אמנסטי: חברת “מודרנה” מוכרחה לעמוד בהתחייבותה לשתף את הטכנולוגיה שתבטיח שהחיסון פורץ הדרך לא יהיה זמין אך ורק למדינות העשירות

בתגובה להודעת חברת הביוטק “מודרנה” שהחיסון החדש מתוצרתה נמצא יעיל נגד קוביד-19 ב-94.5% מהמקרים אמר סטיבן קוקברן, ראש התוכנית לצדק כלכלי וחברתי באמנסטי אינטרנשיונל: 

“לאחר שכבר מכרה את רוב המלאי האפשרי של החיסונים לשנת 2021 למדינות העשירות, ‘מודרנה’ חייבת לעמוד בהתחייבותה לאפשר לגורמים אחרים לייצר את החיסון ולספק את המידע והטכנולוגיה שייאפשרו זאת, מרגע שיוכח כי החיסון הוא בטוח ואפקטיבי”. 

“על חברות כמו ‘מודרנה’ ו’פייזר’ חלה האחריות לכבד את זכויות האדם ועליהם למלא תפקיד מוביל בפתרון הגלולבלי של קוביד-19, באמצעות שיתוף והבטחה של מחירים בני השגה. אסור להן לאפשר לממשלות לאגור חיסונים עבור מיעוט פריבילגי”. 

“נוכל לשים סוף למגיפת קורונה רק אם חברות יבטיחו שאלו הזקוקים יותר מכל לחיסונים מצילי חיים לא יישארו מאחור. זה הזמן שחברות מוכרחות לעמוד בהתחייבויותיהן, לגלות אחריות כלפי זכויות האדם ולהבטיח את הגישה הנרחבת ביותר שניתן להמצאותיהן החדשניות”. 

רקע:

עד כה “מודרנה” היא החברה היחידה שהתחייבה שלא לאכוף את זכויות הקניין הרוחני שלה ולאפשר לגורמים אחרים לייצר את החיסון.

לפי “מודרנה”, היא מסוגלת לייצר בין 500 מיליון למיליארד מנות חיסון ב-2021 (שתי מנות לאדם), אבל עד כה חתמה על חוזים אך ורק עם מדינות עשירות שככל הנראה רכשו את רוב האספקה הזו. ארצות הברית כבר שילמה עבור 100 מיליון מנות, עם אופציה לעוד 500 מיליון. קנדה הזמינה 56 מיליון, יפן 50 מיליון והוועד האירופי השלים שיחות מתקדמות עם “מודרנה” על רכישה של עד 160 מיליון מנות. משום שעסקאות כאלו בדרך כלל נישאות וניתנות מאחורי דלתות סגורות, סביר להניח שישנן עסקאות נוספות שנחתמות כעת. 

ההודעה של חברת “מודרנה” באה לאחר הצהרה משותפת של שורת דווחים ודווחיות מיוחדים של האו”ם ב-9 בנובמבר לפיה חברות “חייבות להימנע מגרימת נזק או מקידום השפעות מזיקות על הזכות לחיים והזכות לבריאות באמצעות אכיפת זכויות הקניין הרוחני שלהן ותיעדוף רווחים כלכליים”.

על פי החוק הבינלאומי, על חברות חלה האחריות לכבד את זכויות האדם ובין היתר אסור להן לחבל במאמציהן של מדינות לממש את הזכות לבריאות ובגישה לתרופות.