אמנסטי ישראל: אסור לאשר הידוק הסגר בלי מענה מיידי למצוקות הציבור ושיקום האמון במקבלי ההחלטות, “קו דק מפריד בין צעדי חירום לניצול המשבר לרעה ע”י הממשלה”

“על פי הנתונים שאספנו וניתוחם, המענה למצוקה ההכלכלית-חברתית שניתן מתחילת משבר קורונה היה בלתי הולם עד כדי כך שהמצוקה הזו בישראל הפכה למשבר זכויות אדם לכל דבר ועניין”

תנועת אמנסטי אינטרנשיונל ישראל מתריעה מפני אישור החלטת הממשלה על הידוק הסגר ללא מתן מענה ראוי והולם למצוקות הציבור, תוך עיסוק פומבי מדאיג ביותר בנושאים שנתפשים כזרים לעניין המאבק במגיפה ובסגנון שמחמיר את חוסר האמון הציבורי במנגנוני קבלת ההחלטות. 

“אנו קוראים לממשלה לפרסם תוכנית ברורה שתיתן מענה מיידי למצוקות הציבור לפני אישור הכנסת את ההחלטה על הידוק הסגר. בראש ובראשונה מענה למצוקה הכלכלית”, אמר גיל נוה, דובר אמנסטי אינטרנשיונל ישראל, והוסיף: “על פי הנתונים שאספנו וניתוחם, המענה הכלכלי-חברתי שניתן מתחילת משבר קורונה ועד עכשיו היה בלתי מספק, לא הולם ולא ראוי, עד כדי כך שהמצוקה הכלכלית-חברתית בישראל הפכה למשבר זכויות אדם לכל דבר ועניין. מעבר לסוגייה הכלכלית, ישנן מצוקות חמורות רבות שחייבות לקבל מענה, אותן פירטנו במדריך מדיניות מקוצר לשמירה על זכויות האדם בסגר השני לבלימת התפשטות מגיפת קורונה  בשבוע שעבר.אסור לאשר את התוכניות להידוק הסגר מבלי שמצוקות אלה מקבלות  מענה ברור ומיידי“. 

אמנסטי אינטרנשיונל סבורה כי כל החלטת ממשלה באשר היא בעולם, בכל עת שהיא, חייבת תמיד להבטיח את השמירה על זכויות האדם ככל שניתן. יחד עם זאת, משבר קורונה והשפעותיו הוא מקרה חסר תקדים בעולם. אמנסטי מצאה כי לצד מאמצי המדינות לשמור על בריאות הציבור ולבלום את המגיפה, רבות ממדינות העולם צריכות להבין טוב יותר את החשיבות של זכויות האדם כחלק מהשמירה על בריאות הציבור וכחלק מאסטרטגיית היציאה מהמשבר

“מעבר לכך שעליהן לתת מענה למצוקות הללו, הממשלה והכנסת חייבות להבין שבעת הזו גם לסגנון ולמראית העין יש חשיבות מכרעת , ובעטיין נוצר משבר אמון חסר תקדים במנגנון קבלת ההחלטות בישראל. משבר אמון  שעלול להחמיר את המצב עוד יותר”, הוסיף נוה ואמר: “הדיווחים מתוך הישיבות  והראיונות שמעניקים מקבלי ההחלטות בתקשורת יוצרים את הרושם שההחלטות מתקבלות מטעמים בלתי ענייניים, שלא לומר זרים, תוך התעלמות בעייתית ביותר מהמלצות הגורמים המקצועיים בתחומי מומחיותם השונים. קו דק מפריד בין צעדי חירום הכרחיים לבין ניצול המשבר לרעה על ידי הממשלה, והרושם הציבורי בקהלים רבים הוא שבמקום להתרחק מהקו הזה, מקבלי ההחלטות בוחרים “ללהטט” בו  באופן מסוכן. מקבלי ההחלטות ואנשי הציבור חייבים לסייע בבניית אמון הציבור בצעדים שננקטים לצורך המאבק במגיפה והיציאה האחראית מהסגר. לצערנו הרב, ממשלות רבות מנצלות לרעה את משבר קורונה אף לפגיעה בזכויות האדם בין אם באופן מכוון ובין אם לאו. אסור שזה יהיה הרושם שמקבל הציבור בישראל, קל וחומר – שזה יהיה המצב בפועל”.