמה פלסטינית שנגנבה, בשטחים הפלסטיניים הכבושים. באופן מביש, Airbnb, קידמה והרוויחה ממצב שהוא חלק מהגורמים השורשיים של הפרות שיטתיות של זכויות האדם של מיליוני פלסטינים מדי יום”. 

חוסר שקיפות במסמכי ההנפקה הראשונית

מוקדם יותר השנה Airbnb נכללה ברשימה של יותר מ-100 גופים וחברות ברחבי העולם שעל פי האו”ם קיימו פעילות עסקית הקושרת אותם למפעל ההתנחלויות הישראליות הבלתי חוקיות בשטחים הפלסטיניים הכבושים. 

עם זאת, במסמכי ההרשמה שהגישה Airbnb לרשויות בארצות הברית לקראת ההנפקה הראשונית, החברה אינה מציינת כל פעילות בהתנחלויות הישראליות או את העובדה שהחברה מופיעה ברשימה המדוברת של האו”ם. המידע הזה נעדר מסעיף “גורמי סיכון” במסמכים, שאמור ליידע את מחזיקי המניות בחברה על סיכונים לפגיעה בחברה במובן החוקי, במוניטין של החברה או באופנים אחרים.

המניה של Airbnb צפויה להירכש על ידי קרנות השקעה וקרנות פנסיה בכל רחבי העולם, מה שעשוי לגרום למצב שבו מספר גדול מאוד של בני אדם יחזיקו באופן עקיף בהשקעות ב-Airbnb מבלי להבין את מלוא ההשלכות של הדבר. 

הבנקים הבינלאומיים הגדולים שמשמשים חתמים של Airbnb בהנפקה, לרבות גולדמן סאקס, בארקליז קפיטל ומורגן סטנלי, אחראים גם הם להבטיח שהגילוי הנאות בפני מחזיקי המניות יהיה מדויק. 

“אף חברה אינה אמורה להיות שותפה להפרות זכויות אדם, ועד ש-Airbnb תסיים את מערכת היחסים העסקית שלה עם ההתנחלויות, היא תהיה נגועה באופן עמוק ביותר”, סיכם סאלח חיג’אזי.