ונצואלה: ראיות חדשות סותרות את הגרסה הרשמית בנוגע למותו של הקצין רפאל אקוסטה ארוואלו שהואשם בניסיון הפיכה והועלם על ידי השלטונות

בדו”ח החדש, למות בפני שופט: מעצרו השרירותי, העלמתו, עינויו ומותו של רפאל אקוסטה ארוואלו, מפרסמת אמנסטי אינטרנשיונל ממצאים חדשים אודות המקרה, המטילים ספק כבד על הגרסה הרשמית של היעלמותו ומותו של מי שהואשם ב”ניסיון הפיכה”, ומדגימים את מדיניות הדיכוי הקטלנית של ממשלתו של ניקולאס מדורו להשתקת קולות המתנגדים למשטר.

רפאל אקוסטה ארוואלו (Rafael Acosta Arévalo), קפטן בדימוס בחיל הים של ונצואלה, נעלם בעיירה גוואטירה שבמדינת מירנדה ב-21 ביוני 2019. לידי אמנסטי אינטרנשיונל הגיעו 550 עמודים מתוך התיק הפלילי הנוגעים לחקירת שני פקידי המשמר הלאומי הבוליבארי (GNB) הכפוף למִנהל הכללי למודיעין צבאי (DGCIM), המואשמים במעורבות במותו של ארוואלו.

“בניגוד למה שנטען בתוצאות החקירה של מערכת המשפט בוונצואלה, רפאל אקוסטה ארוואלו לא מת בבית החולים. הוא הועלם, עונה ומת לפני שופט. במקרה זה, הצדק לא נעשה”, אמרה אריקה גווארה-רוסאס, מנהלת אזור אמריקה הצפונית והדרומית באמנסטי אינטרנשיונל. 

מהמידע שאמנסטי השיגה עולה כי רפאל אקוסטה ארוואלו הועלם בין 21 ביוני ל-26 ביוני, התאריך שבו הודיעו שלטונות ונצואלה כי נעצר. על פי מסמך רשמי בתיק, פקידי ה-DGCIM לקחו אותו לבית חולים ב-28 ביוני, אך כעבור מספר שעות, בעודו גוסס, הוא הופיע בפני בית משפט צבאי שדן בכתב האישום נגדו, למרות העובדה שהוא פרש מן השירות עוד קודם לכן ולא שירת עוד כחבר בכוחות הביטחון. 

מחקירת אמנסטי אינטרנשיונל נמצא כי רפאל אקוסטה ארוואלו מת ב-28 ביוני 2019 בחדר שבו הוקרא בפניו כתב האישום, מבלי לקבל טיפול רפואי ברגעים שקדמו למותו. ראיה זו סותרת את הגרסה הרשמית של הרשויות בוונצואלה, שניתנה בהצהרה פומבית, ולפיה ארוואלו מת בבית החולים הצבאי ויסנטה סליאס לאחר שקיבל טיפול רפואי.

אמנסטי אינטרנשיונל קיבלה דיווחים מרובים על מעצרים שרירותיים והחזקה במעצר ללא תקשורת עם העולם החיצון, וכן על קיומם של מתקני מעצר חשאיים המנוהלים על ידי שירות הביון הלאומי הבוליבארי (SEBIN) ו-DGCIM. במקרה זה, למרות היעדר מידע על מקום הימצאו של אקוסטה ארוואלו בימים שקדמו למותו, אחד הנאשמים בתיק – המשרת ב-DGCIM – הכריז כי הקורבן הועבר מגואטירה ל-“מרתף”. אמנסטי אינטרנשיונל קוראת לקיום חקירה עצמאית וחסרת פניות על ידי רשות אזרחית – לא צבאית – של האפשרות שרפאל אקוסטה ארוואלו הועבר לבית מעצר חשאי ושם עונה.

