ממשלת הודו הקפיאה חשבונות הבנק של סניף אמנסטי במדינה – “צעד מזעזע ומביש”

בתגובה להקפאת חשבונות הבנק של אמנסטי אינטרנשיונל הודו על ידי לשכת החקירות והאכיפה הכלכלית של הודו, ג’ולי ורהאר, המזכ”לית בפועל של תנועת אמנסטי אינטרנשיונל העולמית אמרה: 

“זהו צעד מזעזע ומביש של ממשלת הודו, שמכריח אותנו לעצור את עבודת זכויות האדם החיונית של אמנסטי בהודו, לעת עתה. עם זאת, הדבר אינו מסמן את סוף המחוייבות האיתנה שלנו לפעול ולהיאבק למען זכויות האדם בהודו. אנחנו נפעל בנחישות כדי להכריע כיצד אמנסטי תוכל להמשיך למלא את תפקידה בתוך תנועת זכויות האדם בהודו בשנים הקרובות”. 

“תנועת אמנסטי גאה מאוד בעבודה החיונית שביצעו עמיתינו המצויינים בהודו, מבלי שנרתעו מהסיכונים שנחשפו אליהם לרבות קריאותיהם הברורות להטלת האחריות על הרשויות בגין פעולותיהן במהלך המהומות בדלהי, בג’אמו ובקשמיר, ובגין עבודתם למניעת אלימות על רקע מגדרי. לצערנו, העבודה החשובה לעמידה על זכויות הקורבנות נתקלה בדיכוי ביד קשה, שזו הטקטיקה שעמה מתמודדת החברה האזרחית בהודו באופן הולך וגובר בשנים האחרונות – במסגרת פעילותה של הממשלה בהודו להשתקת כל הקולות הביקורתיים ולהשלטת אווירה של פחד”. 

“הצוות של אמנסטי אינטרנשיונל הודו התמודדו בכבוד רב עם קמפיין ההשמצה המאורגן והאכזרי שכלל האשמות מופרכות, פשיטות של גורמי חקירה שונים, הדלפות פוגעניות לתקשורת, והפחדה בלי אף ראיה אמינה מזערית להפרה כלשהי של החוק”.

“זהו יום אומלל, שבו מדינה במעמדה של הודו, מעצמה עולמית עולה וחברה במועצת זכויות האדם של האו”ם, בעלת חוקה שמחוייבת לזכויות האדם ושהתנועה המקומית שבה למען זכויות האדם השפיעה על העולם כולו, מבקשת באופן בוטה כל כך להשתיק את אלו שמחפשים צדק ודורשים אחריותיות. בשעה שרבים מעמיתינו איבדו את מקומות העבודה שלהם השבוע בשל פעילותה של ממשלת הודו, אנחנו נחפש ונמצא דרכים להמשיך ולתמוך בהם בשעה שאנחנו נוסיף לקרוא לממשלה לעצור את הפשיטה המבישה שלה נגד אלו הנאבקים למען זכויות האדם של ההודים”. 

סניף אמנסטי בהודו עצר את כל פעילותו בגלל פעולת התגמול של הממשלה ההודית

ההודעה של ממשלת הודו על ההקפאה המוחלטת של חשבונות הבנק של הסניף ההודי של אמנסטי אינטרנשיונל הגיעה ב-10 בספטמבר, והובילה כעת לעצירת כל הפעילות של הסניף. הארגון נאלץ לשחרר מעבודתו את כל הצוות בהודו ולעצור את כל הקמפיינים הפעילים ואת עבודת המחקר במדינה. זהו רק הצעד האחרון בציד המכשפות המתמשך והבלתי נלאה של ממשלת הודו אשר רודפת אחרי ארגוני זכויות האדם במדינה תוך אישומים כוזבים וחסרי בסיס, ממניעים פוליטיים.

