אמנסטי ארה”ב: הסנקציות האמריקאיות על בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג ייצרו אפקט מצנן על הצדק הבינלאומי; “זו בריונות והפחדה”

בעקבות ההצהרה האמריקאית על כוונתה להטיל סנקציות על בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג ועל אנשי צוותו, דניאל בלסון, מנהל מחלקת המדיניות הציבורית באמנסטי אינטרנשיונל ארה”ב מסר: 

“החלטת ממשל טראמפ להטיל סנקציות נגד צוות בכיר של בית הדין הפלילי הבינלאומי היא מתקפה עזת מצח נוספת נגד הצדק הבינלאומי. בית הדין מורכב מאנשי מקצוע מתחום המשפטים שהקדישו את חייהם המקצועיים לרדדיפת צדק עבור קורבנות וניצולים של חלק מהפשעים האיומים ביותר, וביניהם פשעים נגד האנושות. יש לשבח אותם על מחויבותם, לא להעניש אותם באמצעות קמפיין הפחדה. באופן גרוטסקי, צעדי הבית הלבן עלולים להניא ניצולי הפרות זכויות אדם מלדרוש צדק, וליצור אפקט מצנן שירתיע את מי שבמצב עניינים אחר היו תומכים במאמציהם. ההצהרה הזו נועדה לעשות את מה שהממשל מצטיין בו – בריונות והפחדה. היא מענישה לא רק את בית הדין הפלילי הבינלאומי, אלא גם גורמי חברה אזרחית שפועלים לטובת צדק ברחבי העולם לצד בית הדין”.

“הפעולות חסרות האחריות הללו היום מהוות למעשה דרישה שממשל ארה”ב יזכה באמצעים פוליטיים בפטור מעונש לאזרחים אמריקאים שמואשמים בביצוע פשעים תחת הדין הבינלאומי באפגניסטן. אף אדם שאחראי לאחד מהפשעים החמורים ביותר תחת הדין הבינלאומי לא אמור להיות מסוגל לחמוק מאחריות בחסות של פטור מעונש”, הוסיף בלסון. 

 אמנסטי אינטרנשיונל ארה”ב קוראת לקונגרס האמריקאי לעמוד לצד הצדק הבינלאומי ולמענו, ולהתנגד לניצול הברור לרעה של הסמכויות הניהוליות שהעניק הקונגרס לממשל להחיל סנקצות, בכך שיתבטאו באופן ברור נגד ההחלטה הזו ובשינוי הסמכויות שמעניק הקונגרס לממשל כך שלא יוכל לנצלן לרעה כדי להעניק חסינות.