ממצאים אחרים מהחקירה מראים כי השוטרים שהואשמו – והורשעו לאחר מכן – בפרשת רפאל אקוסטה ארוואלו מסרו גרסאות סותרות לאירועים. ברישומי המשטרה בנוגע לחקירה לא מצוין קשר בין פעולותיהם של המורשעים לבין מות הקורבן ובנוסף, מהאישומים שהוגשו נגד הפקידים ניתן להבין כי מותו של אקוסטה ארוואלו היה תאונה, תוך התעלמות מהעובדה שמדובר בתוצאה של מספר רב של פציעות חמורות שפגעו בריאותיו עד כדי גרימת תגובה דלקתית חריפה בתוך הגולגולת. 

“ב-550 העמודים מתוך התיק שניתנה לאמנסטי אינטרנשיונל גישה אליו, המילה ‘עינויים’ אינה מוזכרת ולו פעם אחת, חרף קיומם של מספר מסמכים המתייחסים ליותר מ-50 פציעות גופניות שנגרמו לקורבן ולמצבו הבריאותי הקשה כשהופיע בפני בית המשפט הצבאי להקראת כתב האישום, שבעה ימים לאחר שמשפחתו דיווחה על היעלמו ויומיים לאחר שהרשויות הודו כי הוא נעצר”, אמרה אריקה גווארה-רוסאס.

הנציבה העליונה של האו”ם לזכויות אדם, מישל בצ’לט, אמרה ביולי 2020 כי: “המקרים המתועדים כללו מכות קשות עם לוחות, חניקה באמצעות שקיות ניילון וכימיקלים, טבילה ממושכת של ראש הקורבן מתחת למים, מכות חשמל בעפעפיים ואלימות מינית בדמות מכות חשמל באיברי המין. כמו כן נחשפו העצורים לטמפרטורות קרות ו/או לתאורה חשמלית קבועה, כבילה באזיקים ו/או כיסוי העיניים למשכי זמן ארוכים, ואיומים ברצח שלהם ושל קרוביהם”.

אמנסטי אינטרנשיונל טוענת כי ישנם מאות מקרים כמו זה של רפאל אקוסטה ארוואלו, הדורשים חקירה מצד מנגנון בינלאומי עצמאי שיבטיח צדק, הגעה לאמת ותיקון העוול שנעשה כלפי נפגעי הפרות זכויות אדם ופשעים על פי החוק הבינלאומי, לאור זאת שלא ניתן להשיג מטרות אלה באמצעות מערכת המשפט של ונצואלה. יש לציין כי מקרים של מעצר שרירותי, העלמה, עינויים, הוצאה להורג ללא משפט, ואזרחים הנידונים בהליכים פליליים בפני בתי משפט צבאיים בוונצואלה, מהווים כולם חלק ממדיניות כללית ושיטתית המצריכה בירור וקביעה של האחריות הפלילית הפרטנית לה ברמות הממשל הגבוהות ביותר. 

קיימים חששות משמעותיים ביחס למערכת המשפט בוונצואלה, לאחר שזו שימשה כלי מרצון בהפללת מתנגדים, תוך תמיכה במעצרים שרירותיים ובפשעים אחרים לפי החוק הבינלאומי, והפרת זכויות אדם. מסיבה זו, כיום יש צורך רב מתמיד בחידוש המנדט של ועדת בירור העובדות שנוצרה על ידי המועצה לזכויות האדם, ותציג את הדו”ח הראשון שלה בספטמבר הקרוב, וזאת מבלי למנוע את מעורבותם של גופים בינלאומיים אחרים.

“הראיות החדשות מראות כמה מועט האמון במערכת המשפט בוונצואלה ביחס לבירור לאמת, לצדק ולתיקון העוול שנעשה לנפגעי הפרות זכויות אדם. המקרה של רפאל אקוסטה ארוואלו מדגיש את הצורך במנגנונים בינלאומיים שיובילו בחיפוש אחר אמת, צדק ותיקון העוול שנעשה לנפגעי עבירות על פי החוק הבינלאומי והפרות זכויות אדם בוונצואלה. קיים צורך חיוני בתמיכה, חיזוק והבטחת עבודתה התקינה של המשימה לבירור העובדות מצד הקהילה הבינלאומית”, אמרה אריקה גווארה-רוסאס.