“הפשיטות הבלתי פוסקות על אמנסטי הודו בשנתיים האחרונות והקפאת חשבונות הבנק אינן מקריות. ההטרדה הבלתי פוסקת מצד הסוכנויות הממשלתיות, כולל לשכת החקירות והאכיפה הכלכלית של הודו הן כתוצאה מהקריאה הבלתי מתפשרת שלנו לשקיפות בממשלה, ובאחרונה הדרישה שלנו להטלת האחריות על משטרת דלהי וממשלת הודו להפרות החמורות של זכויות האדם במהומות בדלהי, בג’אמו ובקשמיר. לתנועה שלא עשתה דבר למעט להשמיע קולה נגד עוולות, המתקפה הזו היא שווה להקפאת המחאה”, אמר אווינאש קומאר, מנכ”ל אמנסטי אינטרנשיונל הודו. 

אמנסטי אינטרנשיונל הודו עומדת באופן מלא בכל דרישות החוק המקומי והבינלאומי בהודו. למען עבודתה לזכויות האדם בהודו היא פועלת במודל ברור וייחודי של גיוס כספים באופן מקומי. יותר מארבעה מיליון הודים תמכו בפעילותה של אמנסטי בשמונה השנים האחרונות וכ-100,000 הודים הרימו תרומות. תרומות אלו, באופן ברור, אינן רלוונטיות לחוק לפיקוח על תרומות מחוץ למדינה משנת 2010. 

העובדה היא שהממשלה מנסה כעת לצייר את מודל גיוס הכספים החוקי הזה כהלבנת הון היא עדות לכך שהמסגרת החוקית כולה מופעלת באופן זדוני כשפעילי זכויות אדם או קבוצות מערערות על אופן הפעולה החמור של הממשלה. 

המתקפות על אמנסטי אינטרנשיונל הודו וארגוני זכויות אדם בולטים אחרים במדינה, על פעילים ועל מגיני זכויות אדם, הן רק אחת השלוחות מבין סוגים מגוונים של מדיניות לדיכוי ולפגיעה עמוקה של הממשלה בכל מי שמנסים לעמת את בעלי השררה עם האמת. 

“היחס לארגוני זכויות האדם כאילו היו מיזמים פליליים ולמתנגדי משטר כאילו היו פושעים, בלי אף ראיה אמינה, הוא ניסיון מכוון של לשכת החקירות והאכיפה הכלכלית ושל ממשלת הודו להעצים את אווירת האימה ולפרק מכוחם את הקולות הביקורתיים בהודו. נודף מהפעולות הללו ניחוח של פחד ודיכוי, והן מתעלמות מהמחיר האנושי של הפשיטות הללו במיוחד בזמן מגיפה ומפירות את זכותם הבסיסית של בני האדם לחופש הביטוי, לחופש ההתאספות ולחופש ההתאגדות – שמובטחים בחוקה ההודית ובחוק הבינלאומי. תחת זאת, המעצמה הגלובלית העולה, החברה במועצת זכויות האדם של האו”ם, הודו, חייבת לברך ללא מורא על הקריאות לצדק ולאחריותיות”, הוסיף אווינש קומאר. 

כחלק מתנועה שזכתה בפרס נובל, אמנסטי אינטרנשיונל הודו דורשת מעצמה את הסטנדרטים הגבוהים ביותר לעדויות ולראיות. עבודתנו בהודו, כבכל מקום אחר בעולם, היא לקדם וליישם את זכויות האדם האוניברסליות ולבנות תנועה גלובלית של בני אדם שלוקחים באופן אישי עוולות. אלו אותם ערכים החרותים בחוקה של הודו ונובעים ממסורת הודית עתיקה ועשירה של פלורליזם, סובלנות ומחאה בלתי אלימה. 

לוח הזמנים של המתקפות הממשלתיות על אמנסטי הודו

ב-25 באוקטובר 2018 פשטו אנשי לשכת החקירות והאכיפה הכלכלית של הודו במשך 10 שעות על משרדי אמנסטי, ונעלו את המשרדים בשעה שהיו בהם. רוב המסמכים והמידע שדרשו בזמן הפשיטה כבר היו זמינים ברשות הרבים או שהוגשו לרשויות הממשלתיות הרלוונטיות. החוקרים פשטו גם על ביתו של אחד ממנהלי הסניף.

