אמנסטי: טענות על אנטישמיות מטעם גורמים במחלקת המדינה האמריקאית הן חסרות בסיס ומהוות עלבון לתנועת זכויות האדם

מאמנסטי אינטרנשיונל ישראל נמסר בתגובה לדיווחים לפיהם מחלקת המדינה האמריקאית, ביוזמתו של מזכיר המדינה מייק פומפאו, עלולה לקטלג מספר ארגונים בלתי ממשלתיים כאנטישמיים ולקרוא לממשלות ברחבי העולם לעצור את המימון שלהם:

“הטענה השקרית שאמנסטי היא תנועה אנטישמית, מהווה עלבון אישי לנו בסניף הישראלי” אמרה מנכ”לית אמנסטי אינטרנשיונל ישראל, מולי מלקאר. “נחרדנו מהרעיון שניתן להוזיל ולרוקן מתוכן את מושג האנטישמיות, שנועד להצביע על תופעה מסוכנת שכה רבים ורבות מאיתנו וממשפחותינו סבלנו ממנה. השקר המסוכן הזה עוד עלול לתדלק אנטישמים אמיתיים לפעול, תוך רחצה בניקיון כפיהם. בעצם ממשל שסירב לגנות ניאו-נאצים מספר פעמים מבקש לתייג כ”אנטישמית” תנועה שפועלה המוכח מתבסס על תפישה אוניברסלית של זכויות האדם ששורשיה בלקחי השואה וזוועות נוספות. עם כל הכבוד לממשל טראמפ ולמייק פומפאו, הם לא ילמדו אותנו מהי אנטישמיות”. 

באמנסטי ישראל הוסיפו כי אם הצהרה זו תצא, היא תהווה ניסיון אומלל של הממשל האמריקאי להסיח את דעת הקהל האמריקאית והעולמית מהפרות זכויות האדם החמורות שנעשו בהוראתם, ומהגזענות הנוראית המשתוללת בארה”ב בשל אוזלת ידם, גם כלפי יהודים. סגנון מתחמק ועצוב זה, דומה באופן אומלל לסגנון של ממשלות ישראל לטעון באופן מופרך כי כל ביקורת לגיטימית על מדיניות ממשלות ישראל היא מתקפה אנטישמית. נדמה שממשל טראמפ מנסה לאמץ את הסגנון המסוכן הזה וסביר להניח כי מטרת המהלך היא לגלגל הלאה את האשמה על האלימות המתמשכת בארצות הברית, בדומה לגלגול האשמה בישראל ובשטחים הפלסטיניים הכבושים. 

הסחת הדעת הזו נשענת על כרעי תרנגולת והיינו ממליצים לבדוק את איכות המחקר של בסיס הידע לטענות המופרכות הללו. בדיקה פשוטה הייתה מעלה שלא רק הטענות על אנטישמיות הן חסרות בסיס, אלא שאף אחד מהארגונים המוזכרים אינו מקבל תקציב ממשלתי בארצות הברית ולכן הקריאה לפגיעה במימונם – גם היא חלק מהמלחמה של גורמים בממשל טראמפ עם השדים שבראשם. 

בניגוד לפוליטיקאים שזקוקים לשעירים לעזאזל, אנחנו באמנסטי בכל העולם מאמינים שיש לתת לעובדות לדבר בעד עצמן. בעוד הפוליטיקאים מזלזלים בציבור ומבזים את הציבור, ומאמינים שאפשר להסית אותו תוך שימוש ברטוריקה זולה, אנחנו מציעים לציבור הישראלי לסרב למסע ההסתה, שנועד אך ורק להשתיק את מגיני זכויות אדם בישראל ובכל מקום בעולם.

נמשיך לפעול למען זכויות האדם, במיוחד באקלים ציני, קיצוני ובלתי יציב, שנשען בין השאר על “אמיתות אלטרנטיביות”, כולם מעשי ידי השלטון. 

“זוהי מתקפה לא רק על עובדי ותומכי אמנסטי אינטרנשיונל”, הוסיפה מולי מלקאר, “אלא על קהילה ענקית, אמיצה ועקבית של פעילי/ות זכויות אדם ומגיני זכויות אדם, בישראל ובעולם, שמאמינים כי הדין ההומניטרי והגנה על זכויות אדם נוצרו על ידי הקהילה הבינלאומית, בעקבות רצח עם וזוועות מלחמות העולם, ועל הציבור מוטלת החובה להגן על הצו המוסרי ‘לעולם לא עוד'”. 

