קניה: יו”ר אמנסטי אינטרנשיונל נעצרה אתמול – “מתקפה על מגיני זכויות האדם במדינה”

יושבת ראש סניף אמנסטי אינטרנשיונל בקניה, עורכת הדין רנה נ’גמאו, נעצרה אתמול, והופיעה היום בבית המשפט – אך המשטרה לא הגיעה לדיון. מנכ”ל אמנסטי קניה, אירונגו האוטון, אמר: 

“אמנסטי אינטרנשיונל מגנה את המעצר השרירותי של יושבת ראש הסניף הקנייתי שלנו, רנה נ’גמאו. אנחנו מאמינים כי היא סומנה כמטרה למעצר אך ורק בגין היותה מגינת זכויות אדם שנאבקת להגן על אדמות של הציבור. שירותי המשטרה של קניה חייבים לחדול מההטרדה, ההפחדה והמתקפה על נ’גמאו”. 

“הרשויות צריכות להגן על אלו שנאבקים למען זכויותיהם של אחרים, לא לנצל לרעה את מנגנוני הצדק הפלילי נגדם. נ’גמאו הייתה נתונה ללחץ אדיר. היא נעצרה בשל הנהגתה את המאבק של קהילתה, במסגרת התאגדות מאבק תושבי שכונת ג’מהורי 1 בניירובי. פעילי ההתאגדות הפגינו באופן בלתי אלים נגד הפקעה של אדמה ציבורית שיועדה להקמה של מגרש משחקים לילדים. על בסיס תלונה אחת בעניין, 11 שוטרים עצרו את נ’גמאו בביתה אתמול. הבוקר אף נציג של המשטרה לא טרח להתייצב בבית המשפט”. 

“אף אדם לא אמור להיעצר רק משום שיישם באופן בלתי אלים את חופש הביטוי ואת החופש להתאספות, קל וחומר להיעצר ולהיות מובא בפני שופט. אנחנו קוראים לרשויות לבטל את כל האישומים כלפי נ’גמאו ולהפנות את מאמציהן לחקירה ולתביעה של אלו האחראים להפקעת קרקע ציבורית שיועדה לשימוש ציבורי”. 

רקע

רנה נ’גמאו, יושבת ראש הסניף הקנייתי של אמנסטי אינטרנשיונל נעצרה בלילה שבין 14 ל-15 בספטבמבר משום שארגנה את שכניה באזור מגוריה להפגנה בלתי אלימה נגד פרויקט פיתוח פרטי על קרקע ציבורית שנועדה לשמש כמגרש משחקים לילדים. היא גם משמשת כיו”ר התאגדות תושבי שכונת ג’מהורי 1 בניירובי.

היא שוחררה בערבות הלילה ונדרשה להופיע בפני שופט במחוז קיברה שבניירובי. אחרי יותר משעתיים של המתנה בבית המשפט, ולאחר שאף סעיף אישום לא הוצג בפני בית המשפט, היא ניגשה ביוזמתה לתחנת המשטרה בקילימני שבניירובי, כדי להימנע ממעצר נוסף.