מיד לאחר הפשיטה הזו חשבונות הבנק של הסניף הוקפאו על ידי לשכת החקירות והאכיפה הכלכלית, וכתוצאה מכך אמנסטי הודו נאלצה לפטר מספר עובדים, מה שהשפיע באופן משמעותי על עבודת הארגון בהודו, לרבות העבודה עם אוכלוסיות מוחלשות. 

אף על פי שהחקירה עוד הייתה בעיצומה, ועוד לפני שנוסחו סעיפי אישום כלשהם, ממשלת הודו פתחה במסע השמצה נגד אמנסטי הודו ברחבי המדינה, והדליפה באופן סלקטיבי מסמכים שהשיגו אנשי לשכת החקירות והאכיפה הכלכלית לכלי תקשורת המזוהים עם השלטון. הדבר הוביל למשפט שדה זדוני בתקשורת. 

בתחילת 2019 מחלקת מס ההכנסה החלה לשלוח מכתבי חקירה ליותר מ-30 תורמים קטנים קבועים. ככל הנראה המחלקה לא מצאה אי סדרים כלשהם, אבל התהליך עצמו השפיע לרעה על גיוס הכספים של אמנסטי הודו. 

ביוני 2019 נשללה מאמנסטי הודו הזכות לקיים מסיבת עיתונאים בסרינגר להשקת הדו”ח השלישי בסדרת דו”חות על השימוש הלקוי והניצול לרעה של החוק לבטיחות הציבור בג’אמו ובקשמיר. הארגון נאלץ להשיק את הדו”ח באופן דיגיטלי בלבד. 

ב-22 באוקטובר 2019 אמנסטי אינטרנשיונל העידה בשימוע בקונגרס האמריקאי לגבי מצב זכויות האדם בדרום אסיה, תוך התמקדות ספציפית בחבלי ג’אמו וקשמיר מאז ההפרה החד צדדית של סעיף 370 בחוקה ההודית. 

ב-15 בנובמבר 2019, שבועיים לאחר העדות הזו, במהלך גל של שמועות על מעצרם הצפוי של בכירי אמנסטי בהודו, הרשויות שוב פשטו על משרדי אמנסטי ועל ביתו של אחד המנהלים שוב, על בסיס דו”ח ראשוני של משרד הפנים לגבי טענות בלתי מבוססות על חשד להפרות של החוק לפיקוח על תרומות זרות. הדו”ח רמז שיש לפתוח בחקירות בגין חוקים אחרים כגון החוק למניעת הלבנות הון. 

ב-13 באפריל 2020, אמנסטי הודו קראה לממשלת חבל אוטר-פרדש לחדול מניסיונות ההפחדה של עיתונאים באמצעות חוקים דכאניים במסגרת המאבק במגיפת קורונה. ב-15 באפריל 2020 היחידה לפשעים מקוונים בתחת משטרת לוקנאו שבאוטר-פרדש דרשה מטוויטר לספק לה מידע לגבי אחד מחשבונות הטוויטר של אמנסטי הודו, שבו משתמש הסניף בנושאים של החוק הבינלאומי ובנושאים חוקתיים ופליליים הודיים הקשורים לזכויות אדם.

ב-5 באוגוסט 2020, ביום השנה לציון ההפרה החד צדדית של סעיף 370 בחוקה ההודית, אמנסטי הודו פרסמה עדכון לגבי מצב זכויות האדם בג’אמו ובקשמיר. ב-28 באוגוסט, ביום לציון חצי שנה למהומות בצפון מזרח דלהי בפברואר 2020 פרסמה אמנסטי הודו תזכיר מחקר לגבי האחריות הפלילית של משטרת דלהי במהומות שהובילו למותם של 53 בני אדם, רובם בני המיעוט המוסלמי. 

שני הפרסומים הללו סיפקו לממשלת הודו תירוץ לפעול שוב להטריד ולאיים על אמנסטי הודו באמצעות סוכנויות החקירה שלה. ב-10 בספטמבר הסניף ההודי של אמנסטי גילה כי כל חשבונות הבנק שלו הוקפאו לחלוטין על ידי יחידת החקירות והאכיפה הכלכלית של ממשלת הודו, מה שהוביל לעצירה מוחלטת של עבודת הסניף.