בוב גודפלאו, ממלא מקום מנכ”ל אמנסטי אינטרנשיונל בארצות הברית, אמר: 

“הטענות של מזכיר המדינה פומפאו הן חסרות בסיס והן בסך הכל עוד ניסיון להשתיק ולהטיל אימה על ארגוני זכויות האדם הבינלאומיים. הממשל מפיץ דיסאינפורמציה ופועל לחתור תחת אלו שפועלים להגן על זכויות האדם. אמנסטי אינטרנשיונל מחוייבת עמוקות למאבק באנטישמיות ובכל צורות השנאה ברחבי העולם, ותוסיף להגן על בני אדם בכל מקום שבו נשללים מהם הצדק, החירות, האמת והכבוד האנושי. אנחנו דוחים נמרצות כל האשמה באנטישמיות”. 

“עבודת זכויות האדם שלנו, כמו תנועת זכויות האדם הרחבה יותר בימינו, קיימת הודות לפעולות הקהילה הבינלאומית לנוכח זוועות השואה. אומות העולם התאחדו ואמרו ‘לעולם לא עוד’. משמעות הדבר היא שלעולם לא יחזרו על עצמן זוועות כגון אלו שהתרחשו בשואה משום שממשלות העולם יכירו מעתה והלאה בכך שלכל בני האדם ישנן זכויות”.

“ההכרזה לכל באי עולם בדבר זכויות האדם, המסמך המייסד של עבודתנו, שלאורו אנו פועלים, נכתב בדיוק בגלל הזוועות שהתרחשו נגד היהודים. ההאשמות הללו הן עלבון לכל מי שמאמין בתנועה למען זכויות האדם”.

“אנו דוגלים בשחרור אסירי מצפון יהודיים, מגנים פעולות טרור נגד קהילות יהודיות, וקוראים לכל הממשלות לגנות ניאו-נאצים וקבוצות שנאה אחרות ברחבי ארה”ב וברחבי העולם. אנו מודאגים מאוד מבלבול אנטישמיות עם ביקורת לגיטימית על מדיניות ממשלת ישראל, אשר לא רק מזיק לסיום ביצוע פשעים חמורים תחת החוק הבינלאומי, אלא גם למאמצים לטפל באנטישמיות ולמגר אותה. האשמות אלה יעודדו מדינות אחרות לטעון טענות חסרות בסיס מעין אלה”.

 “אמנסטי אינטרנשיונל ארה”ב מבקרת ממשלות ומדיניות בהתבסס על חוק זכויות האדם הבינלאומי וסטנדרטים בינלאומיים. לפיכך, אנו מגנים התנחלויות משום שהן בלתי חוקיות וגורמות נזק גדול לפלסטינים. המחקר שלנו מראה באופן עקבי קשר הדוק בין התנחלויות ישראליות והפרות זכויות אדם של פלסטינים בכל תחומי חייהם. תנועת אמנסטי אינטרנשיונל היא עצמאית מכל אידאולוגיה, ממשלה, אמונה או דת. המחקרים והדוחות שלנו אשר עוסקים בהפרות זכויות אדם על ידי ישראל אינן חסרי פרופורציה ביחס למדינות אחרות במזרח התיכון, דוגמת מצרים, סוריה, ערב הסעודית, איחוד האמירויות, עיראק, איראן ובחריין”.

“אנו יודעים שהממשלות במדינות רבות, ביניהן בארה”ב, היו מעדיפות שהפרות זכויות אדם לא ייחשפו. מדאיג לראות את מזכיר המדינה פומפאו מצטרף לרשימת האנשים והממשלות שמשתמשים בהאשמות אודות אנטישמיות על מנת לטאטא הפרות זכויות אדם מתחת לשטיח”.

“כל תהליך שמטרתו שלום הוגן ובר קיימא בין ישראל ומדינה פלסטינית חייב לכלול סיום של הפרות זכויות האדם השיטתיות, פירוק התנחלויות ישראליות בלתי חוקיות, וצדק ושילומים לקורבנות של פשעים תחת החוק הבינלאומי. זה מה שדורשות הנורמות הבינלאומיות, בין אם פומפאו אוהב זאת ובין אם לא”.

רקע והקשר

אמנסטי אינטרנשיונל ארה”ב לא מקבלת כל מימון ממשלתי, לא מממשלת ארה”ב ולא מכל ממשלה אחרת.

אמנסטי אינטרנשיונל ישראל ממשיכה לעבוד במדינה, על אף מכשולים ומתקפות על יכולתה לנהל קמפיינים רבי השפעה. 

קראו עוד 

הכרזת פומפאו על התנחלויות ישראליות מחמירה את הסכנה בה חיים פלסטינים בשטחים הכבושים (18 בנובמבר, 2019).